Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Belastningssmärta när ni fotograferar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag springer inte runt med tunga kameror hela dagarna, men jag sitter mycket vid datorn, både på jobbet och på fritiden. Detta har under många år resulterar i musarm som kommit och gått men aldrig försvunnit helt. Så fort jag har belastat armen mer, tex. klippt häcken, så har musarmen "blommat upp". Ibland har armen nästan varit obrukbar och smärtan har hållt i sig år i sträck.
All den smärtan har jag kunnat hålla ifrån mig genom att stretcha axeln. Jag lägger min onda armbåge i den friskas armveck, tar tag i onda handleden* med friska handen och böjer/vrider onda handleden utåt. Detta samtidigt som jag lyfter hela trasslet till lagom höjd där det spänner mest i axel/skuldra. En minut på varje sida, man ska ju vara rak, eller tills smärtan släpper. 2-3 ggr dagligen. Kan axel-skuldra slappna av så uppstår inte musarmen lika lätt. Att stretcha underarmen är också möjligt men inte lika "lätt", oftas räcker det med det jag beskrivit.

Ont i ryggen undviks genom att tretcha ut bröstmusklerna. När de är korta vrids skuldrorna ut och ruggmusklerna får aldrig slappna av. Överarmen rakt ut och underarmen rakt upp. Tryck bakåt mot en dörrpost. Sen överarmen 45 grader upp och underarmen rakt upp. Spänn bakåt mot dörrkarmen igen. På jobbet har vi ett minigym med en bröstmaskin, två vingar som man pressar ihop framför sig. Där sätter jag mig och låter tyngderna pressa bak armarna som jag beskrivit och då tar jag båda sidorna samtidigt. Dessutom är det lättare att slappna av helt.

Stretching är modellen tycker jag. Är en muskel för kort så finns det alltid en motstående som kämpar konstant med att hålla emot = kramp, inflammation och smärta.

* Får man inte tag i handleden så kan man ta tag i tummen, men dra inte så att det knakar i lederna. Bara armar/tunna kläder hjälper en hel del med att få bra tag.

Precis som personen under dig skrev så är vänstern en bra lösning. Var det så det löste sig för dig?

Att utföra precisionsarbete med handen samtidigt som man anstränger den sliter hårt på muskler och leder.

Jag har lärt mig att lyfta upp kameran med vänsterarmen och ha tyngden i vänster handen.

Men det går inte alltid. Värst är det när jag plåtar sport och har 500/4 på enbensstativet och ska ta upp en Eos-1:a med 300/2,8 eller 200/2. Då måste jag hålla 500:an med vänstern och bara lyfta kameran (nästan 5 kilo) med högern.

Verkar som att tjejerna har mest besvär i händerna. Det har jag också, vänster handled som jag stöter objektivet med. Ju tyngre kameran + objektiv desto värre. Det blir inte många telesessions bara för det.

Verkar som att tjejerna har mest besvär i händerna. Det har jag också, vänster handled som jag stöter objektivet med. Ju tyngre kameran + objektiv desto värre. Det blir inte många telesessions bara för det.

Vad tråkigt att sådant hindrar fotograferandet! Har du provat att stödja objektivet med vänster handlov och vänster armbåge mot midjan när du fotar?

/Daniel

Eftersom jag inte är så vidare aktiv när det gäller att röra mig utan sitter/ligger hellre i soffan än sportar så tycker jag det är jätteskönt när jag är ute och fotar och rör mig.
man blir rätt stel är man bara sitter framför tv:n. Så nej , jag får inte ont i kroppen när jag fotar., har en bra fotoryggsäck + staviv.

däremot blir jag väldigt trött i nacke och axlar när jag ska redigera mina bilder framför datorn sen.
sitter på en dålig stol framför en laptop vid köksbordet,, sämre arbetsställning finns nog inte :)

Mer fasta gluggar och mindre zoomar är nog en bra sak här då det delvis drastiskt reducerar vikten på kameran och förflyttar mer av vikten till ryggan (som givetvis ska vara en stadig sak med rejält styvt avbärarbälte och inte bara nån liten mjuk midjerem!) samtidigt som det tvingar en att växla objektiv oftare och på så sätt för man mer variation i rörelserna. Att ta av och på sig en ryggsäck kan ofta vara ganska stora rörelser och kan med lite vanan göras på riktigt nyttiga sätt som då skapar naturlika rörelsepauser i det statiska.

Bäst är ju helt klart att börja plåta med storformatare och bära det på en rejäl väska med ram...då är den enda risken att du inte lyfter rätt när du ska ha upp den men bortsett från det är det stärkande för de flesta.

