ANNONS
Annons

Behöver verkligen er hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Räv3n

Ny medlem
Hej på er.
Är helt ny på foto och hittade av en slump in på denna sida! Verkar verkligen vara seriös så jag har gott hopp om att få den hjälp jag behöver :)

Jag ska till Thailand och fota lite under min semester. Åker nästa vecka så det är brådis!
Förutom det så kommer jag fota mina barn och så kanske en och annan naturbild. Inget filmande!

Hade egentligen bestämt mig för Canon EOS 600, men när jag kom till butiken så hade de bara gott att prata om Sony Alpha A37!

Som jag ser det:
Fördelen med Sonyn är att bildstabilisatorn sitter i huset och inte i objektivet som på Canon och Nikon. Man kan då köpa betydligt billigare objektiv. Sonyns hus är också lite mindre och känns mera tåligt. Man ska kunna ta snabbare kort med den!?

Fördelen med Canons kamera är att om man sedan vill byta hus till något bättre så är Canons finare modeller bättre än Sonys och man kan då ta med sina inköp som även passar till det nya huset. I min hand tycker jag även att Canon ligger bättre.

Är för dålig för att jämföra dem grundligt och tänkte höra med lite synpunkter från er. Säkert jordens tråkigaste fråga, men ack så viktig för mig ;-)

Vilken ska jag köpa?

Var och en blir salig på sin tro.
Detta är en av de äldsta frågorna på detta forum.

Av de två modeller du nämnt så spelar det ingen roll vilken du väljer om du ser till bildkvalitet etc.

Kort svar: Välj den kamera som du gillar bäst och som passar din plånbok bäst!

Har du begränsad budget kan det vara värt att hålla sig till Canon eller Nikon.
Detta då utbudet av objektiv och blixtar på begagnatmarknaden är betydligt större.

Vill inte lägga ut för mycket pengar på kamera just nu då jag inte vet hur mycket jag kommer fota. Tänkte att jag börjar med en budgetkamera för att sedan "om" jag skulle få ett brinnande intresse kunna gå upp ett par steg.

Självklart skulle ett objektiv upp mot 300 ligga hett till. Vore ju underbart att ha med sig när man är ute och fotar.

Spelar egentligen ingen roll för mig om det står Canon, Nikon eller Sony på kameran. Vill ha en prisvärd kamera + minneskort för max 6000:-

Du blir säkert nöjd med vilken som. Med de flesta nyare konsumentzoomarna får man ändå bildstabilisering i objektivet hos Canon också så det spelar ingen stor roll dememellan. Frågan är även om du vill ha elektronisk sökare som i alfan eller optisk i Canon. I ärlighetens namn då Canon 600D+18-55IS kostar 4700:- och 650D+18-55IS kostar 5400:- skulle jag lägga till de 700:- för 650D om jag tog Canon då denna har bättre autofokus i stillbild än både 600D och Sony Alphan.

Känns väl som man vill ha en optisk, men det kanske är förlegat?
Vet som sagt för lite..
Ska jag gå på magkänslan så blir det Canons modell. Kanske då 650D om den är så mycket bättre :)

Om du är så villrådig, varför inte börja med t ex en Canon SX50 HS ?
Den har alla inställningsmöjligheter som instegs-slr:erna har, bra is, kan fota i raw och har ett zoom-omfång på motsvarande 24-1200mm optiskt. HD-filmning o s v. Ljusstyrkan är i klass med dom billiga objektiven till slr också. Den kostar en del under dina 6000. När du använt den ett tag kommer du veta precis vad du saknar till nästa kameraköp.
Och SX50 är absolut ingen dålig kamera, högst jämförbar med alla instegs-kit med slr, men du kan inte byta objektiv, det är väl det som skiljer, och att den inte är riktigt lika rapp. Men man kommer rätt långt med 24-1200mm. Pun intended.
Jag äger den själv, och trots att jag äger rätt moderna och bra andra kameror och objektiv är det den här som åker med jämt. Den "stora" utrustningen blir bara med om jag vet att jag ska plåta något speciellt.
Ta en titt på den iallafall.

