Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beskära med vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linus Broström

Ny medlem
Ni som beskär era pappersbilder, vilket verktyg använder ni för ändamålet? Kniv och metallinjal? Skärsax? Skärmaskin? Om något av de senare, vilken/vilka kan ni rekommendera, och vilken/vilka vill ni varna mig för? För- och nackdelar med respektive lösning? You get the picture... (no pun intended). Mycket tacksam för goda råd.

/Linus

Jag använder fotoklubbens skärmasken, resultat blir mycket bra. Den är av typer hävarm-akta-fingrarna... Har även tillgång till en maskin med en skärtrissa som man drar över bladet men den tycker jag inte fungerar lika bra.

Jag tror dock tyvärr att dylika apparater är något dyra. En stållinjal, mattkniv och skärmatta skulle jag nog använda om jag skulle göra det hemma.

Primitivt

Tja, som rubriken antyder så har jag ett rent primitivt arbetssätt.

Utrustning: Mattkniv, metallinjal, vanlig skärbräda.

Visst vore det fränt med skärsaxar och dylikt, men det är inte helt nödvändigt. Tja, beror väl i och för sig på vilka behov man har men jag skär mest 10x15, lite pyssel men det funkar.

Viktigt är att se till att trycka ordentligt med linjalen så man inte "halkar".

Sumpen skrev:
Har även tillgång till en maskin med en skärtrissa som man drar över bladet men den tycker jag inte fungerar lika bra.
Jag kan bidra med erfarenheten att billiga skärmaskiner med trissor inte är något vidare.

Som budgetalternativ tycker jag kniv, skärmatta och stållinjal är bäst. Om man är beredd att betala lite mer kan en skärmaskin med trissa av hög kvalitet vara vägen att gå, framförallt är det enklare att jobba med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar