ANNONS
Annons

Beslutssvårigheter

Produkter
(logga in för att koppla)

mares

Medlem
hej!!!
går i köptankar av en canon 10d men kan inte riktigt bestämma mig :-(...
så har ligger det till, nu har jag en canon eos 300v som jag har haft i ca 6 månader som iofs funkar bra men det ä digitalt som jag vill ha.
Priset på kameran ä ju lite mycket så det ä ju inga pengar som man bara slänger upp.
Min syster är förtillfället au pair i Usa så då kan man ju fixa den till lite bättre pris men då kan det ju också bli lite strul om den skulle gå sönder.
En annan sak som jag funderar på är om mina objektiv till 300v dyger till 10d? jag vet att dom funkar å så men att 10d kanske förtjänar lite bättre gluggar.

alla råd å tips är välkommna :) !!!!!
Fredrik

jag sneglar själv då och då på en 10d....har en canon eos 300 jag också nu.

hur som helst - vad har du för objektiv då? själv tycker jag inte att en 10d "förtjänar"bättre objektiv än vad 300:an gör. är objektiven "dåliga" så är de öven det på din 300 menar jag:) funkar de och du är nöjd med objektiven så ser jag ingen anledning att byta bara för att du köper en 10d...

sen är det klart att när man väl är i köpartagen och skaffar nya grejor så känns väl automatisk allt det gamla man har mer eller mindre sunkigt..

Visst är det SVÅRT!!!
Jag har en D30 och använder inte min analoga EOS 10 överhuvudtaget.

Om jag var i er sits skulle jag nog ändå satsa på en beg D60, även om 10D är förbättrad på ett otal sätt så kan man snart få en beg D60 för under 10 tusen. Då är det ett mycket bättre köp...en 10D är snart omodern den oxå!

Jag kan nog säga så att ni inte behöver rädda för bildkvalitéen 10D kontra D60...jag tycker t.om att min D30 får räcka en bra stund till!

Samma problem här. Har eos 30. Jag funderar på om man klarar sig med tex en G5 eller liknanade (nikon 6500 sony v1 minolta 7hi). Det är ju kompetenta kameror med stora manuella möjligheter. Eller om man ska ta steget till en 10D. Det svider dock i plånboken.
En annan sak är om man saknar sina papperskopior och dia sedan man väl gått över till hel-digitalt?

jag tänker så här, att om jag hade jobbat som fotograf med lite uppdrag då och då , så hade jag nog införskaffat en digitalkamera. känns som det skulle vara himla praktiskt.

nu fotograferar jag rätt mkt på min fritid, så det är väl inget bra försvar egentligen, men bilder som jag tar för mig själv och min egen skull tycker jag e rätt så kul att man alltid har ett negativ som man kan jobba med i mörkrummet om man vill. sen att jag i princip alltid jobbar med dem i datorn är ju en sak..:)

Tänker helt tvärt om. Har aldrig jobbat i mörkrum, men sitter mycket vid macen och photoshop. Scannar in både neg och dia.

Jag tror att jag kommer att utvecklas i mitt fotograferande då jag kan se resultaten direkt och kan slösa myckt mer bilder än när man skall framkalla varje rulle.

Sedan jag gick över till digitalt fotar jag grymt mycket mer...å då menar jag MER!
Det resulterar i att jag hela tiden lär mej nya saker p.g.a jag har "råd" att slösa bilder. Dessutom är det betydligt roligare att se resultatet med omedelbar verkan!

...dessutom har jag aldrig saknat mina papperskopior/neg/dia... en bra skrivare kan råda bot på detta om det dock skulle uppstå. Dessutom är det riktigt kul att arbeta med bilderna och göra bildspel.

Dagens DVD kan ju faktiskt oxå hantera jpeg...tvn kommer då att fungera vid bildvisning som en suverän projektor.

Om jag INTE skulle ge mej på att köpa en dslr så ligger nog MInolta 7Hi närmast till hands...verkar vara en jäkligt bra kamera.

Ok. Tack Glenn.

Det lutar nog gåt en 10D ialla fall. Om jag behåller mitt 24-85 får jag nog en bra allroundglugg.

