Annons

Beijing, vad ska jag besöka och med vilken utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

the_chunk

Aktiv medlem
Jag åker till Beijing under den sista OS-veckan i slutet av augusti och har lite funderingar. Kommer som det ser ut i nuläget att besöka tävlingar under 4 av 8 dagar och då främst på kvällen och kommer alltså ha tid över att utforska staden och omgivningarna.

Vill därför ha tips på vad jag inte ska missa. Muren, Himmelska fridens torg, Förbjudna staden och någon hutong är väl vad jag kommit fram till hittills, men det måste ju finnas mer sevärda/fotovärda ställen än så?

Sen börjar jag fundera på vilken utrustning jag ska ha med mig och om jag kanske ska komplettera med något. Det jag har att välja bland är följande:
2st Canon EOS 30D
Batterigrepp
Canon EF-s 10-22
Tamron 17-50 2,8
Canon EF 100 2,8 macro
Canon EF 70-200 F4 L
Manfrotto 190 XPROB + 488 RC4

Ena kamerahuset kommer ha 10-22:an konstant, men hur gör jag med det andra huset? Vilket/vilka objektiv kan jag lämna hemma? Funderar på om jag behöver något ljusstarkare alternativ typ 35 2,0 och/eller 50 1,4 el 1,8. Stativet tänkte jag ta med mig bland annat vill jag kunna ta lite kvälls/nattbilder på t.ex "Fågelnästet" och "Vattenkuben" och kanske även ta lite HDR som jag precis börjat försöka lära mig.
 
Förutom de ställen du nämner så besökte jag en park (finns säkert många) som låg precis bakom Förbjudna staden (motsatt sida om Himmelska fridens torg) där kineserna på morgonen ägnar sig åt Tai-Chi eller gymnastik och dans. Det var ganska intressant att se de i stora grupper, unga som gamla, med svärd eller utan i olika rörelser.

Jag besökte även en enorm kött/fiskmarknad som varje morgon säljer till restauranger/butiker i olika distrikt. Det ska finnas 4 sådana marknader i varsitt hörn av Beijing.

Himmelska fridens torg är ju givetvis högintressant. Jag tog mig dit en morgon runt 05-tiden och trodde i min enfald att jag skulle kunna ta bilder på ett relativt tomt torg. Jag möttes av tusentals skolbarn och människor på väg till arbetet som stod uppradade i propra led. Varje morgon kl 06 spelas tydligen nationalhymnen på utplacerade högtalare och där lyssnar man på den till ca 06.05 och sen drar man vidare till jobbet eller nåt.
Märklig upplevelse... =)

Sjukt intressant stad i alla fall och mycket har säkert förändrats sen jag var där okt -06.
 
Jag tror att parken som ovanstående skribent talar om heter Beihai park. Det finns även en Jingshan park där i närheten.
I Beihai park finns det några kullar där man får en skön överblick över förbjudna staden.

Jag gillade summer palace som ligger en bit utanför. Taxi är väl att rekommendera istället för buss om du inte talar mandarin.

Om man går till vänster direkt efter man gått ut genom porten från den förbjudna staden så kommer man till ett litet grönområde med en liten kanal och några broar.
Ingetning märkvärdigt men jag tyckte att det var ett harmoniskt ställe.

Ang. muren så promenerade jag från simatai till jinshanling. Lätt värt det!

Kika gärna på http://www.sitem8.com/guide.aspx?Kina-BeijingPeking-Kinesiska_Muren/gafq2mr3ga

Ha en trevlig vistelse och bli inte blåst :)
 
Bjorn_L skrev:
Jag tror att parken som ovanstående skribent talar om heter Beihai park. Det finns även en Jingshan park där i närheten.
I Beihai park finns det några kullar där man får en skön överblick över förbjudna staden.

Jag gillade summer palace som ligger en bit utanför. Taxi är väl att rekommendera istället för buss om du inte talar mandarin.

Om man går till vänster direkt efter man gått ut genom porten från den förbjudna staden så kommer man till ett litet grönområde med en liten kanal och några broar.
Ingetning märkvärdigt men jag tyckte att det var ett harmoniskt ställe.

Ang. muren så promenerade jag från simatai till jinshanling. Lätt värt det!

Kika gärna på http://www.sitem8.com/guide.aspx?Kina-BeijingPeking-Kinesiska_Muren/gafq2mr3ga

Ha en trevlig vistelse och bli inte blåst :)

Jepp, du har helt rätt. Nån hög kulle i mitten med något tempel-liknande på toppen och där hade man en ganska bra utsikt över stan.

