Maximilian40
Avslutat medlemskap
Ok. Nu har jag läst här en hel del och det är mycket skrivet om den ena och det andra. Jag får la någorlunda uppfattning, men som glad nybörjare och ny inom det digitala med en D200 i väskan så vet jag inte riktigt vad jag ska bestämma mig för att införskaffa gluggar. Nu har jag en 50mm f1,8 och jag är imponerad av skärpan i den samt skärpedjupet. Har tillgång till en 24-85 f3,5-4,5 ED objektiv, men det är ljus känsligheten som stör mig lite i den, skulle behöva lite ljusstarkare med tanken på jobbet. Jag plåtar inomhus miljöer och hälst ska det inte användas blixt eftersom det är bland annat ljus dekorationer som vi inreder. 50mm funkar bra i det sammanhanget, (med stativ om man får plats med den) men det är det där med glugg på digitalt att 50mm inte är 50 mm utan något annat hur man nu räknar det exakt har jag inte kommit på. en del påstår att man ska ta gånger 1,4 och en del 1,5? *ler* hur som, jag behöver komma åt vidvinkel så man får ta med in i bilden så mycket så möjligt av rumsinredningen. Tydligen det ska finnas en hel del av de äldre AF objektiv, men hur vet man om de är skarpa? Det finns resektioner mer på de senare modellerna och jag är av ekonomiska skäl mer intresserad för lite äldre gluggar . ett annat foto intressen är fåglar insekter och natur visserligen, sen har man barn som håller på med bol sport, kamp sporter och inte minst dans, och där skulle jag vilja ha en tele som är både snabb och ljusstark med.
Jag har sneglat på Nikon 80-200mm f/2.8D ED-IF AF-S Zoom-Nikkor den ska inneha stativfäste som kan vara bra för den är tydligen bra tung.
Jag har funderingar på några av dessa gluggar utifrån vad man har hunnit läsa om dem:
Nikon af micro Nikkor 105mm 1:2.8 D för att ha macro möjligheter? Eller Nikkor AF 85mm F/1,8
35mm f2.8 (undrar om det inte finns ljusare än 2,8?) alternativ Nikon Af 14/2,8D ED, eller Nikon 20-35mm f/2.8D AF Zoom-Nikkor
Nikon AF-S 17-55/2,8 G ED
Är det någon som har erfarenhet av inomhus fotografering exempel, inredningar av badrumt kök, med mera. Skulle vara roligt att höra vad det är för utrusning ni har för det sammanhanget, ni som fotar sport och har erfarenheten av 80-200 / 70-200 vad tipsar ni? Alla råd och kommentarer tas emot med öppna armar!
Väl Mött Max
Jag har sneglat på Nikon 80-200mm f/2.8D ED-IF AF-S Zoom-Nikkor den ska inneha stativfäste som kan vara bra för den är tydligen bra tung.
Jag har funderingar på några av dessa gluggar utifrån vad man har hunnit läsa om dem:
Nikon af micro Nikkor 105mm 1:2.8 D för att ha macro möjligheter? Eller Nikkor AF 85mm F/1,8
35mm f2.8 (undrar om det inte finns ljusare än 2,8?) alternativ Nikon Af 14/2,8D ED, eller Nikon 20-35mm f/2.8D AF Zoom-Nikkor
Nikon AF-S 17-55/2,8 G ED
Är det någon som har erfarenhet av inomhus fotografering exempel, inredningar av badrumt kök, med mera. Skulle vara roligt att höra vad det är för utrusning ni har för det sammanhanget, ni som fotar sport och har erfarenheten av 80-200 / 70-200 vad tipsar ni? Alla råd och kommentarer tas emot med öppna armar!
Väl Mött Max