Nu gäller det att hitta någon handlare i skåne som har en 10D hemma så att man kan trycka och känna lite.

att man fotograferar mer innebär ju inte dock automatiskt att man lär sig mer eller utvecklas mer. jag kan ta 3000 bilder och inte utvecklas ett skvatt. så det där med utveckling sitter nog hos fotografen inte i kameran

sen är nog så att tycker man det är mkt roligare att jobba digitalt så lär man utvecklas mer än om man fortsatt med att jobba analogt som man inte trivs med

Ska man inte välja en en dSLR med utbytbara linser kan jag rekommendera Olympus dSLR med fast optik, e-10 och e-20. Dom borde gå att få tag på till bra pris, och byggnadskvaliten på dom är riktigt bra.

skulkaren skrev:
...dessutom har jag aldrig saknat mina papperskopior/neg/dia... en bra skrivare kan råda bot på detta om det dock skulle uppstå. Dessutom är det riktigt kul att arbeta med bilderna och göra bildspel.

Dagens DVD kan ju faktiskt oxå hantera jpeg...tvn kommer då att fungera vid bildvisning som en suverän projektor.

Nöjer man sig med ca 640x480 pixlar är teven en utmärkt bildprojketor.

skulkaren skrev:
...............Dagens DVD kan ju faktiskt oxå hantera jpeg...tvn kommer då att fungera vid bildvisning som en suverän projektor.
Kul att det finns någon som är nöjd med litet här i världen. "tv= suverän projektor"
Jag skulle aldrig påstå att en tramptraktor är en suverän fullblodsferrari.
Men är man inte van vid annat än att krypa kanske man säger så?
Nej skämt åsido, men är man van vid mellanformatsdia som projiceras i minimum 3 x 3 meter på riktig duk blir ditt påstående minst sagt......ja, märkvärdigt.
Us

Eglon skrev:
Nu gäller det att hitta någon handlare i skåne som har en 10D hemma så att man kan trycka och känna lite.

Hittar du ingen så kan vi träffas så kan du få känna på min...

kamera. I några timmar, om du vill.

Sonnaren skrev:
Kul att det finns någon som är nöjd med litet här i världen. "tv= suverän projektor"
Jag skulle aldrig påstå att en tramptraktor är en suverän fullblodsferrari.
Men är man inte van vid annat än att krypa kanske man säger så?
Nej skämt åsido, men är man van vid mellanformatsdia som projiceras i minimum 3 x 3 meter på riktig duk blir ditt påstående minst sagt......ja, märkvärdigt.
Us

Och jag tycker din reaktion är lite "märkvärdig", Ulf! :)

Det finns ju mellan ting mellan "tramptraktor" och "Ferrari", eller hur? Att betrakta bilder på en 3mx3m duk är säkert maffigt i vissa situationer, men hur många av oss har en sådan eller ens plats för en? Jag har det då inte, fastän jag bor i ett stort gammalt hus på landet.

Jag instämmer i att TVn är en utmärkt bildvisare. Den ger mig möjlighet att visa bildspel med effekter, musik, speakertext och övertoningar långt smidigare än vad någon uppsättning av mellanformatsprojektorer med mixer i världen kan göra.

Och när jag är färdig kan jag enkelt kopiera mitt bildspel och ge det vidare till mina vänner. Att kunna dela med sig av bilderna är för mig en del av hobbyn.

Allt beror ju på vad man lägger i ordet "suverän". Men storleken är inte alltid det viktigaste - vare sig det gäller antalet kvadratmeter på en projektionsduk eller upplösningen på filmmediet.

mvh Janne

ariadne skrev:
jag sneglar själv då och då på en 10d....har en canon eos 300 jag också nu.

hur som helst - vad har du för objektiv då? själv tycker jag inte att en 10d "förtjänar"bättre objektiv än vad 300:an gör. är objektiven "dåliga" så är de öven det på din 300 menar jag:) funkar de och du är nöjd med objektiven så ser jag ingen anledning att byta bara för att du köper en 10d...

sen är det klart att när man väl är i köpartagen och skaffar nya grejor så känns väl automatisk allt det gamla man har mer eller mindre sunkigt..

nu har jag objektiven: 1:4-5,6 II och Canon EF 75-300mm f/4-5.6III... kanske inte så mycket å hänga i julgranen? vilka objektiv är att rekomendera till 10d och skulle ovanstående ge ett rättvist resultat för en kamera som 10d?

skillnad?

Jag har sett åtskilliga bildvisningar(för det är ju det de är) från digitalt med div finesser på tv och dator.Att se prof diashow egen eller andras på storduk är nåt helt annat.Liknelsen ovan mellan div motorreskap är bara förnamnet.Men visst-allt har sitt pris även det praktiska.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar