Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beslutssvårigheter

Produkter
(logga in för att koppla)
Loj skrev:
Och jag tycker din reaktion är lite "märkvärdig", Ulf! :)

Jag instämmer i att TVn är en utmärkt bildvisare. Den ger mig möjlighet att visa bildspel med effekter, musik, speakertext och övertoningar långt smidigare än vad någon uppsättning av mellanformatsprojektorer med mixer i världen kan göra.

Och när jag är färdig kan jag enkelt kopiera mitt bildspel och ge det vidare till mina vänner. Att kunna dela med sig av bilderna är för mig en del av hobbyn.

Allt beror ju på vad man lägger i ordet "suverän". Men storleken är inte alltid det viktigaste - vare sig det gäller antalet kvadratmeter på en projektionsduk eller upplösningen på filmmediet.

mvh Janne
Det är säkert "smidigare" med en dator och en TV.
Det är säkert mycket enkelt att kopiera bildspel och ge vidare till vänner. .........det vet jag förresten jag skickade runt ett antal bilder från en klassträfff i våras, komplett med ljud och hela bidevitten.
Enkelt är det, men när jag jämförde med vad jag sett på duken var det beklämmande. 45 bilder i storlek 4-7,5 Mb i JPGformat låter väl antagligen inte såååå bedövande dåligt och de gamla kompisarna var så nöjda. Men det var en 7-dj--a skillnad.
Nu såg jag inte på det hela på TV men jag har en 21" skärm till datorn och sitter 1 meter ifrån så det är väl OK.

en bildvisning a la bildspel som med projektorer är väl ännu inte den digitala bildens starkaste sida.
Och jag tycker inte att en TV är en suverän projektor.
Egentligen är den ingen projektor alls men besserwisseriet lägger vi åt sidan nu.
Us

Sonnaren skrev:
Nej skämt åsido, men är man van vid mellanformatsdia som projiceras i minimum 3 x 3 meter på riktig duk blir ditt påstående minst sagt......ja, märkvärdigt.
Us
Vad använder du för brännvidd till din mellanformatsprojektor, Sonnaren?
Jag lyckas inte ens fylla en duk på 1,5 x 1,5 m med mitt 150 mm projektorobjektiv.
Eller visar du dina bilder endast i stora samlingssalar?

Olle

Sonnaren skrev:
Enkelt är det, men när jag jämförde med vad jag sett på duken var det beklämmande. 45 bilder i storlek 4-7,5 Mb i JPGformat låter väl antagligen inte såååå bedövande dåligt och de gamla kompisarna var så nöjda. Men det var en 7-dj--a skillnad.

Självklart är det så att kvaliteten i det man ser beror ju på hur välgjord bildvisningen är. Även jag har sett - och för all del även producerat - bildvisningar av låg VCD-kvalitet.

Men jag har även sett (långt fler) illa producerade "traditionella" bildvisningar. Kvalitet har mer att göra med hur noggrann man är när man utför arbetet än med frågan traditionellt kontra modernt.

Vad besserwisseri gäller var det du som nämnde det och jag väljer att inte kommentera det närmare.

mvh Janne

Man kan väl säga så här: Om jag hade plats att visa mina bilder via en mellanformatsdia så skulle ingen annan än jag vara överlycklig. Men då skulle jag nog behöva investera ett antal kkr.

Möjligen skulle grannens vitputsade yttervägg duga men då skulle de få plocka bort fönstret...
...ibland får man nog vara lite realist!

Huvudsaken för mej är att jag får fotografera...det är det som är den största tjusningen. Om någon sedan vill se mina bilder eller inte ger fullständigt f_n i!

Olle skrev:
Vad använder du för brännvidd till din mellanformatsprojektor, Sonnaren?
Jag lyckas inte ens fylla en duk på 1,5 x 1,5 m med mitt 150 mm projektorobjektiv.
Eller visar du dina bilder endast i stora samlingssalar?

Olle
75 mm eller 150 mm beroende på rummets utformning.
Us

Loj skrev:
Självklart är det så att kvaliteten i det man ser beror ju på hur välgjord bildvisningen är. Även jag har sett - och för all del även producerat - bildvisningar av låg VCD-kvalitet.

Men jag har även sett (långt fler) illa producerade "traditionella" bildvisningar. Kvalitet har mer att göra med hur noggrann man är när man utför arbetet än med frågan traditionellt kontra modernt.

Vad besserwisseri gäller var det du som nämnde det och jag väljer att inte kommentera det närmare.

mvh Janne
Nu vet jag inte om du missförstår med avsikt men skillnaden låg alltså inte i bildföljd eller musikval utan mellan två sätt. bildskärm kontra diavisning. Den skillnaden är avgrundsdjup.
Us

När väl HDTV och HD projectorer har gjort sitt intåg blir nog läget ett annat. Kan fortfarande inte tävla med dia projector, men med 1900 x 1080linjer eller 720 linjer kan DVD och projector presentationen bli riktigt njutbar. Men sverige är ju så sega på att annamma sån teknik.

Sonnaren skrev:
Nu vet jag inte om du missförstår med avsikt men skillnaden låg alltså inte i bildföljd eller musikval utan mellan två sätt. bildskärm kontra diavisning. Den skillnaden är avgrundsdjup.
Us

:)

Jag missförstår inte alls, Ulf. (Och när jag ibland missförstår gör jag det inte med avsikt. Det tror jag inte heller du brukar göra...?)

Det är förvisso skillnad mellan en projicerad diabild och en TV-skärm, men innebär inte på något vis att den sistnämnda inte kan vara en suverän bildvisare. I mina inlägg har jag försökt peka på att "suverän" rymmer fler faktorer än rena bildkvaliteten.
Vad just den gäller vinner diabilden med projektorer och "hela bidevitten". (Även om jag tycker att du använt överord i dina inlägg!) Men när det kommer till faktorer som lättillgänglighet, lätthanterlighet och i förlängningen möjligheten för fler att skapa bildspel, ja då är ditt paket sorgligt akterseglat av den nya tekniken.

Så frågan är nog snarare Ulf om inte du - själklart oavsiktigt - missförstått mig.

Detta får bli mitt slutinlägg i detta stickspår - det ursprungliga inlägget handlade inte om TV-skärmar. Jag debatterar gärna vidare, men då via mail. Du har min mailadress på min medlemssida!

En fortsatt skön sommar med många härliga motiv!

önskar

Janne

10d....

känns som om denna tråd har glidit in på något annat nu....
om jag nu köper kameran så blir det nog på b&h pga att folk säger att det är ett seriört företag.
en annan sak som jag funderar på ä att man tydligen ska beställa det till en annan delstat för att slippa skatt eller?? min syster bor i chicago så det ska väl gå bra? jag undrar också om jag ska köpa objektiv nu när jag har chansen(antar att dom också är billigare?), och i så fall vilka?
hur stor är risken att man fastnar i tullen å ä tvungen å betala moms mm om man gör sig av men kartonger å dyligt?
är tacksam för svar :)
Fredrik

Kan skillnaden i uppfattning om hur bilder bör ses, tillskrivas kvalitetsskillnaden i Ulf respektive Jannes bilder? Vissa bilder gör sig faktiskt bäst i 640*480 samtidigt som andra blir fantastiska när det visas på 9 kvm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar