Erik_Bengtsson
Ny medlem
Hejsan, jag har sedan tidigare en 30d, denna börjar dock gå mot sitt slut (misstänker jag). Den har börjat krångla lite mer nu än tidigare och går stadigt mot 100 000 exponeringar. Så till den eviga frågan, vad ska jag köpa nu? Vad jag saknar med 30d är bildhastighet. Samt autofokusens träffsäkerhet. Jag fotar bara i RAW, då och då i kombination med JPEG. Motiv är allt möjligt, från porträtt till actionbilder med djur och sport. Vad jag nu, efter flera timmars läsande i trådar här, kan konstatera är att jag inte vet vad jag ska välja. Har försökt få svar på frågan där, utan att lyckas, därför postar jag nu i behov av råd och hjälp. Min första tanke var en begagnad 1d mark II. Mycket då den har hög bildhastighet, vädertätning, ja ni vet vad det handlar om. Sen dyker alternativet 50d också upp. Jag har läst alla specifikationer, crop-faktor spelar inte direkt någon roll för min del tycker jag. Vad skulle jag tjäna på att köpa en 1d mark 2 i förhållande till min 30d, hur står sig 50d mot 30d. Hade varit kul att ge sig in i 1d-världen. Jag är glad för allt ni kan ge mig för att upplysa mig, kanske någon som har testbilder från båda kamerorna? Tack på förhand!