Så här gör jag...
Tänkte berätta lite om hur jag ser på gatufotografering och om den teknik jag använder mig av på ”fältet”. Det som fick mig att fastna för gatufotografering är de ögonblick som är värda för mig att berätta om, kort sagt människors liv och de situationer de befinner sig i, ”den där unika stunden”.
Ibland händer det också att jag går runt med kameran redo (i flera timmar faktiskt)- utan att ta några bilder och endast observerar dessa situationer och knäcker nya idéer under tiden, visst missar jag en del motiv genom detta men på detta vis tränar jag ögat utan att stressa ”avtryckarfingret”. På så vis har jag faktiskt lärt mig att koppla av och inte hela tiden vara redo och på ”helspänn”, dessutom är det ett bra sätt för mig att förbereda mig på och öva inför olika kompositioner, det vill säga att öva mig på att se motivet på samma sätt som i sökaren utan att fotografera vilket jag tror är bra.
Utrustningen jag använder mig av är digital, en DX-kamera och en FX- kamera med diverse objektiv. På Crop- kameran finns oftast en zoom, t.ex. kitobjektivet DX 18-135mm f3,5-5,6 monterad och ibland lägger jag detta objektiv på FX- kameran, annars sitter där för tillfället en 50mm 1.8 eller en 70-300mm och jag håller på att jaga reda på en 24-70 som komplement. Anledningen till att jag använder mig av två kamerahus är att jag inte behöver byta objektiv så ofta och kan ta den kamera som enligt mig passar bäst för situationen och motiven.
Motiven är som sagt människor på platser i olika situationer, men respekten för individen och situationen är alltid något jag prioriterar. Dock brukar jag inte fråga om lov innan jag fotograferar, detta skulle ge tillgjorda bilder och då skulle jag inte ha nytta av att fånga det korta ögonblicket som betyder något för mig, det blir helt enkelt fel känsla i bilden.
Ibland händer det att jag faktiskt tvekar och låter bli att fotografera, det kan vara när jag ser att någon befinner sig i helt fel situation, t.ex. när någon tydligt visar att den inte vill vara med på bild. Detta händer oftast när jag kommer riktigt nära eller då jag inte är snabb nog med kameran, då syns man direkt. Jag har lärt mig att successivt smälta in i den omgivande miljön och har alltid en glimt i ögat och tackar gärna för bilden jag fick ta, speciellt om någon undrar varför jag fotograferade just dem och just då, det har jag märkt att man tjänar på i längden.
Ni andra som ännu inte hängt på denna tråd, berätta gärna mer om hur ni gör, det är både lärorikt och intressant