Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

beslöjade bilder/grå hinna

Produkter
(logga in för att koppla)

pul

Aktiv medlem
Hej på Er. Jag har ibland ett problem...jag kan få en rulle där det finns vissa bilder som har en grå/dassig slöja på sig. Ofta kan det vara när jag till exempel fotograferat ett ljus som brinner med en mörk bakgrund, tanken har då varit att enbart se ljuset och inte nån bakgrund så jag har underexponerat lite mer än vad kameran har velat...är det underexponeringen som ger den grå hinnan på korten?

Finns det nåt sätt att slippa hinnan eller är det bara att gilla läget och istället ta lite ljusare bild?

Kan bli sådär när man försöker fotografera någon i motljus oxå...och då menar jag inte att solen skiner in i objektivet utan att personen har en ljusare bakgrund, till exempel klarblå himmel.

(fast då är det motivet som blir dassigt, inte hela bilden)

Du kör med negativ film som kopieras på labb, eller hur?

Då är det kopieringen. Printern är automatisk och vet inte att du verkligen vill ha det mörka helt svart. Förmodligen tror datamaskinen att du har felexponerat av misstag och försöker rädda skuggdetaljerna.

En manuell kopiering där man gör det svarta svart och låter högdagrarna styra exponeringen räddar förmodligen bilden.

så att scanna negativet skulle kunna rädda situationen menar du? och ja jag kör negativ film på labb.

har ju inte nåt eget labb...

ANNONS