Någon nämnde att många kameraryggsäckar är felkonstruerade och det stämmer, de är byggda som en låda med om någonting avsmalnande uppåt, formen skall vara helt den motsatta. I den bästa av alla världar har du lastens tyngdpukt i höjd med armhålorna och så nära ryggen som möjligt. Detta KRÄVER en ryggsäck med en riktig ram i, någonting som jag aldrig sett ute på marknaden för kameraväskor tyvärr.
Därför har jag satt ihop en själv som följer dessa riktlinjer, den är inte till för att vara "snabb till skott" utan för att på bästa möjliga sätt få med sig utrustningen längre sträckor till fots, Om någon vill ha en mer utförlig beskrivning av min väska så maila mig om det.

Hej jag fotar väldigt mycket natur och fåglar mest, då är det ju klart långt tele som gäller och många timmar i fält,
Jag har en svår mc olycka i bakgrunden där min nacke blev skadad, har också 20 år som styckare i bagaget
Vilket slitit hårt på just nacke och knä o rygg,
Men jag kan absolut inte ha nackrem eller nånting över axlarna oftast bär jag mitt 500mm tele i famnen eller bara i kamera huset med en arm, hängandes neråt då så klart o växlar mellan höger och vänster arm.

Men jag såg en fotograf med en sele som belastar enbart axlar och med möjlighet till att hända på två kameror eller alternativt kikare, jag beställde faktiskt en idag och ser fram emot att prova den,
Jag tror att den kan hjälpa mig i mitt fall då den fördelar tyngden på en mycket större yta ock inte belastar min nacke.
Kanske är det min räddning.

Med vänlig hälsning,/Lasse

Tycker att det ser ut som svenska Lestra har ram.
http://lestranaturfoto.se/
Bild

Bland sportfotograferna regerar Think Tanks rullväskor.
http://www.thinktankphoto.com/

Tja, rullväskor går helt bort för mig. Lejäla lådor på en pirra möjligen då...

Lestra verkade ju ha hyfsat vettiga grejer men nästan 10 lök för en kameraväska är lite väl, min lösning kostade mig under tusenlappen att bygga ihop. Och den är dessutom helt vattentät (dvs inte några varianter som bygger på gumerade dragkedjor och är "sköljtät" utan tät som i att kantra med kanoten är inga problem!).

Jag har bara fotografi som hobby och försöker välja ut enbart det viktigaste att ta med när jag fotar. När jag är ute och reser däremot blir det till att släpa runt på en 10kg tung ryggsäck och det blir jobbigt i längden, speciellt som jag är rätt liten själv. Får ont i axlar mest, men det är även jobbigt för knäna om jag måste gå ner på huk och sen resa mig.
Har sett till att skaffa en ordentlig ryggsäck med två avlastningsremmar, eller vad de brukar kallas. Det tar bort mycket vikt från axlarna. Har jag 70-200-objektivet på kameran så brukar jag ha kameraremmen om halsen, men haka i objektivets stativfäste i skärpet, så är nacken fri från vikt. Borde ju egentligen köpa ett sånt där midjebälte, men det blir liksom aldrig av, så detta är en billig nödlösning.
Annars är det som många säger stillasittandet framför datorn som är mindre bra för kroppen. Har sedan tidigare problem med knäna och mycket fotoarbete vid datorn kombinerat med alldeles för mycket studier har på senare år resulterat i både inflammerad höft och mushand. Det positiva med det senare var dock att jag lärde mig använda datamusen med vänster hand också;)

Jag springer inte runt med tunga kameror hela dagarna, men jag sitter mycket vid datorn, både på jobbet och på fritiden. Detta har under många år resulterar i musarm som kommit och gått men aldrig försvunnit helt. Så fort jag har belastat armen mer, tex. klippt häcken, så har musarmen "blommat upp". Ibland har armen nästan varit obrukbar och smärtan har hållt i sig år i sträck.

Ett tips är att växla mellan att använda musen med höger och vänster hand. Byt efter nån vecka, eller så. Då får den andra handen/armen chans att vila från muskörandet ett tag.

Och slappna av i axlarna (dvs sänk axlarna).

Jag har fotat mycket sport/events med en stor D3 och 2,8 telezoom. Sista sommar efter ett 2 dagars event där jag gick 10 timmer/dag med 2 kameror + objektiv - fick jag en otrevlig förslitningsskada i vänstre handled. Det helade tyvärr aldrig riktigt bra så nu börjar jag få ont om jag fotar med än 30 min med uppsättningen. Använder handledsstöd när det är som värst - men tyvärr verkar min framtid som sportsfotograf ganska begränsat av den tunga utrustningen. 1 bens stativ funkar ett tag - men bara att vrida på zoomen provocerar skadan numera :(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar