Annons

Behövs tips till nattfotografering av bärgning

Produkter
(logga in för att koppla)

Nizmo

Medlem
Hej

Ska med en kompis ikväll/natt när han bärgar bilar och tänkte se om jag kan få till lite schyssta bilder utan blixt. Jag kommer ha stativ med. Det kommer vara lampor och roterande saftblandare igång.

Så nu behöver jag lite tips på ungefärliga inställningar och om jag ska köra på M eller nått annat på en EOS350D med Canon 75-200mm

Tack på förhand!

Ja du, det där låter lite knepigt. Manuellt är nog bäst så kan du testa dig fram till vilken exponering du skall ha, svårt att säga hurudana ljusförhållanden kommer att vara där du skall fota, det är nog bara att testa sig fram.

Ja knepigt. Saftblandareffekten blir spännande, se till att posta nåt här sen :)

Annars håller jag med, M med planerad underexponering, inspektera i skärm tills du tycker du når rätt ljusmängd. Kameran kommer oavsett tycka den får för lite. Låg ISO eftersom du har stativ, kanske har du en fjärr att utlösa med också om tiderna blir långa.

hej!

Tack för svaren! Då är det bara till att vänta på att nått ska hända. Blir där en bra bild så lägger jag upp den.

MVH:peter

Håller med er andra om att en skapligt hög ISO, M-läge och långa slutartider kan ge fina effekter. Det gäller ju att få med så mycket bakgrundsljus som möjligt, och inte enbart varningsljus och strålkastare.
Stativet gör underverk för att slippa skakningsoskärpa.

Åker själv på olika uppdrag dygnet runt, bilder finns på min hemsida.

Låter som ett spännande projekt. Jag har ingen erfarenhet av liknande men funderade lite över om en telezoom är rätt verktyg? Skulle man inte ha nytta av lite kortare glugg också?

Ficklampa

Några saker jag skulle latja med under dina förutsättningar iaf:

Kör med en ficklampa och belys bilarna under den långa slutartiden, det kan bli en häftig effekt kan jag gissa.

Kör med tidsfördröjd slutare (med så kort tid till utlösning som möjligt) för att sippa rörelseoskärpa i omgivningen/när du trycker av.

Litet bländarvärde nära bilarna, så mycket vidvinkel som du kan.

Plåta bilen centrerad baktill innan han börjar vincha upp.

Det blir spännande att se hur det blir.
Lycka till
/Mats

Blev inte riktigt nöjd med bilderna men en bra början tyckte jag :D. Hur gör jag för att bibehålla ljuset men minskar stjärneffekten?

Jaja här är bilderna iaf, blev tyvärr ingen utryckning så vi fick improvisera

brgare2.jpg

brgare.jpg

Blev inte riktigt nöjd med bilderna men en bra början tyckte jag :D. Hur gör jag för att bibehålla ljuset men minskar stjärneffekten?

Jaja här är bilderna iaf, blev tyvärr ingen utryckning så vi fick improvisera

brgare2.jpg

brgare.jpg

Stjärneffekten du fått från ljuskällorna brukar betyda att du har använd en liten bländare... (?) vilket låter konstigt ifall du gjort det med tanke på att det är mörkt ute...

I exif info i filen säger den f14 o 30s respektive f16 o 15s
bränvidd 22mm gissar att bränvidden inte stämmer eftersom du nämnde att du hade ett telezoom.

men annars kan du ju prova med lite olika slutartider och framför allt ändra bländaren.

Men det vart ju en bra start iaf, det blir säkert en chans till där du kan göra några försök till.

/M

Jag körde på läget AV och den lille orginalgluggen 18-55mm. Kanske ska testa och köra M nästa gång.

Kul med tips från er! Fortsätt så :)

MVH:peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar