Annons

Beräkna slutartider?

Produkter
(logga in för att koppla)

Premis

Medlem
Hej

Funderar på om det finns en händig formel för att enkelt beräkna slutartider? Tänkte isåfall svänga ihop ett sådant program (eller excel) och ha i min PDA så jag snabbt kan räkna ut vad jag får.

De inparametrar jag kan tänka mig ha är:

- Bländare
- Brännvidd
- ISO
- Borde vara allt man behöver?

Handlar om DX formatet här om det nu spelar någon roll.

Det går ju att prova sig fram och ställa upp det i tabellform men får det att räkna fram det så vore det ju självklart mycket bättre.

Tackar på förhand
Daniel
 
Förr när jag var yngre och hade min pappas gamla Zeiss kamera så fotograferade jag utan ljusmätare och fick lita på det som stog på filmkartongen och vilket väder det var ute.

Det händer ibland att jag fortfarande fotoar med den kameran och det är en mellanformat så jag använder ofta ASA 400 film för då kan jag ha mindre bländare så slipper jag ställa avståndet så noggrant.

Kolla annars denna länk

http://en.wikipedia.org/wiki/Film_speed
 
Du kan ju börja med "sunny sixteen rule". Om du är utomhus en solig dag och har bländare 16 så är slutartiden ungefär samma som ISO-talet.
Alltså. ISO 100 och 1/100-dels sekund. Det brukar funka rätt bra.
Sedan kan du ju ända förhållandet mellan ISO, slutartid och bländare från denna inställning. Det är bara att räkna antal snäpp uppåt och neråt.
 
Om vi säger så här att vi har ett förutbestämt ljusvärde som är konstant.

Utgångssituationen medför att vi vid ISO 800 / 30mm / f1.8 får 1/50s.

Ändrar vi då en parameter och får istället ISO 800/30mm/f1.4. Vad blir
slutartiden då? Ljusvärdet är konstant.

Likväl om vi ifrån utgångspunkten enbart ändrar brännvidden till 50mm, vad blir slutartiden då?
 
Om vi säger så här att vi har ett förutbestämt ljusvärde som är konstant.

Utgångssituationen medför att vi vid ISO 800 / 30mm / f1.8 får 1/50s.

Ändrar vi då en parameter och får istället ISO 800/30mm/f1.4. Vad blir
slutartiden då? Ljusvärdet är konstant.

Likväl om vi ifrån utgångspunkten enbart ändrar brännvidden till 50mm, vad blir slutartiden då?

I praktiken tror jag du kör fast där.
Mäter man reflekterat ljus (vilket kameran gör) kommer mätingen bli olika när brännvidden varierar, då motivet tar upp olika mycket av bildytan. Är motivet en stor grå vägg kommer det fungera, men annars inte. Mäter du infallande ljus bör det också fungera.

Vad är syftet med ditt sökande? Kan du förklara hur du har tänkt använda beräkningarna?
 
Utgångssituationen medför att vi vid ISO 800 / 30mm / f1.8 får 1/50s.

Ändrar vi då en parameter och får istället ISO 800/30mm/f1.4. Vad blir
slutartiden då?

1/100s (1.8->1.4 är bara nästan ett steg, så det blir snarare 1/80s)

Utgångssituationen medför att vi vid ISO 800 / 30mm / f1.8 får 1/50s.

Likväl om vi ifrån utgångspunkten enbart ändrar brännvidden till 50mm, vad blir slutartiden då?

Samma, 1/50s, förutsatt att belysningen är helt jämn över ditt motiv.

Per.

PS. Har du ingen kamera och kan prova själv? Om du har det, ställ kameran på manuell och skruva på rattarna så ser du själv vad som händer. DS
 
Senast ändrad:
Om vi säger så här att vi har ett förutbestämt ljusvärde som är konstant.

Utgångssituationen medför att vi vid ISO 800 / 30mm / f1.8 får 1/50s.

Ändrar vi då en parameter och får istället ISO 800/30mm/f1.4. Vad blir
slutartiden då? Ljusvärdet är konstant.

Likväl om vi ifrån utgångspunkten enbart ändrar brännvidden till 50mm, vad blir slutartiden då?

Förenkla lite för dig själv och ta bort brännvidden, den påverkar inte exponeringen alls i något fall. Den är helt ointressant i sammanhanget.
Sen måste du förenkla ännu mer för dig själv genom att läsa på om vad ett bländarsteg är och hur det hänger ihop med slutartid.

De gamla klassiska bländarstegen man utgår ifrån är 1, 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22, 32... Varje helt steg halverar ljusinsläppet vilket kräver att du ökar exponeringstiden ett snäpp.

motsvarande klassiska slutartider t.ex 1/30 1/60 1/125 1/250 1/500 1/1000. Varje helt steg du minskar tiden halverar ljusinsläppet.

Likadant med ISO. 100, 200, 400, 800 Varje steg fördubblar ljuskänsligheten.

På modernare kameror kan man välja om man dessutom vill ha halva eller tredjedelssteg däremellan. Där har du allt du behöver veta för att kunna räkna ut det du vill. Mer förklaring får du i böcker, kurser och i de "skolor" som redan finns skrivna här på fotosidan. Lycka till! Typ 1/80 s borde det väl bli förresten. Har inte i huvudet om 1.8 är ett halvt eller 2/3 bländarsteg från 1,4.
 
Hej

Funderar på om det finns en händig formel för att enkelt beräkna slutartider?

Jag såg nu att du har en Nikon D60. Då har du den där funktionen redan inbyggd i din kamera. Ställ in kameran på A-läget, med den bländare och ISO-känslighet du vill ha, så berättar kameran för dig vilken slutartid som är lämplig baserad på motivets belysning.

Vill du bara experimentera utan kamera, följ beskrivningen tettimul ger dig.

Per.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.