Ang muren så minns jag inte heller var jag gick, bara att det inte var Badabing (eller Badaling eller nåt) dit de allra flesta turister skickas utan en annan ca 6 km lång promenad som slutade med en (valfri) åktur i en suspekt häng-sele ca 40 m ovanför en damm. Inget för höjdrädda eller folk som blir oroliga över att selen knarrar oroväckande =)
 
Jag skulle tagit med 70-200 och ditt ljusstarkaste objektiv -Tamron 50/2,8 ?.
-Världen är redan överfylld av vidvinkelbilder!
 
Jag är permanent boende i Beijing. Några råd:

Stativ... nja, kan gå bra, men en petig polis (tänk på att det är Os här) kan kräva att du har något tillstånd med dig. Däremot behöver du inte frukta för din säkerhet, jag har aldrig känt mig hotad i denna stad.

Parken med utsikt över den förbjudna staden osv. heter Jing Shan parken. MEN om det är en molning dag (för det mesta...) ser du väldigt lite..... då är det inte värt ett besök.

Summerpalace är vackert, men fruktansvärt med turister! Det har vissa likheter med den förbjudna staden så bli inte besviken, dock är ju sjön vacker.

Om du vill fotografera gymnastiserande kineser kan du igentligen gå till vilken park som helst, Kineserna motionerar där det finns plats... Jag gillar personligen "Himmelens tempel" mest för att jag och min Kinesiska hustru bor nära där. Den ligger precis brevid silkesmarknaden (som är svindyrt låt-oss-lura-turisterna-ställe). Himmelens tempel är i sig själv väldigt vacker också. MEN tänk på att komma dit TIDIGT! Det är dessutom drivor av turister där i vanliga fall, i osveckorna kommer säkert det att mångdubblas....

Tänk på att det kommer att vara VARMT och då menar jag varmt här vid den tiden, klädsel därefter. Försök att ta en liten utrustning när du går ut, tyngden blir efter någon timme i denna kvalmiga hetta besvärlig (jag talar ur egen erfarenhet......) eller ta en smidig väska.

Tänk också på att antalet turister KAN vara betydlgt högre än normalt, dvs räkna med en hel drös med lönnfeta amerikaner osv kan komma med på dina bilder.

"Gatufoto" är extremt roligt, jag kan starkt rekomendera det! MEN tänk på att visa respekt! I en Hutong där jag var och hälsade på en kompis, dök det på hans grannes gård plötsligt upp en tysk med en stor dslr (Nikon d2x?) och lång optik och började smattra loss på folket (typ farfar och farmor) som satt och vilade där, plötsligt dyker det upp en yngre man som helt sonika tar kameran och slänger den ut ur gårdsområdet och går sedan lungt in i huset igen.... Så visa respekt, Kineserna är tålmodiga men ibland kan de tappa tålamodet...

Kött och fiskmarknader är roliga, men fråga innan du bröjar ta kort! En del kan bli fly förbannade om du har otur! Jiao Dong marknaden gillar jag själv.

Undvik alla som vill "öva Engelska" med dig, de är i 99% av fallen bedragare som vill dra med dig till något ställe för att sälja konst eller lura på dig svindyrt the´.

Fotosevärdheter: (förutom det vanliga med muren osv)

* Folket!

* Lamattemplet (Konfusioustemplet ligger ett par minuters promenad däifrån).

* Någon park, Beihaiparken är vacker.

* Kinesiskt apotek, de har väldigt intresanta avdelningar med både västerlänsk och traditionell Kinesisk medecin.

* Ta en promenad på kvällen och se folk flyga med sina drakar osv.

* Försök undvika de vanliga turistfällorna som Wa Fu Jing och turistmarknaderna. Åk te x till Xidan för billiga kläder.

Fotografera absolut INTE!!!!!

* Några regeringshus

* Prostituerade i sk. frisörställen (du kan åka på stryk av en hallik, stor varning!)

* Om folk visar en avvisande attityd, bara le och nicka och gå vidare då.


VAR FÖRSIKTIG: alla vill läggapå "Lao wai skatt" dvs lura till sig lite extra för att du är västerlänsk, det hjälper om du kan kinesiska dock. ALLA turistställen i Beijing har överpriser, 4-5 gg det normala priset t om i vissa fall! Detta jämfört med mer normala butiker.

Hur du tar dig fram:

Tunnelbana, enkelt och smidigt. Allternativt taxi om du har adressen på kinesiska, VÄLDIGT få chafförer kan engelska...

GLÖM INTE HOTELLETS "visitkort" MED DERAS ADRESS!!! Den kan du ge till chaffören för att du enkelt ska kunna ta dig hem igen.

För mer ideer kan du besöka min blogg:
http://bilboinchina.blogg.se/

Om du har några frågor är du välkommen att fråga, det jag inte vet vet säkert min hustru.

Hoppas du får en trevlig vistelse i Beijing!

(Om moderatorn anser att jag inte får göra reklam för min blogg är han välkommen att ta bort den.)
 
Senast ändrad:
Jag kom på ett ställe till som jag inte riktigt minns namnet på, nånting i stil med "District 7"? Kanske Michael "ovan" vet bättre?
Ett gammalt industriområde som numera är omgjort till gallerier och konst/artisteri över huvud taget.
Jag tyckte själv det var skönt och intressant att strosa runt där en eftermiddag och spana men återigen kanske där kommer vara överbefolkat med turister under OS?
 
Tack för alla tips. Ska definitivt ta mig till någon park en tidig morgon. Vilken tid är lagom att dyka upp?

Sen angående muren så är det Simatai jag är mest sugen på av det jag läst, men hur tar man sig enklast dit. Står att det går bussar på helger, men jag tänkte ta mig dit en vardag. Funkar det att hyra en taxi en dag om man inte pratar kinesiska?
 
Jag håller med det mesta som sagts här vad gäller sevärdheter, min personliga favorit är muren, innan var Huanghua-sektionen riktigt bra, men det har väl renoverats till att se ut som Disney Land nu och då håller jag nog med att Simatai och Jingshanling är att rekommendera. Det går att ordna så att en chaufför kör till det ena stället och möter upp på det andra stället, så går man emellan. Räkna med att det tar en hel dag med ditresan och tillbaka. Chaufförer går att finna vid Dongzhimens tunnelbanestation, men det kan ju hända att det kommer att bli svårt att få ett bra pris med privatchaufför under OS. Jag har inte varit vid Badaling, men jag har aldrig hört nåt positivt om det heller.

Jag stämmer in i att Himmelens tempel och parken däromkring är att rekommendera.

Ett annat ställe jag gillar är Ritan-parken (Temple of the Sun Park), i södra ambassaddistrikten, kanske 1 km söder om Workers' Stadium. Där är väldigt fint, och oftast inte särskilt mycket folk, men det kanske blir annorlunda under OS också. Då kan man också passa på att käka på den tibetanska restaurangen som ligger ytterligare nåt kvarter söderut.

Vill man shoppa souvenirer och komma bort från de värsta turiststråken är marknaden Panjiayuan (Dirt Market) ett bra alternativ, där brukar iaf vara fler kineser än turister. Det ligger innanför sydöstra hörnet av tredje ringvägen, ungefär. Det är också ett ganska bra fotoställe (se t.ex. min bild här på fotosidan http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=510985)
 
Hur gör man om man vill fotografera folk på gatan? Bör man fråga innan (med teckenspråk) och kommer de vilja ha betalt för att vara med på bild? Vad ger man dem isåfall?
 
gesoulis skrev:
Jag kom på ett ställe till som jag inte riktigt minns namnet på, nånting i stil med "District 7"? Kanske Michael "ovan" vet bättre?
Ett gammalt industriområde som numera är omgjort till gallerier och konst/artisteri över huvud taget.
Jag tyckte själv det var skönt och intressant att strosa runt där en eftermiddag och spana men återigen kanske där kommer vara överbefolkat med turister under OS?

Dashanzi är det kinesiska namnet, har glömt det engelska. Det gillade jag också. Det ligger nära motorvägen mot flygplatsen, en bit innan man kommer till femte ringvägen.
 
the_chunk skrev:
Hur gör man om man vill fotografera folk på gatan? Bör man fråga innan (med teckenspråk) och kommer de vilja ha betalt för att vara med på bild? Vad ger man dem isåfall?

Jag brukar nog bara peka med kameran på den jag vill fota och så brukar man märka rätt snabbt om dom tycker det är ok. Har aldrig varit med om att nån vill ha betalt. Ibland hittar man riktigt villiga modeller:

http://www.trekearth.com/viewphotos.php?l=3&p=340002
http://www.trekearth.com/viewphotos.php?l=3&p=239948
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.