Om du har svårt att fatta beslut så finns ett billigt alternativ

Olympus PM1 med 14-42mm kostar nu 1990:- eftersom PM2 precis har kommit.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=928783

En av de minsta systemkamerorna! Bara det kan vara ett skäl på semestern.

Antingen älskar du små smidiga system efter detta eller så vill du ha något större och klumpigare men troligtvis kommer du även då behålla din PM1 som liten smidig slit och släng kamera.

Finns även i paket med både 14-42 och 40-150 zoom för 2800:-

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=928784

Det finns en nackdel: den har ingen sökare och vid motljus kan det vara svårt att se exakt vad man får med på skärmen. Dock ser man OK även ute soliga dagar. Jag klarade mig bra med en Panasonic GF3 utan sökare på Kap Verde i höstas. Det var bara vid ett tillfälle jag inte alls såg på skärmen men då fick jag ta desto fler bilder och det gjorde faktiskt att bästa bilden från den semestern togs då.

Har du begränsad budget kan det vara värt att hålla sig till Canon eller Nikon.
Detta då utbudet av objektiv och blixtar på begagnatmarknaden är betydligt större.
Tänk dock på alla Minolta AF som finns till Sony också, finns ett gäng riktigt bra och smidiga, vilket passar till den lilla A37.
Sedan kan man alltid drömma om detta om man har Sony:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31904
Eller samma objektiv fast Minolta: http://www.flickr.com/photos/seagr112/sets/72157603525388805/

Som jag ser det:
Fördelen med Sonyn är att bildstabilisatorn sitter i huset och inte i objektivet som på Canon och Nikon. Man kan då köpa betydligt billigare objektiv. Sonyns hus är också lite mindre och känns mera tåligt. Man ska kunna ta snabbare kort med den!?
Har du kollat om objektiven är billigare?
Gör det först

Det rådet fick jag också, fast i ett bilforum, det slutade med att jag nu åker omkring i en Wuling Sunshine, det är inte så bra kan säga... ;-)

Michael - Som sitter trångt -
Hade inte hört talas om den förut. Är det en storsäljare i Sverige?
Jag skrev ju inte att man skulle avstå från omdömmet men väljer man mellan två modeller som man av andra skäl kan tänka sig håller jag fast vid att den som är storsäljare på den marknad man befinner sig är oftast det säkraste kortet.

Ärligt sagt är det svårt utifrån kostnad på konsumentobjektiv och kameraprestanda att säga vad som är bäst - gå efter vad som känns bäst för dig. Blir man väldigt intresserad av foto vill man ändå göra sig av med kitzoomen och förmodligen byta upp sig vad gäller kamerahuset och då kan man börja om på nytt.

Christer.
Vilken kamera du än väljer kommer du få en bra kamera och du kommer störa dig på något.

Gå till affären igen och titta lite i kamerans menyer och sätt att arbeta. är det lätt att göra de ändringar du vill göra? Ser man bra i sökaren? Passar kameran din hand? osv.

Strunta i bildkvalitén då den kommer att vara bra nog oavsett vad du väljer.

Titta på begagnatmarknaden så du vet vad du förlorar om intresset skulle floppa.

Jag valde Canon en gång i tiden då en kompis körde på det. jag lärde mig menyerna redan innan jag valde kameran och då blev allt så självklart.

Hade inte hört talas om den förut. Är det en storsäljare i Sverige?
Jag skrev ju inte att man skulle avstå från omdömmet men väljer man mellan två modeller som man av andra skäl kan tänka sig håller jag fast vid att den som är storsäljare på den marknad man befinner sig är oftast det säkraste kortet.

Nej, det var tydligen ingen säljande bil alls i Sverige.

