Annons

Beskära en bild och framkalla

Produkter
(logga in för att koppla)

borra

Avslutat medlemskap
Jag beskar en bild cirka 10% för att få den bra med beskärningsverktyget i photoshop cs4. Jag skickade in bilden för framkallning. När jag fick kopian så visade sig att där jag hade beskurit bilden så var det uppfyllt med vitt istället för att bilden tog upp hela bildrutan så att säga.

Gör jag fel när jag beskär på detta sättet? Hur skall jag gå tillväga för att det skall bli korrekt när jag framkallar.
 
Många nätbutiker, typ Crimson låter dig välja om bilden ska ska ska visas helt på papperet eller fylla ut det ( vid det senare sker ju ytterligare en beskärning eftersom måtten troligen inte stämmer med din egen beskärning.
Så optimalt bör du från början beskära din bild till något av de alternativ av mått som din nät-framkallare har .
 
Detta svaret är säkert helt puckat men vi tar en originalbild direkt från kameran som har storleken 137x91 cm, jag beskär bilden exempelvis så den blir 134x85 säger vi. Om jag nu skulle vilja ha en kopia framkallad som är 10x15 så skall jag väl ändå inte behöva ändra storleken på bilden till detta för att det skall bli korrekt. Jag inser ju att jag har fel i mitt tänkande här men jag hänger helt enkelt inte med hur man skall göra om man bara vill skära bort en liten kant på kortet som man inte ville ha med och sen lyckas få exakt samma bild framkallad på en kopia, är inte det möjligt? Då gör jag ju egentligen fel i mina beskärningar.
 
Detta svaret är säkert helt puckat men vi tar en originalbild direkt från kameran som har storleken 137x91 cm, jag beskär bilden exempelvis så den blir 134x85 säger vi. Om jag nu skulle vilja ha en kopia framkallad som är 10x15 så skall jag väl ändå inte behöva ändra storleken på bilden till detta för att det skall bli korrekt. Jag inser ju att jag har fel i mitt tänkande här men jag hänger helt enkelt inte med hur man skall göra om man bara vill skära bort en liten kant på kortet som man inte ville ha med och sen lyckas få exakt samma bild framkallad på en kopia, är inte det möjligt? Då gör jag ju egentligen fel i mina beskärningar.

Du måste tänka på proportionerna. Om du förminskar en bild som är 134x85 så att den blir 15cm på bredden så blir den bara 9,5 cm på höjden, det saknas alltså 0,5 cm i höjdled.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.