Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

beskärning av dia

Produkter
(logga in för att koppla)

judas

Aktiv medlem
finns det nåt man kan köpa för beskärning av diabilder i samband med monteringen? (alltså nåt man typ sätter in i ramen) om det finns, är det bundet till ett visst format eller kan man beskära hur som helst?
 
På min tid använde jag också al-folie, eftersom de masker som fanns att köpa dels var svåra att få tag i, dels sällan stämde med mina idéer om beskärning och dels kostade pengar.
//A
 
>Så man maskar helt enkelt med folien?
-----------------------------------------

Just det. Skär eller klipp remsor. Det fungerar bäst om man monterar i ramar med glas.

Hälsn
Henrik
 
Folie är bäst!
Ta en liten remsa och VIK DEN DUBBEL och dra den slät med nageln så får du en perfekt rak kant.
Sätt remsan på plats och kläm ihop - sedan kan du putsa bort utstickande bitar med en skarp kniv.
 
Kanontips att vika folien vid maskning.

Sedan har Gepe bl.a. ramar för 24x36mm dia med färdig maskning för panorma eller kvadratisk utsnitt.

För kvadratisk maskning har jag även fått det att fungera hjälpligt med vanliga ramar genom att vrida ena halvan 90 grader vid monteringen. Lättast har det gått med de som har metallmask. 2mm glaslösa passar inget bra ihop om man vrider halvorna. Det gäller även att passa sig för att vidröra filmytan med den här budgetlösningen.

Vill någon ha Gepe artikelnummer kan jag återkomma när jag hunnit kolla på askarna hemma.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.