Annons

beskära bild/behåll fotoramsformat inför framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

Marie_1

Aktiv medlem
Jag använder mig av mikrosoft "office picture manager" för att justera mina bilder (bl a ändra storlek, beskära mm) som ska framkallas. I programmet så anges formatet i "bpt".

Formatet för standardramar brukar anges i cm /t ex: 10 x 15 13 x 18 15 x 20.

Hur ska man beskärra en bild olika på höjden/Bred (manuellt) och samtidigt behålla en rams standarmått i cm när det dessutom anges i bpt i programmet?

Bifogar skärmdump över programmets verktyg.
mvh/marie
 

Bilagor

  • dump2.jpg
    dump2.jpg
    13 KB · Visningar: 2,673
  • dump1.jpg
    dump1.jpg
    14.8 KB · Visningar: 2,660
exempel på bild som ska beskäras

Jag bifogar en exempelbild som ska beskäras. Hur ska man då göra utifrån dessa ovannämnda fotoram-"parametrar"?
mvh/marie
 

Bilagor

  • IMG_5687.jpg
    IMG_5687.jpg
    10.2 KB · Visningar: 2,604
Jag kan egentligen bara hålla med öfregående talare. Office Picture Manager bör du inte använda överhuvudtget. Det finns så ofanntligt mycket bättre program som är kostnadsfria.

Det du vill göra kan egentligen inte göras snyggt i OPM.

BPT betyder inte "Bildpunkter Per Tum" som många felaktigt tror, utan "BildPunkTer" (alltså pixlar). Det är en av MS mest korkade översättningar någonsin...
 
Jobbar Du med Microsofts fria programvaror för bilder bör Du ladda ner detta. Det är mycket bättre för att edtera bilder. Även det problem Du beskriver fungerar bättre här.
http://windows.microsoft.com/en-US/windows-live/photo-gallery-get-started

hej! jag har installerat Windows live fotogalleri (det är väl detta program du menar att man ska installera?). Skulle du kunna förklara hur det fungerar bättre? jag har testat beskärning och justering och måtten anges även där i bildpunkter. Kan man få info i cm? Nedan är skärmdump på funktionerna.
mvh/marie
 

Bilagor

  • test6.jpg
    test6.jpg
    40.5 KB · Visningar: 2,515
  • test5.jpg
    test5.jpg
    15.8 KB · Visningar: 2,555
Mått i cm är inte aktuellt förrän man skriver ut. Bilder i datorn har egentligen bara mått i pixlar (bildpunkter). Dessa kan sen i princip skrivas ut i valfri storlek. Om det blir bra eller inte beror bl.a. på hur många pixlar bilden innehåller.

Min förklaring: http://erro.se/artiklar/Bildstorlek
 
Mått i cm är inte aktuellt förrän man skriver ut. Bilder i datorn har egentligen bara mått i pixlar (bildpunkter). Dessa kan sen i princip skrivas ut i valfri storlek. Om det blir bra eller inte beror bl.a. på hur många pixlar bilden innehåller.

Min förklaring: http://erro.se/artiklar/Bildstorlek

Tack för intressant information. Dock undrar jag hur jag ska göra om jag tänker beskära en bild som jag sedan ska lämnas till fotoaffär för framkallning i storlek som passar ram på t ex 10x15 cm. Hur får jag bilden att blir 10 x 15 efter beskärning. Var ser man i programmet hur många cm är kvar efter att ha beskurit?. Jag undrar även vad står siffrorna för i skärmdumpen ovan? t ex 8.5 x 11 eller 8 x 10. Är det i cm? de motsvarar i så fall inte svensk standard för fotoram vad jag kan avgöra..... mvh/marie
 
Tack för intressant information. Dock undrar jag hur jag ska göra om jag tänker beskära en bild som jag sedan ska lämnas till fotoaffär för framkallning i storlek som passar ram på t ex 10x15 cm. Hur får jag bilden att blir 10 x 15 efter beskärning. Var ser man i programmet hur många cm är kvar efter att ha beskurit?. Jag undrar även vad står siffrorna för i skärmdumpen ovan? t ex 8.5 x 11 eller 8 x 10. Är det i cm? de motsvarar i så fall inte svensk standard för fotoram vad jag kan avgöra..... mvh/marie

Du ska inte tänka i centimeter alls. Du ska bara tänka 10x15 eller mera exakt 2:3.

Beskära med det förhållandet så löser labbet resten..

De förhållanden som är standard i programmet är amerikansk standard. Du får lägga till egna.
 
Jag har inget enkelt svar på din grundfråga, kanske finns det arbetssätt och/eller program som kan sådant här enkelt.

Dock är 10 x 15 ett fårhållande mellan längd och höjd. Förhållandet är detsamma oavsett om det mäts i bildpunkter (pixlar) eller centimeter.

