Annons

Benämningsdjungeln, hjälp tack! Vad betyder allt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chewbacca

Aktiv medlem
Man har ju stött på lite olika benämningar sen man började hänga här. Ett axplock:))):
SMC-A
SMC-M
M-42 gänga
Pentax AF, PK
F, FA, FA-J DA osv etc
K-fattning, Kaf
645, 645 AF
67
6x7

Har säkert missat en hel del :)

Det finns väldigt mycket olika som jag får erkänna att jag inte har koll på. Men det vill jag ju såklart ha :)

Så därför frågar jag på fotosidans i särklass trevligaste del. För här om nånstans finns det personer med kunskap och som jag hoppas kunna få ta del av.

Vilka har jag tex missat och vad fan betyder allt? :)

Edit: Jag har en k10d. Vad spelar det för roll för mig rörande tex olika objektiv och användandet?

uick shift

Med risk fr att vara ostrukturerad

Jag börjar med M42, gängad objektivfattning som Pentax använde fram till 1975 då Pentax lanserade K-bajonettfattningen. Första kamerorna med K-bajonett var KM, KX och K2 senare kom K1000. Objektiven heter SMC Pentax och SMC Pentax M. Det är mekanisk överföring av bländarinställning till huset.

Efter detta (1983) kom Ka-fattningen med objektiven SMC Pentax A, på dessa objektiv finns vissa elektriska överföringar mellan hus och objektiv, dock är det manuell fokusering.

F (Kaf) infördes när Pentax införde kamror med autofokus t ex SF-serien.

FA (Kaf2) infördes med Z-serien.

Vid införandet av MZ-30, MZ-50 coh MZ-60 tog Pentax bort den mekaniska bländarkopplingen (crippled Kaf). Objektiven benämndes FA J.

D FA är modifierad FA-optik, modifieringen bestod av Quick-shift och annan antireflexbehandling av det bakre linselementet.

Du hittar mycket mer om K-fattningen på http://www.bdimitrov.de/kmp/index.html

645 och 67 är två mellanformatskamror, benämningen är kopplad till negativformatet. 645 6 x 4,5 cm och 67 6 x 7 cm.

Vad innebär då de olika objektiven, F, FA, FA J, D FA och D fungerar fullt ut, kravet är att bländarringen står i A-läget. A-objektiv fungerar förutom autofokus, multisegmentmäting och överföring av brännvid till SR.

K och M-objektiv går att använda om du tillåtit använd bländarring i menyn. M-läge och grön knapp. Begränsingar vid exponeringsmätning, ingen multisegmentmäting och överföring av brännvid till SR.

/Mats

jäklar! :)

tack för svaren Mats. Det var bra info. Tack för hjälpen!
Nu när man börjar kolla runt på beg gluggar så är det bra att veta vad det är så man inte köper något som sen inte passar ju.

Bra länk också!

K = King.
M = Mini (kompaktare versioner av tidigare K-objektiven)
A = Auto (elektrisk styrd bländare, möjliggör programautomatik)
F = auto Focus
FA = auto Focus Advanced (utökad funktionalitet, bland annat stöd för motorzoom, en funktion som sedan togs bort så det finns FA zoomar utan motorzoom)
FA J = auto Focus Advanced Junior (som FA men utan bländarring)

D FA = digital FA. Som Lumma har sagt - QuickShift och med mer "digital anpassad" linsbehandling.

DA = Digital Advanced, som D FA fast för APS-C kameror, och utan bländarring.

Star = extra hög kvalitet, specialfunktioner (exempelvis vädertätning m m).

Limited = specialserie av objektiv byggda helt i metall, gjord för att vara extra kompakta. Hög optisk och mekanisk kvalitet. Limited betyder att de tillverkas långsammare än andra objektiv/att det är få som görs varje månad.

QuickShift = manuell fokus även med kameran ställd på AF.

SMC = Super Multi Coating. Världens första antireflexbehandling med hela 7 lager (samtidens multi coatings var tvålagers, så Pentax 7 lagers ansågs som en omöjlighet innan det lanserades). Bygger på grundforskning genomförd i samarbete mellan Pentax och Zeiss. Zeiss lanserade sedan sin egen version - Zeiss T*. Slutet av 90-talet kom varianten "SMC ghostless coating". D FA och DA serien har ännu nyare version, som ger högre kontrast och kallare färgtemperatur. Senaste är SP med extra kraftigt slitlager, som ska göra det lättare att rengöra objektivet. Finns bl a i DA fisheye zoomen och DA 35 Macro.

Chewbacca skrev:
Klockers!

Hänger M ihop med m42 gänga?

Nej.
Pentax SMC-M objektiven var mer kompakta efterföljare till Pentax SMC objektiven som lanserades för bajonettfattningen (K-fattningen, "King"). (och just för att förvirra så står det inte K på K-objektiven som föregick M, utan det står bara "SMC Pentax" eller "Pentax SMC").

M42 är skruvfattning, en äldre objektivfattning. För denna gjorde Pentax Takumar och Asahi Pentax objektiv. Det finns ingen länk mellan M-objektiven och M42 fattning. M-objektiven heter M för de är små, alltså mini. De lanserades samtidigt med Pentax mer kompakta M-serie av kameror. ME och ME Super var de mest kända, men även MX fanns.

K objektiven lanserades med K serien av kameror, som bl a originalet K1000. A-objektiven lanserades samtidigt med A-serien av kameror - SuperA och Program A. Och för att förvirra så släppte sedan Pentax P-serien, utan att släppa P-objektiv. :) (och för att förvirra så betyder oftast "SMC-P" eller "SMCP" att det är K-objektiv, exempelvis SMC-P 50 f/1.4 som det kan stå i listor ibland, fast även mellanformatsobjektiven för 645 och 67 benämns SMC-P eller SMCP i listorna).

Och just för att förvirra ännu mer så finns det Takumar för K-fattningen också, närmare bestämt i A-serien. De är en budgetserie utan SMC behandling, exempelvis Takumar A 28-80 f/3.5-4.5. (har för mig att det gjordes en variant för autofokus också).

Något märkligt eftersom det fanns Takumar objektiv för skruvfattning med SMC...

De Pentax anställda som kom på den här röran måste ha gjort det för att piffa upp en tråkig dag på jobbet, eller på firmafesten under karaoke-kvällen.

Senast ändrad:
Ha ha ha!

Ja jag blev förvirrad iaf :D.

Det blir nog till att kolla här igen om man nu hittar nått man inte känner igen (läs: typ allt utom DA :))

De verkar ju nästan göra det på jävelskap....

Bryggarn skrev:
Jag kan ha fel nu men jag tror att m42-fattningen är just en m42, dvs en metrisk standardgänga med 42 mm diameter.

Alldeles riktigt, gängan är en M42 x 1, alltså med ytterdiametern 42 mm och stigningen 1 mm. När jag började fotografera på 60-talet benämdes den här gängan Pentacon-gänga efter de Östtyska kamerorna Pentacon och Praktika som gjordes i de gamla Carl Zeiss-fabrikerna. Jag tror det var en Contaxmodell i slutet av 40-talet som introducerade M 42-gängan. De var f.ö. den här tillverkaren som först gjorde en spegelreflexkamera med pentaprisma.

M 42 gängan har använts av flera kamerafabrikanter, Chinon, Ricoh och jag tror att även Yashika använde den.

Jag svarvade omvändningsringar och kopplingsringar i en svarv på 60-talet när jag jobbade på en verkstad för att kunna vända objektivet och koppla i hop två objektiv med 49 mm filtergänga.

bildsten skrev:
Alldeles riktigt, gängan är en M42 x 1, alltså med ytterdiametern 42 mm och stigningen 1 mm. När jag började fotografera på 60-talet benämdes den här gängan Pentacon-gänga efter de Östtyska kamerorna Pentacon och Praktika som gjordes i de gamla Carl Zeiss-fabrikerna. Jag tror det var en Contaxmodell i slutet av 40-talet som introducerade M 42-gängan. De var f.ö. den här tillverkaren som först gjorde en spegelreflexkamera med pentaprisma.

