Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Belysning

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

När jag ska fota mina smycken så använder jag Nikon D7000 och objektiv: NIKON 105/2,8 AF-S VR IF ED.
Men belysning blir inte bra.
Har ni tips på vilken utrustning jag ska köpa för att få belysningen att fungera!

Tacksam för all hjälp!
 
Vad menas med att det inte blir bra? Har du nåt exempel? Om du fotar makro (för det är väl ett makroobjektiv?) så behövs det mycket ljus.
 
Nu framgår det inte vad du har mer än hus och objektiv t ex om du har en extra blixt osv.
Inte heller hur mycket pengar du kan tänka dig lägga ner.

Billigast är väl att skafffa vit kartong/papper i lite störrre format som kan användas som underlägg och bakgrund. Ta ett smörpappar och hålla framför den inbyggda blixten för att mjuka upp ljuset.
Nästa steg att skaffa en lös blixt med möjlighet att styras från kameran och nåt enkelt stativ till blixten.

Bygga ett enkelt ljustält av en kartong/plastlåda osv till skaffa ett blixtpaket och ljusbord/ljustält...

Men ett enkelt sätt att se hur saker fungerar är att prova sig fram med ganska enkla medel.
När du ser vad ett smörpapper gör för den enkla blixten så har du en uppfattning m vad en softbox gör med ljuset. Är det vad du vil ha så är nästa steg att fundera på om det är värt att köpa en lite bättre sådan. Är det inte rätt väg så kanske att låna en blixt och se vad det gör. Kombiner lös blixt med smörpapper osv.

Alternativt lägg upp en bild så kan någon säkert komme med mer konkreta tips på hur man kan återskapa effekten.
 
Jag misstänker att smyckena du vill fotografera är ganska små, eftersom du använder makroobjektiv. Det betyder att du inte behöver några stora grejer, utan kan klara dig med små lampor.

Att investera i blixtar tycker jag är ett mycket dumt råd, främst därför att du inte kan se vilket ljus de kommer att ge. Det är mycket lättare med vanliga lampor, fönsterljus, reflexskärmar och diffusionsmaterial att forma ljuset och att se resultatet innan man tar bilden.

Men det handlar inte främst om utrustning, utan om att lära sig hantera grejerna. Det finns en del sidor på nätet om belysning; tyvärr handlar väldigt många av dem mer om grejer att köpa än om ljuset, men en del tror jag att du kan hitta om du letar.

Ljus kan komma från flera olika håll, och det ger olika karaktär åt ditt motiv. Nästan alltid blir det snyggare om ljuset faller in snett, och ofta kan man accenturera konturer genom att ha ett ljus som belyser föremålet bakifrån.

"Hårt" ljus får man om ljuskällan är liten, som om man använder en spotlight från ganska långt håll. "Mjukt" ljus är ljuset som reflekteras från en vägg eller från ett papper, eller genom någonting som diffuserar, exempelvis tyll. Hårt ljus kan skärpa konturer och ge tydliga reflexer, medan mjukt ljus ger mjukare övergångar mellan olika toner, jämnare gradation.

Ett fönster är ofta en mycket bra ljuskälla; täckt med en tyllgardin eller fönster mot norr; det kan vara mulet, och det gör inget om du behöver lång slutartid, så länge ditt motiv är stilla och kameran sitter på stativ. Om färgriktighet är viktigt måste du ställa vitbalansen rätt; endera genom att ta RAW och ha en bild av vitreferens att kalibrera efter, eller om du tar jpeg att du ställer egen vitbalans i kameran efter en bra referens. Om du inte har skaffat ett gråkort eller liknande, kan du använda oblekt hushållspapper som referens; det är tillräckligt nära spektrumneutralt.

En vanlig skrivbordslampa kan funka som belysning. Tillsammans med ett par reflektorer, exempelvis ett vitt papper och en spegel, kan du sätta upp det som tre ljuskällor. Om du vill ha en helt vit bakgrund är det enklast med en lampa till. Vanliga glödlampor är mycket stabila i färg och ger ofta den sorts ljus som man vill ha, lite varmare än dagsljus också efter att man har ställt vitbalans, eftersom spektralfördelningen är annorlunda.
 
Visa oss gärna ett exempel på dåligt??

Jag säger också lampor inte blixt. Räcker med spottar från ikea typ 2st.
kameran på stativ o läge A för att justera skärpedjupet så väljer kameran slutar tid som kan bli ganska lång.
iso 100 så klart.

Finns så kallade ljustält att köpa överallt snart. Kolla kjell o Co.
 
Går att bygga egna ljustält också...

* Ta en lagomt stor kartong och skär bort sidorna.
* Täck öppningarna med tunt vit tyg eller likande och invändigt med lämplig färg.
* Använd 2-3 lampor (utvändigt som lyser genom ditt diffuserande material).

Placera det du ska fota i ljustältet och självklart ska du ju ha en öppen sida att fota igenom också.

Allt detta har du redan hemma eller kan införskaffas billigt. Exempelvis kan du klä tältet invändigt med vitt material. Placera smyckena på en snygg färgad kudde.