Vid förstoringar vill du ha så många bildpunkter som möjligt, för att inte få en för liten bild som sedan måste skalas upp vid utskriften/framkallningen/tryckningen. Blir det för få bildpunkter måste man nämligen "hitta på" utfyllnadspunkter så att det täcker hela ytan, dvs. resultatet blir dåligt.

I det senare programmet vill du således sannolikt jobba i "Proportioner" däremot ska du inte alls använda dig av de föreslagna värdena i "Ändra storlek" (de är avsedda för publicering på nätet). Kanske går det att göra något vettigt under alternativet "Egen"?

Hur jag skulle göra:

1) Beskär bilden så att den i huvudsak får det utseende som du eftersträvar, men lämna lite marginal. I din exempelbild skulle jag beskära bort den lilla tavlan tavlan till vänster och tavelramen i ovankant.

2) Uppskatta vilket bildformat som blivit kvar eller kan tänkas passa. Dvs. mät förhållandet mellan sida och höjd (du kan mäta med linjal på skärmen eller räkna på bildens storlek i programmet angivet i pixlar och jämför med de ramar din leverantör kan leverera. Bestäm dig för ett format.

3) Gör en slutlig beskärning som exakt passar ditt valda format. Börja med den sida som är viktigast rent bildmässigt, räkna sedan ut vad måttet ska bli på den andra. Eventuellt får du börja om på punkt 2.



För att jämföra förhållandena blir det grundskolematte. 10 x 15 betyder att den ena sidan är 1,5 gånger den andra. Ta alltså den kortaste sidans bildpunkter gånger 1,5 så får du fram den längsta sidans. Eller tvärt om den längsta delat med 1,5 för den kortaste.

I de flesta någorlunda program brukar man kunna beskära genom att knappa in vilka mått (i pixlar) som eftersträvas. Problemet kommer med centrering, ska det beskäras i båda ändar eller bara den ena? En del program fixar de alternativen. Värre brukar det bli om man vill beskära olika mycket i olika ändar, rätt få som fixar det vad jag vet. En lösning då är att beskära tre kanter och beräkna den fjärde för att få önskat förhållande.

Hoppas jag inte rörde till det för dig. Det känns lite svamligt. :)
 
Tack för intressant information. Dock undrar jag hur jag ska göra om jag tänker beskära en bild som jag sedan ska lämnas till fotoaffär för framkallning i storlek som passar ram på t ex 10x15 cm. Hur får jag bilden att blir 10 x 15 efter beskärning. Var ser man i programmet hur många cm är kvar efter att ha beskurit?. Jag undrar även vad står siffrorna för i skärmdumpen ovan? t ex 8.5 x 11 eller 8 x 10. Är det i cm? de motsvarar i så fall inte svensk standard för fotoram vad jag kan avgöra..... mvh/marie

Man beskär till de proportioner och utsnitt man vill ha, sen skriver man ut i den fysiska storlek man vill ha. Dessutom ska man se till att man har lämpligt antal pixlar för utskriften (åtminstone inte ha för få pixlar).

Om du vill skriva ut i 10*15 cm så vill du därmed ha 10:15 proportion, eller 2:3, eller 1:1,5, eller 37:55,5. Det alla dessa proportionsnummer har gemensamt är att de beskriver proportionen där långsidan är 1,5 gånger kortsidan.

Vad gäller pixlarna sedan så är mitt generella råd att aldrig förminska antalet pixlar, såvida man inte verkligen vet vad man gör. En bild i original från en kamera har pixelantal i några tusen på varje sida, t.ex. 4000*3000 eller nåt liknande (exemplet råkar ha 4:3 proportion, vilket alltså inte är samma som faktor 1,5 utan snarare faktor 1,333). Du kan sen beskära denna bild så att den får den proportion och utsnitt du vill ha. När du sen sparar den beskurna bilden, t.ex. beskuren till 3:2 format och dessutom lite förminskad för att få bort lite oönskat skräp i bildkanten, så kanske den slutliga bilden är 3000*2000 pixlar. Denna skickar du sedan till ett lab för utskrift, och när du beställer utskriften så säger du bara att du vill ha den i 10*15 cm så får du det.
 
Tack snälla för all värdefull info ni har svarat.
Jag har försökt experimentera i MS Word bildbehandlingsverktyg för bl a beskärning. Det funkar som önskat att man kan beskära och ange önskade mått i cm. Man kan även justera separat höjd och bredd så att man inte är låst att det ska vara proportionerligt. Det funkar ganska bra. Nackdelen är att tar längre tid med hanteringen: flytta bilden till word/spara/återgå till galleriet.
Än så länge får jag hålla på tills det kommer en bättre lösning.
mvh/marie
 
Tack snälla för all värdefull info ni har svarat.
Jag har försökt experimentera i MS Word bildbehandlingsverktyg för bl a beskärning. Det funkar som önskat att man kan beskära och ange önskade mått i cm. Man kan även justera separat höjd och bredd så att man inte är låst att det ska vara proportionerligt. Det funkar ganska bra. Nackdelen är att tar längre tid med hanteringen: flytta bilden till word/spara/återgå till galleriet.
Än så länge får jag hålla på tills det kommer en bättre lösning.
mvh/marie

...framför allt så tappar du kvalitet på att gå den vägen. Återigen, om du i din bild överhuvudtaget anger en storlek i "centimeter" så bör du byta arbetssätt, eftersom labbet är långt bättre på att få storleken rätt än du själv är.

