Annons

Beläggning på gammal 120-film?

Produkter
(logga in för att koppla)

svengr

Aktiv medlem
För att testa min nyinköpta bälgkamera tog jag en gammal (bäst före 8/2000) rulle TMX, och när jag framkallat den hade den en gul-grön-brun beläggning på emulsions-sidan. Beläggningen gick att skrubba bort, men satt rätt hårt.

Är det någon som känner igen detta eller vet vad det kan vara? Det är inte kemin, jag framkallade en 135-film i samma batch, och den blev som vanligt. Det är nog inte själva filmen heller, för jag har använt lika gammal TMX 135-film utan att se någon beläggning. Slutligen är det inte kameran; nyinköpt film blir bra. Det enda jag kan komma på är att (färgen på) skyddspappret på något sätt kladdar av sig på filmen, men det känns lite långsökt och jag har inga egentliga belägg för det annat än att färgen nästan stämmer...

Någon som har en idé?

Den uppenbara lösningen är ju givetvis att inte använda utgången film till något viktigt, men jag är ändå nyfiken på vad det kan vara.

MvH / Sven

Jag är också nyfiken.

Om det hade varit baksidan kunde det ha varit det som producenterna lägger på för att motverka reflexer. Men jag har kanske fel ... det är kanske på emulsionsidan?

Antihalationsskiktet? (svenska?) Det är väl det som är det lila i T-max? Filmerna blev inte lila, så jag tror inte att det är det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar