Annons

Behöver tips vi mulet

Produkter
(logga in för att koppla)

Snooz

Medlem
Hejsan!

Behöver lite råd och tips på vad jag ska ha för inställningar när jag ska fota vid mulet väder. Är fortfarande rookie på fotografering och behöver därför lite tips-råd från er. Då det jag mest fotograferar är bilar/lastbilar behöver jag ha en slutartid på uppåt 500 för att frysa objektet och det gör ju att det behövs bra ljus för att bilderna inte ska bli för mörka som de nu blir vid t.ex mulet väder. Men kan jag ändra något på de övriga inställningarna som gör att bilderna inte blir allt för mörka? Hadde det hjälpt med ett nytt objektiv som inte är lika ljuskänsligt? Jag har en Nikon d40 med kit-objektivet.

Har använt dessa inställningarna:
S 500
f 5.6
iso 400
 
Hejsan!

Behöver lite råd och tips på vad jag ska ha för inställningar när jag ska fota vid mulet väder. Är fortfarande rookie på fotografering och behöver därför lite tips-råd från er. Då det jag mest fotograferar är bilar/lastbilar behöver jag ha en slutartid på uppåt 500 för att frysa objektet och det gör ju att det behövs bra ljus för att bilderna inte ska bli för mörka som de nu blir vid t.ex mulet väder. Men kan jag ändra något på de övriga inställningarna som gör att bilderna inte blir allt för mörka? Hadde det hjälpt med ett nytt objektiv som inte är lika ljuskänsligt? Jag har en Nikon d40 med kit-objektivet.

Har använt dessa inställningarna:
S 500
f 5.6
iso 400


Spontant låter inställningarna rimliga för mulet väder mitt på dagen (EV ca 12). Om bilderna trots det blir för mörka skulle du kunna öka ISO, sänka slutartiden eller använda en större bländare (mindre f-tal). Jag antar att du inte kan använda större bländare eftersom du har ett kitobjektiv som du troligen använder i "inzoomat" läge och där är största bländaröppning f/5.6 (du skulle kanske kunna zooma ut?). Du skrev också att du måste annvända snabba tider så då återstår bara att höja ISO.

Ett annat alternativ som du själv föreslog är ett nytt objektiv, men då ska du ha ett som är ljusstarkare inte ljussvagare.
 
Hejsan!

Behöver lite råd och tips på vad jag ska ha för inställningar när jag ska fota vid mulet väder. Är fortfarande rookie på fotografering och behöver därför lite tips-råd från er. Då det jag mest fotograferar är bilar/lastbilar behöver jag ha en slutartid på uppåt 500 för att frysa objektet och det gör ju att det behövs bra ljus för att bilderna inte ska bli för mörka som de nu blir vid t.ex mulet väder. Men kan jag ändra något på de övriga inställningarna som gör att bilderna inte blir allt för mörka? Hadde det hjälpt med ett nytt objektiv som inte är lika ljuskänsligt? Jag har en Nikon d40 med kit-objektivet.

Har använt dessa inställningarna:
S 500
f 5.6
iso 400

Jag tycker att förutom att ha en ljuskäsligare obj, så kan du höja din iso, bättre brusiga än skakiga, sedan beroende på vad det är för slags bilder, svartvita kan tom blir bättre med lite korn:))
 
För att slippa höja iso eller skaffa ett ljusstarkare objektiv - har du provat använda längre slutartider och panorera, alltså följa med bilen med kameran under exponeringen? Väl utfört ger det en skarp bild av fordonet medan bakgrunden ger en känsla av fart. Ju längre slutartid (eller brännvidd för den delen), desto tydligare effekt, men också desto svårare att lyckas....

Jag har inte lärt mig behärska denna teknik men så har jag inte heller provat så värst ofta. Kunde vara värt ett försök om du inte redan provat...?
 
För att slippa höja iso eller skaffa ett ljusstarkare objektiv - har du provat använda längre slutartider och panorera, alltså följa med bilen med kameran under exponeringen? Väl utfört ger det en skarp bild av fordonet medan bakgrunden ger en känsla av fart. Ju längre slutartid (eller brännvidd för den delen), desto tydligare effekt, men också desto svårare att lyckas....

Jag har inte lärt mig behärska denna teknik men så har jag inte heller provat så värst ofta. Kunde vara värt ett försök om du inte redan provat...?

Japp det har jag prövat men det är inte sådana bilder jag vill ha. Men tackar för tipset!

När vi är inne på objektiv.. vad kan ni rekommendera till min nikon d40? Ett som kan ta lite bättre bilder när ljuset inte är det bästa och gärna med lite zoom. Sedan har väll inte d40 någon autofocus-motor ihuset eller vad det är?
 
Dessa objektiv med fast brännvidd ger ju några steg mer ljus. Sen är väl frågan hur brännvidderna passar dig. Jag har varit galet nöjd med mitt Nikon 50mm/1.8 (utan AF-motor) när jag fotograferade med film så med brännviddsförlängningen borde 35an prestera likadant.

Nikon AF-S DX 35/1,8 G
Nikon AF-S 50/1,4 G
Sigma Objektiv AF 50/1,4 EX DG HSM
 
Japp det har jag prövat men det är inte sådana bilder jag vill ha. Men tackar för tipset!

När vi är inne på objektiv.. vad kan ni rekommendera till min nikon d40? Ett som kan ta lite bättre bilder när ljuset inte är det bästa och gärna med lite zoom. Sedan har väll inte d40 någon autofocus-motor ihuset eller vad det är?


Sigmas eller Tamrons 70-200/2.8 kanske är ett alternativ. Båda har inbyggd motor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.