Annons

Beställa från bhphotovideo.com via mellanhand

Produkter
(logga in för att koppla)

Baffer

Ny medlem
Hej,

Tänkte beställa komplett paket till ett värde av ca 10 000kr från denna butik. Jag har en kompis i USA och tänkte han beställer kamera mm och sedan skickar paketet till mig.

Tror ni att jag kan komma undan momsen på så sätt? Momsen äter annars upp all vinst fast dollarn står väldigt lågt i pris just nu.
 
Be h*n skriva att värdet är mindre än $50 (49,99) så går det med största sannolikhet igenom utan problem.

Finns en hake dock, kommer paketet bort så är det inte värt mer än just 49,99.
men det har inte varit något problem än så länge. :)
 
Bara om du handlar i butik. Köper du från annan delstat eller internationellt så dras det ingen sales-tax.
 
mnm_swe skrev:
Be h*n skriva att värdet är mindre än $50 (49,99) så går det med största sannolikhet igenom utan problem.

Finns en hake dock, kommer paketet bort så är det inte värt mer än just 49,99.
men det har inte varit något problem än så länge. :)

Det finns även en mycket större hake :)
B&H går aldrig med på att göra såna affärer. Det är världens största foto-affär och inte någon skum garage-försäljare du pratar om
 
Lars Johnsson skrev:
Det finns även en mycket större hake :)
B&H går aldrig med på att göra såna affärer...

Fast i det här fallet tror jag att trådskaparen tänker be sin kompis i USA att skicka paketet till Sverige, och i så fall kan ju kompisen skriva vilket belopp som helst, till exempel US$49.
 
snaxalig skrev:
Fast i det här fallet tror jag att trådskaparen tänker be sin kompis i USA att skicka paketet till Sverige, och i så fall kan ju kompisen skriva vilket belopp som helst, till exempel US$49.

Ja ska han försöka att fuska kan han skriva vilket belopp som. Dock så läggs porto-beloppet samman med det andra beloppet om det är momsen han försöker komma undan. Plus att post-tullen tar en del stickprov :)
 
Att skicka ett paket med 10.000 i värde och "försäkra" försändelsen för bara 49 dollar skulle jag inte våga. För man får inte glömma bort att värdeangivelsen sätter "försäkringsnivån" (eller vad det heter).

Paket försvinner. Lite för ofta för att vara försumbart i sammanhanget.

En variant är att skruva isär alltihop i beståndsdelar (eller i delar värda max $49) och sen skruva ihop det när det kommer fram. Nähä. Det va inge kul nä.
 
Det mest förvånande tycker jag ändå är att man orkar hålla på med all detta strul, chans-tagande och fusk som denna tråd beskriver. Allt detta för att eventuellt kunna tjäna (luras) på 1500-2000 kr i bästa fall :)
Och få en kamera utan garanti (om den är digital)

Hade kunnat ha en viss förståelse om han skulle köpa dyra kameror & objektiv så det gällde stora summor :)
 
tarsson skrev:
små och små summor för två tusen kan en student nästan köpa mat i två månader...

För att få de 2000 kr så måste du smuggla grejorna och lura tullen. Du måste också ta en chans med transporten, där det finns en risk du förlorar 10.000 kr. Och om allt går bra får du en kamera utan garanti.

ps. om en student kan köpa mat i 2 månader så kan väl alla andra också det !! Eller äter studenter mindre än andra ?
 
Om personen ifråga måste smuggla för att kunna köpa mat efter att ha köpt prylar kanske han/hon bör tänka om eller ta ett extraknäck.
 
Om man går med på att smuggla knark i kameran så kan man nog få både kamera och transport att gå med vinst.
 
tarsson skrev:
små och små summor för två tusen kan en student nästan köpa mat i två månader...
Har man så lite pengar att röra sig med, kanske man helt enkelt skall ge f-n i att köpa kameror för femsiffriga belopp? Kanske vänta tills man får ett jobb och en inkomst?
 
Jörgen och Lars

Jag tycker ni driver bort från ämnet försökte bara förklara att 2000 för vissa är en del pengar. grabbar ni behöver väll inte bli upprörda för det?
 
Jag har en annan liten undran, på det moraliska planet.
Vid vilket lägsta belopp är ni beredda att begå kriminella handlingar?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.