Annons

Behöver tips på Stativ.

Produkter
(logga in för att koppla)

Gimo

Aktiv medlem
Hejssan!

Nu känner jag att mitt rangliga Velbon för 500kr inte längre duger!
Jag är ganska inne på Manfrotto. Jag har kollat på http://www.scandinavianphoto.se/?44624

Vad tror ni om det stativet? Själva huvudet verkar ju rätt knepigt på det, men det kan är stabilt o andra sidan? Jag vill högst betala 2000kr.
Stativet ska iaf klara, min 10D med grepp och ett 80-2002,8L monterat. Jag är 1,90 lång så jag vill ha ett ganska högt stativ så jag slipper huka mig så mycket.

Tack på förhand.

// Max

Det kommer att fungera utmärkt. Räkna dock inte med att mittpelaren är stativets stabilaste komponent, men det är hyfsat stabilt för kamera med 70-200/2,8 monterat. Mittpelaren går att montera bort, vilket ger ett mycket stabilare stativ. Mittpelaren tycker jag dock är bra av bekvämlighetsskäl då det ä lättare att justera höjden vid snabba eller otåliga motv genom att mixtra med en skruv jämfört med tre benreglage.

Ok, men stativet blir vell ganska lågt för mig om jag har mittpelaren så lågt ner som möjligt?
Och är det inte ganska rangligt om man har mittpelaren så högt upp som möjligt?

// Max

Gimo skrev:
Ok, men stativet blir vell ganska lågt för mig om jag har mittpelaren så lågt ner som möjligt?
Och är det inte ganska rangligt om man har mittpelaren så högt upp som möjligt?

// Max

Det är en slutsats som går att dra. Men vem har sagt att staviet alltid måste vara på maxhöjd? Jag har 7 centimeter upp till din nivå och brukar rätt ofta har stativet i andra höjder än maxhöjden, allt efter behov i fotograferingen. Tar man bort mittpelaren kan man ha stativet i spagat och kamera rätt nära marken och monterar på vinkelsökaren på kameran blir det rätt bekvämt.

Jo, jag tog fram en tumstock och mätte lite på mitt nuvarande stativ, det är 1,20 med pelaren i minläge. Och jag tästade att skjute upp pelaren till 1,46 som jag har för mig att detta stativ är i minläge(eller?). Och det kändes ganska ok för mig.

Hur är stativet annars då? Tungt? Bra kvalitet? Det följde med rätt mycket grejor läste jag, är väskan bra? Spännena?

// Max

Nån annan som har nåt att säga eller nåt annat stativ att tipsa om? Eller tror ni att jag kommer bli nöjd med detta stativ? Isf beställer jag nog det nu. Vet ni vad frakten kostar föresten?

// Max

Jag har den kombinationen, dock inte scandinavian loggo och så. Men 055 PROB med 141RC, tycker att det är fin fint. Lite tungt om man ska kånka på det, men relativt stabilt även när mittpelaren är en bit upp!

Men lycka till!

Jag köpte nyligen ett Manfrotto 055 PRO B... http://www.cyberphoto.se/stativ/manfrotto/055pro.php och är väldigt nöjd med det. Det är ganska högt, nästan 140 cm utan pelare. Med pelare mycket högre an vad jag behöver. Till det har jag en kulled, 486 RC2, som klarar 6 kg. Är som sagt mycket nöjd med denna kombination.

[EDIT] En stor fördel är också att man kan montera mittpelaren vertikalt. Mycket praktiskt i vissa lägen.

Aha. Så själva stativet som är med är alltså 055 pro b?

Det står:
Levereras med:
055Cl (silverfärgat), 141 RC huvud, väska, benvärmare

Så jag trodde att stativet hette 055Cl. Kunde dock inte hitta nån sån modell när jag sökte. Men så det är alltså 055 pro b?

Nu, är nog mina funderingar över. Det blir det här jubileumskitet!

Tack för hjälpen!

På bilden är det i alla fall inte ett 055PRO. Det ser man på att stativet saknar kupol som gör att mittpelaren går att tvärställa. Det är nog som det står i beskrivningen ett 055CL.

Jag har det stativet med samma huvud. Är helt nöjd med det, är 191cm över havet. Visst hukar man men inte så farligt mycket. Mittpelaren går ju att dra upp lite utan att det blir för ostadigt. Så för de pengarna är det ett bra stativ

/Gerhard

boris.bonasin skrev:
På bilden är det i alla fall inte ett 055PRO. Det ser man på att stativet saknar kupol som gör att mittpelaren går att tvärställa. Det är nog som det står i beskrivningen ett 055CL.

Kanske bilden är dock så liten att det knappt går att avgöra! Men samtidigt skiljer det inte många kronor att få ett 055 PROB med 141RC

Jag kan bekräfta att Scandinavian Photos jubileumskit inte har kupolen som tillåter tvärställning av mittpelaren - ett av själen till att jag själv valde ett 055PRO B istället efter att ha fingrat på jubileumskitet i butiken.

stefanw skrev:
Jag kan bekräfta att Scandinavian Photos jubileumskit inte har kupolen som tillåter tvärställning av mittpelaren - ett av själen till att jag själv valde ett 055PRO B istället efter att ha fingrat på jubileumskitet i butiken.

Mycket bra info, borde kanske framgått redan på SPs hemsida.

Men annars måste den vara rätt lik 055PRO B eller?

Jag har beställt jubileumskitet nu. Det verkade bäst, för man får ju väga in att det blir 100kr billigare och så får man ju med spikskor, bärsele, väska, benvärmare m.m.
Så det fick bli det. Tror ni att jag har stativet till på fredag? Jag bor i Stockholm.

// Max

Gimo skrev:
Jag har beställt jubileumskitet nu. Det verkade bäst, för man får ju väga in att det blir 100kr billigare och så får man ju med spikskor, bärsele, väska, benvärmare m.m.
Så det fick bli det. Tror ni att jag har stativet till på fredag? Jag bor i Stockholm.

// Max

Kunde du inte hämta det på Norrmälarstrand?

Joachim Eriksson: Aha, visste inte att det fanns i Stockholm :( Men det finns kanske inte ens i lager där?

Är det ingen som kan fixa upp lite högupplösta bilder på jusst detta jubileums stativ? Lite närbilder m.m?

Det vore iaf sjysst.

// Max

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar