Annons

Beställa canvas, hur stor vågar välja utan att den ser för dålig ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

mattias_onlajn

Aktiv medlem
Bilden som jag vill ha är av storleken 3000*2000 i pixlar.
Är inne på crimson.se och kollar lite och har lagt in bilden där och håller på att utforma canvasens storlek osv. Väljer jag storleken 70*50 så får jag utlåtandet "Ganska OK kvalitet".

Vill verkligen ha bilden i ett stort format och det kanske blir duglig kvalitet ändå även om det inte blir som originalet? Har aldrig beställt eller gjort en egen canvas förut så vet inte riktigt vad "ganska OK kvalitet" motsvarar.

Sen beror det väl kanske lite på bilden och hur detaljrik den är också. Bilden i fråga är denna, (förminskad).

http://img340.imageshack.us/i/boobaf.jpg

Vad tror ni? Vågar man beställa den i 70, 50 eller kommer jag bli besviken?
 
Hoppsan!

Denna ska nog fungera http://yfrog.com/9gboobafj
Men som sagt originalet är ju 3000*2000 såklart.

Kvaliteten avgörs av hur långt betraktningsavståndet är.
Om du tänker krypa riktigt när så blir bilden inte så bra, men ser du den på normalt betraktningsavstånd blir den bra.
Canvas i sig själv tar ju bort en del detaljer, därför det är populärt till porträtt.
JAg tror du blir nöjd.
 
Kvaliteten avgörs av hur långt betraktningsavståndet är.
Om du tänker krypa riktigt när så blir bilden inte så bra, men ser du den på normalt betraktningsavstånd blir den bra.
Canvas i sig själv tar ju bort en del detaljer, därför det är populärt till porträtt.
JAg tror du blir nöjd.

Jo, det är ungefär vad jag läst mig till också och hade jag velat krypa nära för att betrakta den skulle jag inte ta den så stor, äh jag testar!
 
Det går ju att interpolera upp och skärpa den i små steg.. kanske fungerar?
Har själv gjort en 50x70 av en 20x30 i orginal med bra resultat.
 
Dra lite i spakarna först!

Hej!
Kollade på "katta" på min okallibrerade skärm.
Det såg "sotigt" ut i ögovån på katten och sen tyckte jag att det kunde vara lite mer vitt i det "vita".
Jag tror att du kunde få till en bättre bild om du, tog en omgång i "skugga/högdager" ock lättade lite i skuggorna. sen kolla i nivåer, dra upp det vita ngt.
Sen pixlar du upp genom att öka bildstorlek med 110 % bikubisk mjukare. Det görs i omgångar tills pixelantalet blir ca 5-7 tusen på långa sidan, då får du tillräcklig upplösning. Lägg sen på med skärpa (den såg inte så där jättevass ut) ca 2 px 100% eller nått.
Lycka till!
Kanvas ser nästan alltid jättefint ut!
Mats G
 
Hej!
Kollade på "katta" på min okallibrerade skärm.
Det såg "sotigt" ut i ögovån på katten och sen tyckte jag att det kunde vara lite mer vitt i det "vita".
Jag tror att du kunde få till en bättre bild om du, tog en omgång i "skugga/högdager" ock lättade lite i skuggorna. sen kolla i nivåer, dra upp det vita ngt.
Sen pixlar du upp genom att öka bildstorlek med 110 % bikubisk mjukare. Det görs i omgångar tills pixelantalet blir ca 5-7 tusen på långa sidan, då får du tillräcklig upplösning. Lägg sen på med skärpa (den såg inte så där jättevass ut) ca 2 px 100% eller nått.
Lycka till!
Kanvas ser nästan alltid jättefint ut!
Mats G

Ja, jag har faktiskt redan arbetat lite med den stora originalbilden där bland annat det vita är vitare, lite mer skärpa osv :)

Ska prova bearbeta upp den i storlek som du säger och se hur det går! Tack för alla tips allihopa!
 
jag tog en helt oredigerad bild och skrev ut den i A1 format (4xA3) och jag tyckte att den blev jättefin, även vid lite närmre synande, nu vet jag inte hur stort A1 är jämnfört med det du är ute efter...

mitt orginal va visserligen 4752x3168 men jag säger prova ifall det inte är aldeles för dyrt!
 
Undvik Fuji Direkt och liknande sajter!

Bara ett varningens finger för "konsumentsajter" såsom Fuji Direkt. Jag lockades av deras låga priser på canvas inför jul, och beställde en 70x50 förstoring till mig själv och en 40x30 till en julklapp (samma bild). Båda förstoringarna blev på tok för kontrastrika och snudd på förstörda. Jag har sett bilden på ett flertal olika skärmar, men ingen kommer ens i närheten av resultatet så som det ser ut på mina canvas. Det är helt klart värt att betala ett par hundralappar extra hos Crimson så vet man vad man får.
 
Ser att många här rekommenderar Crimson och jag säger inte att de är dåliga, absolut inte. Men du kan däremot komma undan med samma kvalitet och med en billigare prislapp.
Just nu gör jag mina utskrifter på ett tryckeri i Malmö där de tar 500kr m2 (exkl moms) och sen får man väl räkna en 200 kr eller något för att få den uppspänd (gör den biten själv så kommer inte ihåg vad det kostar).

mitt tips är att kolla runt bland de lokala tryckerierna istället för att beställa på internet. Kanske priset inte blir så mycket billigare men du får där dessutom känna på materialen osv innan du bestämmer dig.

Jag är själv just nu på väg att kolla på storformatsskrivare som utan problem klarar av canvas och kommer kunna skriva ut bilder upp till 1118mm i bredd och mycket bra färgåtergivning. Kanske kan jag isåfall hjälpa lite folk här... kanske ska prata med "ledningen" här på sidan och se till så att alla medlemmar får skriva ut billigare eller ngt. ;)
 
Ser att många här rekommenderar Crimson och jag säger inte att de är dåliga, absolut inte. Men du kan däremot komma undan med samma kvalitet och med en billigare prislapp.
Just nu gör jag mina utskrifter på ett tryckeri i Malmö där de tar 500kr m2 (exkl moms) och sen får man väl räkna en 200 kr eller något för att få den uppspänd (gör den biten själv så kommer inte ihåg vad det kostar).

mitt tips är att kolla runt bland de lokala tryckerierna istället för att beställa på internet. Kanske priset inte blir så mycket billigare men du får där dessutom känna på materialen osv innan du bestämmer dig.

Jag är själv just nu på väg att kolla på storformatsskrivare som utan problem klarar av canvas och kommer kunna skriva ut bilder upp till 1118mm i bredd och mycket bra färgåtergivning. Kanske kan jag isåfall hjälpa lite folk här... kanske ska prata med "ledningen" här på sidan och se till så att alla medlemmar får skriva ut billigare eller ngt. ;)

Intressant Tor, är själv på jakt efter ett tryckeri som klarar av att skriva ut på canvas runt 100x150 cm. Har du kommit någon vart med inköp av storformatsskrivare eller kan du rekommendera ett tryckeri här i Malmö som du är nöjd med?

/Johnny
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.