Annons

Beskärning – upplösning…

Produkter
(logga in för att koppla)

canonad

Aktiv medlem
Inser självklart får man en försämrad upplösning om man beskär bilden i ett bildbehandlingsprogram och samtidigt bevarar ursprungsformatet. Men jag har ett par frågor här:

1. Får man någon extra försämring, utöver denna normala försämring, om man gör en marginell beskärning?

2. Försämras upplösningen vid en beskärning mer om man inte gör beskärningen symmetriskt. Alltså, är det till fördel att behålla bred/höjd -förhållandet vid all form av beskärning?

3: Finns det något annat man bör tänka på vid beskärning i ett bildbehandlingsprogram?

Tacksam för varje synpunkt jag kan få här!

Jag har fått bilder (CD) från en större festlighet, där jag lovat hjälpa till att ta bort röda ögon i första hand. Men jag märker att villa bilder skulle må bra av en viss beskärning men jag vill ju inte lämna tillbaka bilder som är sämre än ursprungsbilderna...
 
tänk på

Det enda du behöver tänka på (då bilderna sedan förmodligen ska skriva ut) är att behålla proportionerna när du beskär. I PS alla varianter är detta en baggis.(Det låter som om du vet hur man gör detta). Annars är ju risken att bilden beskärs ytterligare för att passa pappret. Beskär heller inte för mycket utan se till att du har kvar pixlar så det räcker till 250-300 PPI för aktuellt utskriftsformat. (Detta är ju också busenkelt att kolla i alla program). Proportionerna är ju 4:3 för kompaktkameror och 3:2 för DSLR.
 
Stort tack Tony!

Nu vet jag mer bestämt vad jag misstänkte, detta med att det är viktigt attt behålla proportionerna b/h,Inte minst när du nämner detta med pappersformatet... :)

Och självklart detta att inte beskära mer än nödvändigt.

Jag verkar dock ha rätt stora luckor i mitt kunnande när det gäller bildbehandling och storlek. Har faktiskt råkat ut för att jag med resize har bestämt en storlek i PS (i millimeter). Sparar kopia som - och så har jag fått en annan bildstorlek. Verkar att ha att göra med ändrat bildformat?
 
canonad skrev:
Jag verkar dock ha rätt stora luckor i mitt kunnande när det gäller bildbehandling och storlek. Har faktiskt råkat ut för att jag med resize har bestämt en storlek i PS (i millimeter). Sparar kopia som - och så har jag fått en annan bildstorlek. Verkar att ha att göra med ändrat bildformat?

Det enda du definitivt bestämmer i bildbehandlingen är hur många bildpunkter, pixlar, din bild ska ha. Bildstorleken i millimeter räknat bestäms ju sedan av hur tätt man placerar de pixlarna. Antingen tittar man då på hur många ppi (=pixels per inch) bilden anser sig ha och räknar ut hur stor den blir i millimeter räknat.

...eller så bestämmer man hur stor man vill ha bilden i millimeter räknat, och så får pixlarna hamna så tätt som de vill...

Vid normal beställning av bilder från lab är det det senare alternativet man brukar använda.
 
Så här kan du göra

Så här kan du göra för att cropa på enkelt sätt:
1. Om du vill cropa bilden till rätt format utan att ändra anatalet pixlar i bilden. Skriv in proportionerna i rutan (längd, bredd - se bild) lämna den tredje upplösningsrutan tom så interpolerar inte PS bilderna varken uppåt eller nedåt. Du kan lika väl skriva in 30 och 40 eller 9 och 12 istället för 3 och 4 - samma proportioner ¨å det kvittar.
 

Bilagor

  • cropexempel3.jpg
    cropexempel3.jpg
    52.8 KB · Visningar: 302
Eller så här

Om du vill att bilden ska ha ett visst utskriftsformat t.ex 20x30 cm och en bestämd upplösning (t.ex 300 ppi som är ett vanligt mått när man skriver ut med högsta kvalisort) så fyller du i den upplösningen i den tredje rutan. PS interpolerar då uppåt om bildens verkliga upplösning är lägre.

På detta sätt kan man beskära och ändra bildstorlek i samma operation.

Är dina kunder nybörjare på bildbehandling så tror jag att det bästa är att du skriver in proportionerna 12:16 istället för 3:4. Detta ifall de tänker skriva ut bilden själva med skrivare. Annars kanske de undrar varför bilderna blir så små på pappret men är så stora på datorskärmen:)
 

Bilagor

  • cropexempel.jpg
    cropexempel.jpg
    49.9 KB · Visningar: 299
Stort tack till er alla. Nu har jag fått allt, t o m tydligt förklarat så jag törs ge mig på lite beskärning på vissa bilder.

Tony, dina bilder uppskattas. Här kunde jag också se att jag kan göra ändring av bildstorlek direkt utan att gå in under Image-fliken. Det verkar behändigt. Men jag har bildstorlek i inches som default där. Hur få det i mm i stället? Har letat under Preferences utan att hitta rätt...:-(

Och här lite mer av min okunnighet. Annica nämnde om DSLR och det vet jag inte vad det är...

Nu går det runt runt rätt ordentligt där uppe, så jag känner att jag behöver ut och få luft och en promenad... :)
 
De flesta (alla?) lab ger dig en valmöjlighet att antingen tänja dina bilder så att de passar pappersformatet, eller att fylla ut så mycket av pappret som bildformatet tillåter. Det senare behövs för t.ex. kvadratiska bilder.

Papprens proportioner är mycket nära 3:2 och 4:3, men sällan helt exakt. Seriösa lab kan ange exakta pappersmått.

Digital Single Lens Reflex betyder att ljuset går genom ett enda objektiv (single lens), och sedan reflekteras via en spegel upp i sökaren. En vanlig systemkamera, alltså.
 
canonad skrev:
.. Men jag har bildstorlek i inches som default där. Hur få det i mm i stället? Har letat under Preferences utan att hitta rätt...:-(

Under "Units and rulers" eller nåt sådant finns inställningen för att ändra standard.
 
BengtJohnsson skrev:
De flesta (alla?) lab ger dig en valmöjlighet att antingen tänja dina bilder så att de passar pappersformatet, eller att fylla ut så mycket av pappret som bildformatet tillåter. Det senare behövs för t.ex. kvadratiska bilder.

Papprens proportioner är mycket nära 3:2 och 4:3, men sällan helt exakt. Seriösa lab kan ange exakta pappersmått.

Digital Single Lens Reflex betyder att ljuset går genom ett enda objektiv (single lens), och sedan reflekteras via en spegel upp i sökaren. En vanlig systemkamera, alltså.
OK, förstår både detta med variationerna i pappersformat och DSFS. För att hitta Dual Lens får man alltså i princip gå tillbaka så långt som till typ Rolliflex-kameror...;-)
 
Joel Höglund skrev:
Under "Units and rulers" eller nåt sådant finns inställningen för att ändra standard.
Det är där jag redan tidigare varit inne och försökt ändra från inches till cm utan att lyckas. Gjorde nyss ett nytt försök med samma dåliga resultat... :(

Så här stod/står det under Units and Rulers-fliken::

Units:
Rulers: inches -> jag ändrade till cm
Type: points = oförändrat

Column size:
Width: 180 points = oförändrat
Gutter: 12 points = oförändrat

New Document Present Resolutions:
Print Resolution: 300 pixels/inch -> jag ändrat till pixels/cm
Screen Resolution: 72 pixels/inch -> jag ändrat till pixels/cm

...men i verktygsfältet står fortfarande:
Width: "800 in" och Height: "533 in" för den bild jag har inlagd just nu... :(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.