Men nu sitter jag här med IKEA Billy bokhylla och en platta Sofiero 5.2 och misströstar lite. ;-)

Michael - Vill ha öl -

Hej på er.
Är helt ny på foto och hittade av en slump in på denna sida! Verkar verkligen vara seriös så jag har gott hopp om att få den hjälp jag behöver :)

Jag ska till Thailand och fota lite under min semester. Åker nästa vecka så det är brådis!
Förutom det så kommer jag fota mina barn och så kanske en och annan naturbild. Inget filmande!

Hade egentligen bestämt mig för Canon EOS 600, men när jag kom till butiken så hade de bara gott att prata om Sony Alpha A37!

Som jag ser det:

Fördelen med Canons kamera är att om man sedan vill byta hus till något bättre så är Canons finare modeller bättre än Sonys och man kan då ta med sina inköp som även passar till det nya huset. I min hand tycker jag även att Canon ligger bättre.

Är för dålig för att jämföra dem grundligt och tänkte höra med lite synpunkter från er. Säkert jordens tråkigaste fråga, men ack så viktig för mig ;-)

Vilken ska jag köpa?

När jag tänker på Sony så tänker jag på dyra fina Carl Zeiss objektiv, snarare än att jag ska få optik billigt för att bildstabilisatorn sitter i kameran. Så vinsten är nog snarare att du alltid har bildstabilisator, dvs även på korta brännvidder som normat sett inte har någon stabilisering på andra märken. Men å andra sidan är behovet inte så stort på en vidvinkel.

Vidare vad det gäller att byta upp dig till "finare" kamera i framtiden och behålla optiken, så kommer det stora problemet att vara att den "finare" kameran sannolikt har en fullformatsensor, så bildvinklarna för dina gamla existerande objektiv kommer att vara mycket större än vad du är van vid, och än värre om optiken du köper nu inte klarar att lysa ut fullformat så kanske den inte kan användas, och om de kan, kommer de bara att använda en liten del av sensorn.

Chansen är därför att du kommer att vilja ha andra objektiv i vilket fall i det läget, oavsett vilket märke du väljer nu. Naturligtvis finns det objektiv som kan vara användbar både för beskurna format och för fullformat. t.ex. kan en 50 f/1.4 köpt som kort tele för porträtt för din nuvarande kamera, bli ett utmärkt normalobjektiv på din framtida fullformatskamera om det kan lysa ut en fullformatsensor.

Slutligen om man nu skulle gilla Sony så är det ju inte så att det inte finns mera avancerade Sony modeller att byta upp sig till. Kort sagt köp vad som känns bra nu, framtiden brukar sällan bli som man tänkt sig i vilket fall.

Inte för att komplicera det hela, men i samma prisklass finns Nikon D5100 (utgående därför billig) med 18-55 VR för 4000:-. Annars D3200+18-55VR för 4400:-. Att den senare har 24mp istället för 16mp i D5100 spelar ingen praktisk roll. F ö är de specade lika men D5100 har en vridbar skärm så av dessa skulle jag valt D5100. Nikon är duktiga på förklarande hjälptexter i sina kameramenyer och bäst på ljusmätning. Alla är dock bra: Sony A37/Canon 600D/650D/ Nikon D5100 - tag den som känns bäst. Vill du köpa upp dig på sikt säljer du ju ändå både kamerahuset och kitobjektivet ändå.

Hej alla :)
Kan meddela att jag nu inhandlat kamera!
Det blev en Canon EOS 650D. Mest för att jag tyckte den låg så bra i handen och att den var snäppet vassare än 600D som jag tittat lite på innan. Jag funderade även lite på begagnatmarknaden och då tror jag som inte så fullt insatt att det finns mer marknad för Canon och Nikon än Sony, men jag kan ha fel. Gick på magkänslan och kloka råd från er!

Kommer säkert åter med en massa dumma frågor där ni säkerligen kan hjälpa mig :)
Tusen tack för er tid!

Har redan knäppt ett 50-tal bilder och mer lär det bli. Första intrycket är mycket bra :)
Kul med nya inköp!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar