Annons

Behövs det nåt mer? (Skyport-kit till 350D)

Produkter
(logga in för att koppla)
Walle skrev:
Ok, jag blandade ihop länkarna, sorry. Jag testade skyport på fotomässan i nacka strand. Då hade anders ingen sladd mellan transmittern och pc-utgången på kameran. Varför det följer med en sån sladd har jag ingen aning om.

Ingen fara :)

Hmm, ännu ett mysterium. Jag har dock mailat Anders och bett honom reda ut detta en gång för alla. Hoppas att han kan det. Återkommer med svar!

Godsmack skrev:

Edit: Finner det lite konstigt att Aifo uppger att det är många skid- och snowboardfotografer har beställt Skyport-kit om de nu bara fungerar med studioblixtar, som flera här påstår. Hur många kånkar med sig studioblixtar upp på berget?

Det går säkerligen att trixa till det med diverse adaptrar och få det att funka.

Vet inte om alla professionella actionfotografer använder studioblixtar, men ett par som jag vet använder Elinchrome Rangers är Mattias Fredriksson och Peter Lundström.

Tjena, jag kör med en sån här sändare och tre mottagare och de fungerar gyrmt bra för det priset.
http://cgi.ebay.com/Digital-Radio-W...13QQihZ007QQcategoryZ3860QQrdZ1QQcmdZViewItem
Har hört att en del har haft problem med dem men mina har funkat bra.

Jag använder den med pckontakt från mottagaren till blixten och då har jag en sån här på blixten.
http://cgi.ebay.com/Speedlight-Flas...ryZ30086QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Jag tror du kan hitta billigare än de jag länkat till om du letar lite.

Hittade en till variant förresten som verkar grymt smidig.
http://cgi.ebay.com/For-Canon-Wirel...9QQihZ006QQcategoryZ48515QQrdZ1QQcmdZViewItem

Walle skrev:
Det går säkerligen att trixa till det med diverse adaptrar och få det att funka.

Precis det jag försöker :)

Walle skrev:
Vet inte om alla professionella actionfotografer använder studioblixtar, men ett par som jag vet använder Elinchrome Rangers är Mattias Fredriksson och Peter Lundström.

Jo, att det finns de som använder det vet jag, men att alltid använda studioblixtar känns lite klumpigt. Men, vill man så går det!

zwei skrev:
Tjena, jag kör med en sån här sändare och tre mottagare och de fungerar gyrmt bra för det priset.
http://cgi.ebay.com/Digital-Radio-W...13QQihZ007QQcategoryZ3860QQrdZ1QQcmdZViewItem
Har hört att en del har haft problem med dem men mina har funkat bra.

Tack för tipset, men det var lite för kort räckvidd. 20-30 meter är tyvärr inte tillräckligt. 100-120+ meter är vad jag är ute efter.

Ok, e det snowboard du tänkt fota så hade jag nog satsat på ett par pocketwizards, had du inte några till salu Robin?
De är ju sjukt dyra men sen ska de vara det bästa också.

zwei skrev:
Ok, e det snowboard du tänkt fota så hade jag nog satsat på ett par pocketwizards, had du inte några till salu Robin?
De är ju sjukt dyra men sen ska de vara det bästa också.

Jupp, hade tänkt köpa ett par, men då såg jag att Skyport skulle komma till Sverige nu i dagarna, så jag tänkte köra på dem istället.

Om det inte går att fixa så att skyport fungerar så blir det nog PW's. Blir ju dock att köra med adaptrar och grejs då också. Börjar irritera mig rätt mycket på Canons blixtsystem nu.

Robin, har du ett par till salu får du gärna höra av dig.

Har fått svar av Anders Forsslund på Aifo nu.

Skyport universal kan trigga alla blixtar på marknaden. När man använder
Skyport till den här typen av blixtar så kan du behöva en adapter från Hama
så att den går att utlösa. Det beror på om blixten har någon ingång att
utlösa den extern eller om det måste göras via blixtskon.

Sändaren går helt och hållet genom blixtskon.

Man behöver alltså bara en PC-synk adapter till 430:n för att få det att fungera. Låter bra det. :)

När det gäller de flesta radioprylar för att lösa ut studioblixtar så brukar mottagaren fixa sin spänning från 220v sladden men vissaa kan ha uttag för separat 12v.

Godsmack skrev:
Jupp, hade tänkt köpa ett par, men då såg jag att Skyport skulle komma till Sverige nu i dagarna, så jag tänkte köra på dem istället.

Om det inte går att fixa så att skyport fungerar så blir det nog PW's. Blir ju dock att köra med adaptrar och grejs då också. Börjar irritera mig rätt mycket på Canons blixtsystem nu.

Robin, har du ett par till salu får du gärna höra av dig.
har du bestämmt dig för skyportsen nu?
har en köpare och undrar hur du vill göra?

Walle skrev:
Ok, jag blandade ihop länkarna, sorry. Jag testade skyport på fotomässan i nacka strand. Då hade anders ingen sladd mellan transmittern och pc-utgången på kameran. Varför det följer med en sån sladd har jag ingen aning om.
Vill man använda sändaren tillsammans med en gammal Hasselbladare måste man ha sladden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar