Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Belysning/blixt i ridhus

Produkter
(logga in för att koppla)

Maria Wilhelmson

Aktiv medlem
Ska i vinter troligen fotografera agility (hundhoppning) i ridhus med MYCKET dålig belysning. Har tänkt använda externa blixtar med slavutlösare. Hur ska man fördela dessa för att få så lite hårda skuggor som möjligt. Har tänkt mig 2-3 blixtar som jag kan sätta upp var jag vill längs väggarna. Ska jag sätta en på varje långsida och en på en kortsida, eller är det bättre i hörnen? Själv kan jag röra mig ganska fritt runt banan. Hundarna brukar inte reagera på blixtar. Har en Pentax K10D och äger ännu ingen blixt som passar till den. Någon som gjort liknande och vill berätta hur ni gjorde? Tar gärna emot tips på passande blixtar (ridhuset är kanske 20x30m) som inte kostar en förmögenhet? Mvh Maria

Om du har blixtar på såna långa avstånd får du ha rejäla och starka blixtar. Ljuset avtar väldigt fort. Du får nog hyra blixtar i så fall. De är väldigt dyra att köpa.

Hårda skuggor undviker man genom att ha en så stor ljuskälla som möjligt. Det får man genom att studsa ljuset i paraply, softbox eller vägg. Men på så långa avstånd som det verkar vara i ladan lär du få hårda skuggor ändå.

Kanske du kan klara dig med ett ljusstarkt objektiv och höja ISO.

Du kan nog inte räkna med att lysa upp ett helt ridhus med hjälp av slavblixtar, utan du får snarare välja ut en eller flera strategiska platser efter banan och få bra belysning där. Kan vara vid ett hinder, eller en slalombana, eller vilket moment du nu är mest intresserad av att fånga.

Jag är tyvärr inte insatt i pentax-systemet, så jag kan inte tipsa om specifik utrustning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar