Annons

Beskär eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventileit

Aktiv medlem
Hur ofta beskär ni era bilder, Och varför?

Själv gör jag det nästan aldrig (Speciellt då efter att jag köpte min D70 och gillar formatet i sig som kameran lämnar.)
och är en stor förespråkare av skumma vinklar, mycket luft och ickecentrerade motiv.

Är det så viktigt att motivet är centrerat i bilden?

Och vem är du att tala om för mig att min bild bör beskäras?

Behöver man beskära bilden är denne felkomponerad från början?

Detta är små små funderingar och inga påståenden, så misstolka mig inte nu ;)

Centrerade motivkompositioner är rättså sällsynta faktiskt. Sällan det som är vanligt att rekommendera vad gäller generella bilder och bildlösningar.

Det handlar mycket/ofta om vad man vill med bilden och uttrycket som önskas generellt. Syftet, användandet etc..

Detta bestämmer bla hur man komponerar en bild..

Hypotetiskt ex..
Fotar jag en tjej i studion och vill visa "attityd ala 2006" så är det kanske inte så bra att köra softade playboybilder och superbalaserade motiv..
Då kanske det hade varit bättre att komponera lite drastiskt, snävt, kanske nedanifrån modellen som blickar lite spetsigt och självsäkert in i kameran... kanske en centrerad modell... kanske inte;=)!

Det jag försöker säga med ovan ex är att det gäller att själv känna efter... kanske leka lite för att hitta rätt.

Ingen skall säga att du skall göra si eller så, bara du skall säga hur du gör. Men sedan så kan det vara nyttigt (mkt nyttigt!!) att förstå/lära sig hur man genom tiderna har kommunicerat med visuella tvådimensionella bilder!,,, Där får man perspektiv på bildskapande och kan med andra ord i en högre grad motviera varför man gjort som man har gjort och på så sätt berättiga de grepp man valt i bla kompositionen.

Tänk över vad du/man vill,, vad skall bilden användas till etc,, Känn med "magen".. Knippsa iväg.

Att tänka i termer som följande brukar hjälpa mig mot fungerande resultat (icke prioriterad ordning):
-känslor
-temperament
-former
-geometri
-positiv form/former kontra negativa ytor-proportioner
-proportioner generellt
-harmoni, stress, balans, ordning, kaos,,

Kanske gav mina tankar lite idéer om sätt att tänka;)

Lycka till!

MVH Niclas,

Själv så beskär jag rättså ofta men sällan mer än ngn liten procent..
Att vara (som vissa faktiskt tillåter sig vara) slav under Ett exakt format, sådan kommunism är jag inte tillhängare av;)

"Frihet inom formatet men slav under den begränsade ytan, det är en fotografs frihet och fängslande verklighet! En dualitet som ger och tar, kräver engagement och frigör möjligheter."

MVH Niclas,

Jag tänker inte gå in i diskussionen om man ska beskära eller inte. (Förr ansågs det oproffsig att beskära i efterhand - det skulle man göra i kameran.)
Men om du gillar formatet från kameran, kan du ställa in det i skärverktyget i Photoshop. Bra om man vill behålla proportionerna.

/B

Jag beskär rätt ofta. Dock måste jag erkänna att jag är slav under "formatkommunismen". Vet inte riktigt varför, bara något jag fått för mig.

Är gammal återfallsfotograf och tog uteslutande
dia tidigare. Där hade man ingen möjlighet att efterbehandla. Därför ger det en oerhörd frihet att i efterhand i lugn och ro sitta och pilla med olika utsnitt.
Min ambition är att alltid försöka göra bilden färdig i sökaren men när möjligheten att skära i efterhand nu finns är det svårt att låta bli.

Jag beskär nästan alltid till det format jag tycker just den bilden passar bäst till...så olika det kan vara. ;)
Jag gillar bla det kvadratiska formatet och det är lite svårt att få fram med min D70 annars...

Intressant, jag tänkte faktiskt starta en liten tråd om detta men det behövs ju inte.

Min frågeställning är mer huruvida konstnärliga och minimalistiska naturbilder såsom Arleklint här på Fotosidan beskär sina bilder ofta.

Hur får man till den där extra vackra och enkla kompositionen när man är ute och fotograferar om man skulle undvika beskärning?

Jag känner mig väldigt ofta slav till formatet. 95 % av mina bilder stannar i standardformatet för min D200. Men D200 ger som ni säkert vet mycket utrymme för beskärning och kompositionstänkande.

Min frågeställning snuddar nog vid min nyfikenhet i hur man göra enkla naturkompositioner bra. Vilka metoder ni använder och om ni beskär era bilder.

Arkeklint, gästtalar får vi hoppas.... =)

Då jag fotar mest sport så är det svårt att få händelsen precis där man vill ha den. Sker den för långt bort så blir det för mycket luft runt för att riktigt fånga den action som förhoppningsvis finns i bilden.
Så kort sag jag beskär väldigt ofta - har nog tagit med mig det när det gäller annat jag fotar också.

Just nu tar jag nästa bara familjebilder, som ska in i vanliga 10x15 plastfickor. 1:a kameran, en Canon 20D har det formatet (2:3) men vår andrakamera i familjen, en Ixus 800is har 3:4 som dom flesta andra kompaktkameror, så dom måste beskäras.

Således beskär jag nästan 70% av alla bilder jag tar, från 3:4 format till 2:3 format.

Förstår varför dom började med 3:4 formatet på digitala kompakter, men varför fortsätta... och inte gå över till 2:3 (och varför har några 16x9 format...)

Lionheart skrev:
Intressant, jag tänkte faktiskt starta en liten tråd om detta men det behövs ju inte.

Min frågeställning är mer huruvida konstnärliga och minimalistiska naturbilder såsom Arleklint här på Fotosidan beskär sina bilder ofta.

Hur får man till den där extra vackra och enkla kompositionen när man är ute och fotograferar om man skulle undvika beskärning?

Jag känner mig väldigt ofta slav till formatet. 95 % av mina bilder stannar i standardformatet för min D200. Men D200 ger som ni säkert vet mycket utrymme för beskärning och kompositionstänkande.

Min frågeställning snuddar nog vid min nyfikenhet i hur man göra enkla naturkompositioner bra. Vilka metoder ni använder och om ni beskär era bilder.

Arkeklint, gästtalar får vi hoppas.... =)

Halloj! Kul att du verkar gilla mina bilder :)

Vad gäller bildformat så håller jag mig till att antingen använda kamerans 2:3 format, eller att göra en kvadrat. Dels så är det snyggt om bilder som skall hängas är i samma format, dels så ser jag det lite som min uppgift att försöka hantera min kamerans format efter bästa förmåga. Oftast vet jag när jag gör bilden i vilket format den skall bli.

Min ambition är alltid att slippa skära. Dels därför att jag vill behålla en så god upplösning i bilden som möjligt, men också för att det är en utmaning att kunna göra rätt från början.

När det gäller den typ av bilder du talar om, det jag kallar "Nature Art", är det inte så svårt att slippa skära. Det är oftast stillastående motiv och jag har gott om tid på mig att komponera bilden. Ett och annat grässtrå kan dock behöva ryckas.

När det gäller andra motiv såsom flygande fågel är det naturligtvis svårare att komponera rätt, så här tillåter jag mig att skära oftare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar