Annons

Behandlade raw-bilder = Manipulerade bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
Jag är en ny amatörfotograf, och har precis köpt min första systemkamera. De flesta foton jag har tagit än så länge, har jag tagit i JPEG-format. Vissa bilder har jag testat ta i raw format, och har sedan redigeart dessa så att jag får det önskade resultatet.
Min fråga är då om detta räknas som en manipulerad bil enligt fotosidans definition, och även enligt er....
Är raw-bilder som redigeras ALLTID manipulerade?
 
Nej det är det inte och bry dig inte så mycket om andras definitioner. Det viktiga är att du är nöjd med bilden.
 
En bild i råformat måste behandlas innan den blir en bild man kan se.

En JPG-bild från kameran är egentligen en råbild som behandlats internt av kameran, så det är ingen skillnad där heller.
 
Min fråga är då om detta räknas som en manipulerad bil enligt fotosidans definition, och även enligt er....
Är raw-bilder som redigeras ALLTID manipulerade?

Om så vore skulle även jpeg-bilder betraktas som manipulerade, eftersom de har skapats av den råkonverterare som finns i kameran, inställd av en tekniker som inte har en aning om vad du tar för bilder.

Stefan
 
Hej,
Jag är en ny amatörfotograf, och har precis köpt min första systemkamera. De flesta foton jag har tagit än så länge, har jag tagit i JPEG-format. Vissa bilder har jag testat ta i raw format, och har sedan redigeart dessa så att jag får det önskade resultatet.
Min fråga är då om detta räknas som en manipulerad bil enligt fotosidans definition, och även enligt er....
Är raw-bilder som redigeras ALLTID manipulerade?

Generellt är svaret nej.

Däremot så kan du med exempelvis Lightroom göra förändringar i RAW-bilden som innebär att du manipulerar den. Då tänker jag på kloning eller borttaging av element i bilden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.