När du fotar behöver du oftast överexponera lite om du vill ha väggarna helvita. Ordentligt med effekt på ljuset skadar inte. Sen kan du experimentera med avståndet mellan lamporna och tältet också. Närmare = mer ljus.
 
Tänk på att mer ljus gör inte bilden ljusare när du använder läget A på kameran.

Det är kompensationen som avgör hur ljus bilden blir, att man skruvar ljusmätningen mot plus för att bilden ska bli ljusare eller minus för att få den mörkare.

Ofta vid föremålsfotografering är det lättare att jobba med bildskärmen än sökaren för att se hur bilden blir. När man använder lampor har man då full koll på hur ljuset inverkar på bilden.
 
Ljustältet är ofta bra till föremålsfotografering, men det ger ett mjukt ljus som inte alltid är vad man är ute efter. Upplättningsljus ska i regel vara mjukt, men karaktärsljus vill man ibland ha hårt.

Om man till exempel gör ett eget "ljustält" av en kartong som har föreslagits, är det lätt att ibland ta bort en sida för att kunna arrangera ett riktat hårt ljus från en sida; det brukar inte gå med köpetältet.

När jag tar såna här saker använder jag inget tält, utan jag använder bara tillgängligt ljus, fönster eller lampor, och en neutral bakgrund för det mesta. Fönsterljuset blir olika starkt riktat beroende på hur långt från fönstret man är, och en rakspegel är en ganska enkel reflektor som kan ge inte bara upplättning, utan också lite mer koncentrerat ljus när man använder konvexa sidan.

Man får också i regel blända ner precis lagom för den karaktär man vill åstadkomma, endera skärpedjup genom hela föremålet eller kort skärpedjup som accentuerar någon detalj och ger suddig rendering av resten. Om man vill ha skärpa genom hela föremålet måste man välja ganska liten bländare.

Inte bara reflektorer och diffusorer modifierar ljuset, utan också svarta bafflar för att göra skuggan djupare. Dörröppningen till ett annat rum kan ibland funka som svart "ljussug". Men när man har små föremål är det ofta enklast att använda kartongskivor både som reflektorer och bafflar för att dämpa ljuset. Med speglande föremål kan en svart yta som är inspeglad ofta ge bättre kontrast.
 
Lägg ut ett lakan i fönstret med smycket på.
Sätt kameran på stativ & fota.

reflektor på skuggsidan, ett vitt A4/aluminiumfolie.
 
Att bilden blir mörk beror på att du har en ljus bakgrund.

Kamerans ljusmätare strävar efter att få en genomgående "medelton" i alla bilder, och det blir så här jämngrått när man tar något som är mycket ljust.

Om du tar en bild av ett vitt papper så blir det medelgrått.
Om du tar en bild av en svart yta blir den lika medelgrå.

Man måste tala om för kameran vilken genomsnittlig ljushet motivet har, för det kan inte kameran lista ut själv. Det gör man genom att kompensera. Man kompenserar med plus när man vill ha bilden ljusare, och man kompenserar mot minus när den ska bli mörkare. Om man till exempel tar ett motiv i solsken i gnistrande snö måste man kompensera med ungefär två bländarsteg mot plus för att det ska bli vitt.

Den inbyggda blixten är inget vidare bra ljus för sånt här, men om det går att använda kompensation också på blixten så kan det funka. Det är bättre att använda lampor, eftersom du får bättre kontroll över vad du gör. Det kan också vara en fördel att separera föremålet från bakgrunden på något sätt, t.ex som i den här bilden, där halsbandet ligger på en transparent plastskiva. Då kan man med ett ljus på bakgrunden bestämma precis vilken ton den ska få; här valde jag att den skulle bli grå för att både de ljusa och mörka tonerna skulle skiljas från bakgrunden, men med mer ljus på bakgrunden blir den vit, med mindre ljus kan man få den mörk. Separat ljus på bakgrunden ger bättre kontroll. Bilden är tagen med fönsterljus från höger och en reflektor till vänster och en lampa (dagsljuslysrör) riktad mot bakgrunden som är på några decimeters håll under.

Men själva föremålet bör du belysa snett från sidan, eventuellt med ett svagare diffust upplättningsljus på skuggsidan.

Jag var inne på Clas Ohlson under dagen, och de har en liten klämspot för 49:- och lamporna till, halogen med reflektor, kostar 35 kronor för två. De duger alldeles utmärkt till att fotografera så här små saker. Men du skulle kunna använda fönsterljus för att prova dig fram, och lära dig hur kamerans kontroller fungerar. Med vit bakgrund måste du kompensera mot plus. Det är en liten knapp delad diagonalt med plus och minus (+/-) och så snurrar man det lilla hjulet.

Bilden är inte mycket underexponerad, så det är inte mycket kompensation som behövs, men den är väldigt mjuk, så man behöver höja kontrasten på den rätt mycket för att den ska bli bra. Om du tar med blixten så här kan du lägga en kraftigare S-kurva med kurvor i bildbehandlingen för att få bättre kontrast. Men en vit bakgrund som grejerna ligger direkt på kan aldrig bli vit; den måste få starkare ljus än föremålet för att bli vit.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.