Annons

Behøver man ett poolfilter.

Produkter
(logga in för att koppla)

wirsen

Aktiv medlem
hej.

Funderar på att køpa ett poolfilter till min kamera. DÅ jag har hørt att det ger en "renare" bild och blåare himmel.

Min fråga ær dock om man behøver ett då det går att snygga till bilden på ett givande sætt i ex. elements?

wirsen skrev:
poolfilter

Ursäkta att jag påpekar det, men det heter "pol-filter" för polarisationsfilter.

Det är nog enklare att uppnå effekten med ett pol-filter, men en blåare himmel går givetvis att ordna ändå. Att ta bort reflexer är däremot rätt besvärligt efteråt.

Per.

Ja, ett polfilter kan vara bra att ha ibland. Vissa effekter går definitivt inte att ordna i efterbehandlingen.

hej.

Funderar på att køpa ett poolfilter till min kamera. DÅ jag har hørt att det ger en "renare" bild och blåare himmel.

Min fråga ær dock om man behøver ett då det går att snygga till bilden på ett givande sætt i ex. elements?
Klara och molnfria dagar är dåiga fotodagar med höga konstraster och trista färger. I sådana lägen kan ett pol-filter göra underverk. Också användbart om du har reflekterande ytor med i bilden (vatten, fönster, blank färg, etc).

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto