Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Benbo Trekker Mk3

Produkter
(logga in för att koppla)

sebbe_j

Aktiv medlem
Mitt gamla stativ har nu, efter säkert mer än 20 år i tjänst (innan mitt övertagande), gett upp. Så jag är på jakt efter ett nytt. Har tänkt mig ett i prisklassen 1500-2000:-

Fastnade för ett Benbo Trekker MK3 med ett stativhuvud av typen: Multivinkelhuvud 3D.

Jag gillar mångsidigheten som detta stativet verkar ge, då jag fotar utomhus, och ofta i väldigt ojämna miljöer.

Är det någon som har använt sig utav detta stativ under en längre tid och kan säga något om stabilitet och hållbarhet?

Ska hur som helst iväg och titta på stativet om någon vecka hos Photax i Nybro, men det kan vara intressant att höra lite personlia åsikter.


Stativet:
http://www.photax.se/sttv/bnb/bnb.htm

Huvudet:
http://www.photax.se/sttv/bnb/bnbkul.htm#multivinkelhuvud


Tror ni att det är bättre att välja Benbo 1 eller 2 istället? och lägga till den där extra femhundringen?

Tacksam för svar.
Sebbe
 
Benbo gör ganska bra grejer men det där huvudet skulle jag inte använda ens om jag fick det gratis. Dels är det bara specat till 5kg vilket är alldeles för lite om du har något som är tyngre än de allra minsta systemkamerorna, dels är trevägshuvud i mitt tycke pest och pina att använda.

Köp en kulled som klarar ungefär dubbelt så mycket som du räknar med att spänna dit. Kamerahus, batterigrepp och en rejäl glugg blir lätt några kilo!
 
Hej!
Tack så mycket för ditt svar. Jag tror inte att min kamera m tillbehör går på mer än 3kg i nuläget, men man vet ju inte hur det blir i framtiden. Jaje, jag ska fundera lite.

Föresten, kan man få tag i kulleder för 500-600:- ? Det känns som om de brukar vara väldigt dyra.

Några tips?

/Sebbe
 
Du får nog jämföra på plats om du står ut med den extra vikt med ett Benbo 1 i jämförelse med trekkern.Har hört att trekkern kan kännas lite klen men vet inte själv. Funktionellt är dom oslagbara,har 1:an själv och har provat andra men återvänt till benbo igen.En gång benbo sen är risken stor att man fastnar där.
Mvh/Gunte..
 
Trekker är helt OK - om man kommer överens med den. Det är lite hata/älska över reaktionen.
 
Jag har Benbo Trekker Mk 2, vet inte riktigt vad skillnaden är mot Mk 3. Klena är benen inte men lite krångel med låsningen är det innan man lär sig. Spikes-benen funkar också väldigt dåligt inomhus om man tänkt sig det. Jag har dock stora, avtagbara gummifötter till mitt stativ, då funkar det kanon även på parketten!
 
Hej o tack för alla svar!
Det känns som om att Benbo är ett säkert kort när man väl lär sig hantera dem. Har inte varit iväg o kollat på dem än dock..

Jag kommer säkert använda stativet inomhus, får se hur man löser det sen.

Undrar lite hur stativet är att använda som ett vanligt stativ? Hur smidigt är det så sätt?

Mvh Sebbe
 
Har varit och kollat på stativen nu, och tror att det blir Benbo Trekker.

Men jag har ingen koll alls på stativhuvuden. Jag kollade på trevägshuvudet och tyckte att det verkade stabilt, men folk verkar predika för kulleder så jag är lite kluven i frågan.

Jag har kollat på 'Manfrotto 486RC2 Compact ball', den kostar 695:- och har även snabbfäste, är den något att ha? Det är väl ungefär vad jag kan tänka mig att ge för ett stativhuvud.

Mvh Sebbe
 
Den kulan, 486 rekommenderas inte...alldeles för lätt att slå till spaken så kameran tippar och slår i främre delen av objektivet. Ta 488 istället..

Mvh/Gunte..
 
Den kulan, 486 rekommenderas inte...alldeles för lätt att slå till spaken så kameran tippar och slår i främre delen av objektivet. Ta 488 istället..

Mvh/Gunte..

Hehe, attans då, tack för tipset. Hur kommer det sig att man slår i spaken lättare på den än den andra du rekommenderar? Är det p.g.a "Ball Lock"-ratten som sitter på 488:an?

Kollade på den här också:
Dörr HB-36
Jag har fått intrycket av att Dörr är ett billighetsmärke, stämmer det?
Den här kulleden har iallafall fått utmärkelsen Toppklass av Cyberphoto. Dessutom så kostar den inte lika mycket, kan den vara något att ha då?
 
Har ett Benbo Trekker med 3d-huvudet och jag har aldrig upplevt att det har varit för klent, inte ens med mina tyngsta grejor på
Johnny
 
Jag köpte för ungefär två år sedan först ett Benbo trekker men blev besviken på hur vekt och lätt det var, jag bytte därför direkt till Benbo 1 vilket jag är mycket nöjd med.
Benbo 1 är mycket stabilare och rejälare än trekker, nackdelen är att det är tyngre men vad gäller stativ så är det ofta en fördel (förutom när dom ska bäras långt...).
Till mitt Benbo 1 använder jag Photax Multivinkelhuvud vilket jag tycker är mycket flexibelt. Enda nackdelen är att det kan bli knöligt att ställa in vissa vinklar i höjdledsläge.
Utrustningen jag använt på mitt Benbo är en Canon 40D, oftast med ett 105mm macro och en 10-22 mm.

På det hela taget är Benbo suveränt för fotografering där man vill komma åt omöjliga vinklar och har gott om tid. För fotografering där det kan vara bråttom rekommenderas andra stativ...
 
Hehe, attans då, tack för tipset. Hur kommer det sig att man slår i spaken lättare på den än den andra du rekommenderar? Är det p.g.a "Ball Lock"-ratten som sitter på 488:an?

Kollade på den här också:
Dörr HB-36
Jag har fått intrycket av att Dörr är ett billighetsmärke, stämmer det?
Den här kulleden har iallafall fått utmärkelsen Toppklass av Cyberphoto. Dessutom så kostar den inte lika mycket, kan den vara något att ha då?

På 486 är spaken till för att låsa kulan, på 488 låser du med ratten som vanligt medan spaken är till för panorering.
/G
 
Jag var och hämtade mitt Benbo idag, det blev 1:an! Jag valde den direkt utan att kolla närmare på Trekkern en andra gång. 1:an är förvisso tyngre, men till mina fotoutflykter så tror jag nog inte det blir alltför jobbigt, isf har jag mitt äldre, nästan funktionerande, mindre stativ.

Jag kombinerade stativet med kulledshuvudet från Dörr, HB-36. Det verkade litet från början, men efter lite testande i trädgården så tror jag nog att det är mer än tillräckligt för mig. Dock synd att det finns vattenpass.

Jag får nog ta och inhandla det där multivinkel-huvudet i framtiden också, för maximal rörlighet.

Första intryck av stativet: Stabilt, kul att använda, bra funktion, flexibelt och knepigt.

Tack för all hjälp och alla tips!

Mvh Sebbe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.