Hej!
Din kamera duger. Men det hade absolut inte skadat med ett ljussatarkare objektiv. Hade du kunnat komma ned i 2 som största bländare på objektivet, hade ju det motsvarat en 100-film istället för den 800 du köpt. (Dvs ett objektiv med bländare 2 med 100-film ger samma exponering som ett 5,6-ojektiv med 800 film, om tiden är den samma.)
Alltså hade jag antingen försökt komma över ett ljussatarkare objektiv. Kanske låna ett om du känner någon? Eller åtminstone skaffat en (elller flera) 1600-film(er). Kan en snabbare film få upp tiden från 1/30-del till en 1/60-del eller från 1/60 till 1/125 blir det stor skillnad.
Stativ eller inte? Smaksak. Du får ju mycket mindre skakningsoskärpa med stativ. Bakgrunden kommer bli helt skarp, och du kan få en fin rörelseoskärpa på gymnasten som kan förmedla rörelse i bilden. Å andra sidan är det bökigt med stativ också. Och det begränsar din frihet när det gäller bildvinkel och komposition osv.
När det gäller exponeringen tror jag att det är ganska lugnt. Du ska ju ta alla bilderna i samma ljus och samma miljö. Kör på manuellt, spotmät ljuset mot en neutral yta. T.ex. mot något medelgrått eller mot en av gymnasternas hud. Kanske mot en beyst del av golvet. Eftersom ljusförhållandena inte kommer ändra sig kan du sedan köra med den inställningen hela tiden. Kör du dessutom negativ film (tror inte det finns snabbare dia än 400) så kommer du garanterat att hamna inom felmarginalen för att få fina kopior.
Akta dig för färgstick i bilderna bara! Lysrör kan ge ett fruktansvärt grönt färgstick. Jag vet att Fiji skryter om att de har ett fjärde lager i sina filmer som ska avhjälpa de värsta problemen i blandljusfoto, men jag vet inte hur väl det fungerar.
Är det glödlampor som lyser upp hallen (troligen inte) är det lättare. De ger ett kraftigt gul/rött stick och kompenseras ganska enkelt genom ett 80 B-filter (blåfilter) på objektivet.
Det finns också filmer som är gjorda för foto i konstljus. De filmerna ger då neutrala fäger i kkonstljus, men ger ett markant blåstick i dagsljus. Tungstensfilm, har jag för mig att de kallas. Har dock aldrig provat själv.
En annan lösning är att justera det antingen i datorn eller vid kopieringen. Ett proffslabb borde kunna hjälpa dig att justera färgsticket vid kopieringen. Har du en filmscanner framkallar du bara negativen, scannar själv, justerar färgerna i Photoshop och skickar till digitalprint som de flesta ställen erbjuder nu förtiden.
Lycka till!
/Jens