Paint.NET
GIMP
IrfanView
Picasa

är exempel på program som alla är kostnadsfria och som alla har verktyg för att göra det du vill utan något krångel.
 
Det enda Du behöver göra är att beskära bilden till det Du vill ska vara med. Sända jpg-n till en som skriver ut den och ange vilket format Du vill ha. De skalar seda om den så att den passar på formatet. Skulle Du inte har rätt proportioner på bilden får Du lite mer vit kant i endera riktningen.

Har Du beskurit för hårt så finns risken att det blir dålig skärpa för att de får förstora för mycket. Det är allt.

Sedan kan Du kika vidare på allt som skrivs här. Detta är ett område där det finns mycket att lära. :)
 
Det enda Du behöver göra är att beskära bilden till det Du vill ska vara med. Sända jpg-n till en som skriver ut den och ange vilket format Du vill ha. De skalar seda om den så att den passar på formatet. Skulle Du inte har rätt proportioner på bilden får Du lite mer vit kant i endera riktningen.

Har Du beskurit för hårt så finns risken att det blir dålig skärpa för att de får förstora för mycket. Det är allt.

Sedan kan Du kika vidare på allt som skrivs här. Detta är ett område där det finns mycket att lära. :)

Exakt var som hänt förut att jag fick tillbaka bilderna från framkallning med stora vita kanter pga att jag hade beskurit.
Bilderna såg bra ut på skärmen därför trodde jag att resultatet skulle bli detsamma från framkallningen.
Jag har över 200 nya bilder som ska lämnas till framkallning och många av dessa bilder måste beskäras därför vill jag inte göra om samma misstag.
 
Exakt var som hänt förut att jag fick tillbaka bilderna från framkallning med stora vita kanter pga att jag hade beskurit.
Bilderna såg bra ut på skärmen därför trodde jag att resultatet skulle bli detsamma från framkallningen.
Jag har över 200 nya bilder som ska lämnas till framkallning och många av dessa bilder måste beskäras därför vill jag inte göra om samma misstag.

Då har du beskurit i fel förhållande. Det program du använde ursprungligen KAN INTE beskära i 2:3-förhållande eftersom det enbart har amerikanska standardmått. (2:3 är ju detsamma som 10:15)

Så, sålänge du beskär med förhållandet 2:3, och behåller så mycket info sommöjligt i bilden så kommer det att gå som det skall.
 
När det gäller beskärning så gör man det oftast av två olika skäl:

- För att få det utsnitt/utseende som passar bilden. Detta kan resultera i vilken proportion som helst i princip.
- För att passa ett visst presentationsformat. Detta innebär oftast någon sorts "standardproportion", t.ex. 15:10 (3:2), A4, 1920:1200 eller vad som nu behövs.

Den första "konstnärliga" beskärningen är det ju bara du som kan bestämma. Den andra formatanpassade kan du antingen fixa själv, eller låta labbet göra. Jag menar: antingen beskär du själv dina bilder för att passa det format de ska skrivas ut i (och då får du välja vilka delar av bilden som ska offras ifall den inte har rätt proportioner). Eller så skickar du in din bild som den är till labbet, och beställer en utskrift i nåt format, och om de två inte stämmer överens med varandra så brukar de flesta labb erbjuda två lösningar:

- fit-in/passa in: hela bilden skrivs ut på pappret, men det blir vita kanter på två av sidorna (dessa kan du sen själv klippa bort, beskära rent fysiskt)
- fill-out/fyll ut: bilden "zoomas" så att den fyller hela pappret, vilket medför att delar av bilden på två sidor kommer att kapas bort. Normalt så centrerar labbet bilden och det som kapas bort är alltså ytterdelarna på den ledd som inte passar.

Fördelen med att beskära själv i förhand är att du får exakt kontroll. Nackdelen är att du måste lägga ner lite jobb.

Fördelen med att använda fit-in är att du får hela din bild utskriven, även om bildformat och pappersformat inte stämmer överens. Nackdelen är att du får vita kanter.

Fördelen med att använda fill-out är att du utnyttjar hela pappret. Nackdelen är att du inte får ut hela bilden, och att du själv inte kan påverka vad som kapas bort.

Bara du kan väga för- och nackdeler mot varandra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.