M 42 gängan har använts av flera kamerafabrikanter, Chinon, Ricoh och jag tror att även Yashika använde den.

Jag svarvade omvändningsringar och kopplingsringar i en svarv på 60-talet när jag jobbade på en verkstad för att kunna vända objektivet och koppla i hop två objektiv med 49 mm filtergänga.

Just det, samma gängstandard som till filter. Så har man ett UV med 42 mm gänga skulle man kunna skruva det direkt på sin gamla spotmatic, utan objektiv emellan. Snacka om pancake *fniss*.

Filtergängan är väl fö det enda som är standardiserat mellan alla olika kameratillverkare.

Kamerafattningen heter KAF.
Objektivfattningen heter KAF3 i SDM objektiven utan skruvfattad autofokus. För övriga är det KAF.

KAF2 är motorzoom objektiv, men Pentax gör inga sådana längre.

Bryggarn skrev:
Just det, samma gängstandard som till filter. Så har man ett UV med 42 mm gänga skulle man kunna skruva det direkt på sin gamla spotmatic, utan objektiv emellan. Snacka om pancake *fniss*.

Filtergängan är väl fö det enda som är standardiserat mellan alla olika kameratillverkare.

Filtergängan har i alla "normala" filterstorlekar stigningen 0,75 mm.

Finns det nån typ mellanring lr dyl som gör det möjligt att använda objektiv med andra fattningar? Tex Canon lr Nikonobjektiv på Pentax?

Chewbacca skrev:
Finns det nån typ mellanring lr dyl som gör det möjligt att använda objektiv med andra fattningar? Tex Canon lr Nikonobjektiv på Pentax?

Det finns adapters för M42 skruvfattning och mellanformatsobjektiven i 645 och 67 systemen.
Men jag har aldrig sett några adapters för Canon och Nikon objektiv. För mycket som skiljer emellan.
Jag har sett några som har filat till Nikon-objektiv så de ska passa (vilket gör att de då blir helt obrukbara på en Nikon-kamera), men det är knappast för vanliga användare.

4/3" systemet är det som är mest kompatibelt, till det systemet finns det adapters till alla möjliga fattningar - även Contax/Yashica. Man förlorar visserligen en del funktioner då, men det går att ta bilder iaf. :)

Finns det några fördelar eller nackdelar eller superobjektiv som gör det värt att skaffa adapter så man kan använda 645 och/lr 67 gluggar?

Vad kostar i så fall dessa adapters? Och vad kostar det för en M42? I runda slängar.

Nackdelar finns, som att objktivet är mycket större.
M42a kostar nog ett par hundra, en 645 till K är större och kostar 236$ på B&H.

Några hundra är ju inte så farligt.
Vilka objektiv kommer jag åt med en sån?
Inte varje glugg men men finns det några som är värda att satsa på vad ni vet?
Vet ni nått ungefärpris också?

Zewark brukar ju vurma för sina Super Takumar vet jag men de verkar vara lite svåra att komma över. Visst hittar man om man letar men ännu har jag inte börjat leta :)

En annan fråga med om M42. Autofokus försvinner va? Funkar ändå det som det gör med KAF objektiven när man kör manuellt? Då ser man ändå en röd prick som visar blinkar till när man har fått fokus. Så även utan autofokus så får man en indikation på att man har hittat fokus.

Oj, inte mitt område, men det har tillverkats många gluggar på 50-60 o 70-talet(och senare).
Pentax och bla Praktica hade M42 + piratgluggar tex:
http://www.tradera.com/Pentax_Spotmatic_med_Super_Takumar_50_1_4-auktion-69375569
http://www.blocket.se/vi/17228093.htm?ca=10_s
Kan vara M42:
http://www.blocket.se/vi/17164744.htm?ca=10_s

Pirat adapter:
http://www.tradera.com/Pentax_K_Adapter_M49_skruvganga-auktion-69409461
http://www.tradera.com/M42_till_Pentax_K_med_bibehallen_fokus_pa_oandligt_fraktfri-auktion-69520706
Pentax orginal:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=30120

Autofokus går med Pentax AF-konverter 1,7X. annars inte. Om du får nedbländning vet jag ej.