Snuddas
Aktiv medlem
När jag är ute och fotograferar landskap har jag nästan alltid svårt att välja hur jag skall komponera bilden. Därför får jag ofta räkna med att i efterhand beskära bilderna för att få fram det jag vill visa och hur jag vid fototillfället upplevde stämningen, såsom den var just då. Tyvärr har det dock hänt att jag i något sammanhang har redovisat några foton och i efterhand upptäckt att jag faktiskt sabbat känslan i bilderna genom att varit överambitiös med beskärning eller skurit på fel ställe. Då hade det varit bättre att inte skära alls!
Visa bilaga 1636566097922.jpeg Visa bilaga 1636566200813.jpeg
Vilket är bästa sätt att visa en landskapsbild. Beskära eller inte? Hur skulle ni andra föredra i detta exempel, lika mycket spegelbild i vattnet som himmelen. Eller mindre spegling och mera himmel? Kanske mera vattenspegel och mindre himmel? Det beskurna bildexemplet är en bild som jag fått kommentar om att det hade varit bättre om jag hade visat hela bilden! (Hela bilden är den vänstra.)
Visa bilaga 1636566097922.jpeg Visa bilaga 1636566200813.jpeg
Vilket är bästa sätt att visa en landskapsbild. Beskära eller inte? Hur skulle ni andra föredra i detta exempel, lika mycket spegelbild i vattnet som himmelen. Eller mindre spegling och mera himmel? Kanske mera vattenspegel och mindre himmel? Det beskurna bildexemplet är en bild som jag fått kommentar om att det hade varit bättre om jag hade visat hela bilden! (Hela bilden är den vänstra.)
Senast ändrad: