Annons

Behov av ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik_Bengtsson

Ny medlem
Hejsan, jag har sedan tidigare en 30d, denna börjar dock gå mot sitt slut (misstänker jag). Den har börjat krångla lite mer nu än tidigare och går stadigt mot 100 000 exponeringar. Så till den eviga frågan, vad ska jag köpa nu? Vad jag saknar med 30d är bildhastighet. Samt autofokusens träffsäkerhet. Jag fotar bara i RAW, då och då i kombination med JPEG. Motiv är allt möjligt, från porträtt till actionbilder med djur och sport. Vad jag nu, efter flera timmars läsande i trådar här, kan konstatera är att jag inte vet vad jag ska välja. Har försökt få svar på frågan där, utan att lyckas, därför postar jag nu i behov av råd och hjälp. Min första tanke var en begagnad 1d mark II. Mycket då den har hög bildhastighet, vädertätning, ja ni vet vad det handlar om. Sen dyker alternativet 50d också upp. Jag har läst alla specifikationer, crop-faktor spelar inte direkt någon roll för min del tycker jag. Vad skulle jag tjäna på att köpa en 1d mark 2 i förhållande till min 30d, hur står sig 50d mot 30d. Hade varit kul att ge sig in i 1d-världen. Jag är glad för allt ni kan ge mig för att upplysa mig, kanske någon som har testbilder från båda kamerorna? Tack på förhand!

Du har uteslutit Canon 7D för att den är för dyr i förhållande till 50D men inte så mycket bättre i dina ögon? Annars låter ju 7D precis som kameran du är ute efter..!? 50D verkar ju inte vara så mycket vassare än 40D utan bara risk för mer brus och större filer att hantera tycker somliga - kanske en beg. 40D då?

Jag sitter också med en 30D men har valt att komplettera med en 5D och behålla 30Dn för sport och liknande. AF är lite seg men funkar i bra ljus tycker jag. Bildsekvenser på 5 bilder/sek tycker jag räcker utmärkt dock.

Givetvis får du vassare grejor om du kollar på 1D-serien men de kan jag inte mycket om. Kanske börjar det dyka upp några begagnade mk3:eek:r nu framöver?

Du har uteslutit Canon 7D för att den är för dyr i förhållande till 50D men inte så mycket bättre i dina ögon? Annars låter ju 7D precis som kameran du är ute efter..!? 50D verkar ju inte vara så mycket vassare än 40D utan bara risk för mer brus och större filer att hantera tycker somliga - kanske en beg. 40D då?

Jag sitter också med en 30D men har valt att komplettera med en 5D och behålla 30Dn för sport och liknande. AF är lite seg men funkar i bra ljus tycker jag. Bildsekvenser på 5 bilder/sek tycker jag räcker utmärkt dock.

Givetvis får du vassare grejor om du kollar på 1D-serien men de kan jag inte mycket om. Kanske börjar det dyka upp några begagnade mk3:eek:r nu framöver?

Enda anledningen till att den blev utesluten är priset, som utlandsstudent är en kamera för drygt 18 laxar alldeles för mycket. Annars hade den varit det självklara valet. Har hört så mycket gott om den.
Jo jag har börjat ana att 40d kanske skulle vara det bättre köpet. Efter ytterligare ett par timmars läsning på forumet. (detta forum är nästan beroendeframkallande!;-) Naturligtvis hade det varit ett alternativ att komplettera med en 5d, om det nu vore så att min 30d inte hade börjat gå mot sitt slut, den har väl 3,9bps? Vill ha den något rappare än så. Usch att pengarna måste styra så mycket! Tack så hemskt mycket för ditt inlägg!

Erik

Du råkar inte vara utlandsstudent i USA där den ligger på runt 12-13000..? ;)

30D ska ha 5 bilder/sek (http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/eos30d/index.asp) men det är klart att det finns modeller med högre fps numera.

7D är mycket intressant för mig eftersom den har allt det som 5D saknar. Jag har funderat och funderat men har svårt att hitta en mer prisvärd kombination som ändå får ut det bästa av båda världar.

Kanske förenar en 5D mk3 de båda i en perfekt kamera men det skulle nog kännas lite tomt då. Vad ska man jaga sedan? ;)

Följer tråden med intresse. Sitter nämligen lite i samma situation. Inte för att jag tror att min 30d börjar närma sig sitt slut, utan för att jag skulle vilja få framför allt två saker. Dels bättre fokusering i form av flera korspunkter och dels microjusteringen av front/bakfokus. Vill gärna använda andra fokuspunkter än den centrala, t ex vid porträttfoto, men upplever att det funkar dåligt med 30d. Dessutom alltså microjusteringen. Med största bländare 1,8 känns det väldigt viktigt att fokuseringen är så korrekt det bara går.

Tror nog att jag hoppar över 40d och går på 50d när de kommit ner lite till i pris.

Du råkar inte vara utlandsstudent i USA där den ligger på runt 12-13000..? ;)

30D ska ha 5 bilder/sek (http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/eos30d/index.asp) men det är klart att det finns modeller med högre fps numera.

7D är mycket intressant för mig eftersom den har allt det som 5D saknar. Jag har funderat och funderat men har svårt att hitta en mer prisvärd kombination som ändå får ut det bästa av båda världar.

Kanske förenar en 5D mk3 de båda i en perfekt kamera men det skulle nog kännas lite tomt då. Vad ska man jaga sedan? ;)

Hade det bara varit så väl! :p
Jo jag tänkte mer på 5d den ligger på 3,9? Annars hade den varit ett spännande alternativ! Du har så rätt så, en 7d hade varit helt perfekt! Den är som du säger, prisvärd och kombinerar i princip allt man kan önska. Jag får hoppas att den trillar ner i pris tills dess att det verkligen är dags att byta kamera. Jag hoppas att min 30d kan överleva i alla fall någon månad till utan problem. Kan jag leva på bröd och vatten tills dess så är en 7d ett faktum! ;)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto