Annons

Behövs det verkligen en massa fotografer?

Produkter
(logga in för att koppla)

voitcanon

Aktiv medlem
Kollade in den HÄR sidan idag och förundrades över hur många fotografer som täcker ett arangemang från exakt samma vinkel. Skulle det inte räcka med "bara" 15 fotografer? Känns lite dumt att varenda tidning behöver just sin egen fotograf?

Det e väl därför tidningarna skär ner på antalet fast anställda fotografer. De som trängs är säkert, till största delen, frilansare. Hur många av dem kommer att få sälja någon bild?

Till och med då det är bara 2 stycken fotografer (dambasket är inte direkt så poppis) så måste de stå på varandra xD

Fast efter första perioden gick den andra fotografen för att fika resten av matchen.

Bilagor

• 20100122-IMG_3837.jpg
    20100122-IMG_3837.jpg
    21.1 KB · Visningar: 468
Jag tycker iaf på OS att det såg ut som det iaf var lite många fotografer. Skulle tyckt det var mer ok om alla inte var på samma plats och fick samma bilder :p

Jag tycker iaf på OS att det såg ut som det iaf var lite många fotografer. Skulle tyckt det var mer ok om alla inte var på samma plats och fick samma bilder :p

Det resonemanget är lite märkligt. Ska det bara finnas ett par reportrar också eftersom de rapporterar samma sak? Ska det bra finnas en TV-kanal osv...

Kanske fungerar i Nordkorea, men inte i en fri värld där konkurrens råder.

Ser helt ok ut med tanke på att det är OS menar jag.. det är ju inte enbart svenska fotografer, utan från hela världen.
De flesta tidningar i Sverige köper nog av frilansare/bildbyråer i dessa sammanhang, då det blir billigare än att skicka egen fotograf.

Skulle vilja se den dagen då aftonbladet köper bilder av expressen.. om det inte finns frilansare på plats. :)

Till och med då det är bara 2 stycken fotografer (dambasket är inte direkt så poppis) så måste de stå på varandra xD

Fast efter första perioden gick den andra fotografen för att fika resten av matchen.

Efter första perioden gick han nog ut och åkte till nästa jobb.. i alla fall så jag jobbar..

På vissa evenemang så blir man tilldelad plats/område att stå på. Med all sannolikhet så också i detta fallet.
När man fotograferar hockey i elitserien så är båset som är tilldelat och där man får bäst bilder ca: 2x4 meter i min hemmaarena. Där brukar det vara mellan 3-6 fotografer..

Ja den siffran känns mycket mera ok skulle se lite kul ut med hela långsidan på en ishockey arena fylld med plåtografer ;)

Ja den siffran känns mycket mera ok skulle se lite kul ut med hela långsidan på en ishockey arena fylld med plåtografer ;)

Jo, visst.. men då är det två lag från två olika städer med kanske två tidningar i vardera stad och två frilansare till t.ex. kvällspressen..
I OS är det lite fler lag och idrottsgrenar och bara lite fler tidningar än i detta fallet.. ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar