Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver tips ! Fotografera gymnastik

Produkter
(logga in för att koppla)

MARKY-MARK

Aktiv medlem
Hej ! Jag behöver tips angående fotografering av gymnastik när det gäller val av film och exponering.
Jag har köpte en fuji ISO800 film och undrar om detta räcker till,med tänkan på dom snabba rörelserna och eftersom jag får inte använda blixt?
Nästa frågan är om exponering. Det är rätt bra belyst i hallen och all väggar och tak är vita och då undrar jag om det finns risk för underexponering och i så fall ska jag kompensera för detta och hur mycket?
Till sist duger min 300V med 75-300 4,5-5,6 till detta sorts fotografering?

Tack på förhand !
Mark
 
Jag överexponerar 1-2 steg vid såna här situationer. Mig stör det inte om bilderna blir sk high-key dvs ljusa överlag, och det får du inte förrän +2 åtminstone.

Din glugg är inte så ljusstark så du kan behöva ställa in ISO 1600 och säga till labbet att pressa filmen ett steg i framkallningen (och se till att de gör det också om du dessutom överexponerar - vissa labb skiter nämligen i detta)

Du kan få en hel del bilder med rörelseosärpa, men det är en del av situationen tycker jag.

Ett enbenstativ är riktigt bra!

Bränn åtskilligt med film, en är åt helsike för lite, men det beror på vilka krav på bra ögonblicksbilder du har. Folk blundar och gör grimaser vid gymnastik... jag skulle ta med 10 rullar men du kanske klarar dig med några stycken om du är ovan.
 
Kan du gå nära motiven skulle jag föreslå en normal eller kort vidvinkel med större ljusstyrka, eller en ljusstarkare tele än din telezoom.. Då kan du fota med kortare slutartider om du vill "frysa" rörelsen. Det kan bli svårt med en ljusstyrka på 4,5-5,6 och telezoom. Normal och vidvinkel kräver dessutom inte så kort slutartid som ett tele för att undvika skakningsoskärpa vid frihandstagning.
 
... tänk bara på att folk kan känna sig väldigt besvärade om man kommer nära, samt att det är många moment där alla tar mycket plats. Att kunna variera mellan tele och vidvinkel är att föredra då...
 
Hej!

Din kamera duger. Men det hade absolut inte skadat med ett ljussatarkare objektiv. Hade du kunnat komma ned i 2 som största bländare på objektivet, hade ju det motsvarat en 100-film istället för den 800 du köpt. (Dvs ett objektiv med bländare 2 med 100-film ger samma exponering som ett 5,6-ojektiv med 800 film, om tiden är den samma.)

Alltså hade jag antingen försökt komma över ett ljussatarkare objektiv. Kanske låna ett om du känner någon? Eller åtminstone skaffat en (elller flera) 1600-film(er). Kan en snabbare film få upp tiden från 1/30-del till en 1/60-del eller från 1/60 till 1/125 blir det stor skillnad.

Stativ eller inte? Smaksak. Du får ju mycket mindre skakningsoskärpa med stativ. Bakgrunden kommer bli helt skarp, och du kan få en fin rörelseoskärpa på gymnasten som kan förmedla rörelse i bilden. Å andra sidan är det bökigt med stativ också. Och det begränsar din frihet när det gäller bildvinkel och komposition osv.

När det gäller exponeringen tror jag att det är ganska lugnt. Du ska ju ta alla bilderna i samma ljus och samma miljö. Kör på manuellt, spotmät ljuset mot en neutral yta. T.ex. mot något medelgrått eller mot en av gymnasternas hud. Kanske mot en beyst del av golvet. Eftersom ljusförhållandena inte kommer ändra sig kan du sedan köra med den inställningen hela tiden. Kör du dessutom negativ film (tror inte det finns snabbare dia än 400) så kommer du garanterat att hamna inom felmarginalen för att få fina kopior.

Akta dig för färgstick i bilderna bara! Lysrör kan ge ett fruktansvärt grönt färgstick. Jag vet att Fiji skryter om att de har ett fjärde lager i sina filmer som ska avhjälpa de värsta problemen i blandljusfoto, men jag vet inte hur väl det fungerar.

Är det glödlampor som lyser upp hallen (troligen inte) är det lättare. De ger ett kraftigt gul/rött stick och kompenseras ganska enkelt genom ett 80 B-filter (blåfilter) på objektivet.

Det finns också filmer som är gjorda för foto i konstljus. De filmerna ger då neutrala fäger i kkonstljus, men ger ett markant blåstick i dagsljus. Tungstensfilm, har jag för mig att de kallas. Har dock aldrig provat själv.

En annan lösning är att justera det antingen i datorn eller vid kopieringen. Ett proffslabb borde kunna hjälpa dig att justera färgsticket vid kopieringen. Har du en filmscanner framkallar du bara negativen, scannar själv, justerar färgerna i Photoshop och skickar till digitalprint som de flesta ställen erbjuder nu förtiden.

Lycka till!

/Jens
 
Som redan sagts är det en film med relativt låg känslighet och dessutom ett mörkt objektiv.

Bästa tipset är alltid att gå dit i förväg för att mäta ljuset och välja utrustning efter det. Om du vill frysa rörelser behöver du 1/500 sekund.

Tänk även på att använda ett filter för att få bort grönsticket från lysrören (gäller förstås inte om du kör neg).

Jens skrev sitt svar samtidigt som jag. En kommentar på det: I idrottshallar kommer ljuset rakt ovanifrån, det betyder att om du exponerar efter högdagrarna kommer alla se ut som "zombier" med helt svarta ansikten. Om du kör dia överexponera högdagrarna med kanske 1/2 steg iaf, om du kör neg överexponera med minst 1 steg (skuggpartier på högkänslig negativ film blir extremt korniga och fula).
 
Senast ändrad:
Har fotat en del gymnastik bla. SM i Helsingborg. Tänkte dela med mig lita av mina egna erfarenheter.

Fint om du kan växla mellan vidvinkel och ett lite längre obj. (runt200mm)

Bra ljusstyrka är en fördel men annars finns det ju snabbare film.

Om du skall anvönda dia fungerar Provia 400F fint. Kan oxå köras på 800. Kan dock behövas ett korrektions filter.

Neg. finns en hel uppsjö av bra och snabba filmer. Runt 800asa är nog ett måste. Kan ju oxå köra denna efter 1600 utan större förluster.

S/V film är kanon till gymnastik enligt mig. Finns snabba filmer och du slipper tänka på det tradiga förgsticket.

Använd mycket film!! Många av bilderna blir inte alls vad man hade tänkt sig :)

Lite exempel hittar du här

Lycka till
 
Först vill jag tacka för all tips som jag har fått.
Det med att ändra film känslighet låter intressant, men jag som nybörjare vet inte jag hur jag ska göra detta med min kamera. Kanske någon kan förklara hur för mig.Om jag kan ändra till 1600 måste jag kompensera för överexponering då ?

När det gäller objektiv så har jag en 28-90 men den är tyvärr inte ljuskänsligare än min 70-300 så det skulle inte spela någon roll....eller ?

Jag tror att jag får nog testar mig fram och skriver upp det i min bok och hoppas på det bästa. Detta är en liten tävling för små grabbar men det skulle bli kul med lite roliga bilder i alla fall.

Tack till alla !
Mark
 
Vet inte riktigt hur 300V fungerar när det gäller "manuell inställning av iso" men kolla i bruksanvisningen hur man gör.
Om du använder neg film behöver du inte oroa dig över framkallning men om det är dia eller S/V film så måste man kompensera under framk.

Om du kommer tillräkligt nära för att kunna använda 28-90 så gör det. Ju kortare brännvidd desto mindre märks skakningsoskärpan av.

Bra idé med boken. Övning ger färdighet har jag hört :)
 
gbjerne skrev:
Vet inte riktigt hur 300V fungerar när det gäller "manuell inställning av iso" men kolla i bruksanvisningen hur man gör.
Om du använder neg film behöver du inte oroa dig över framkallning men om det är dia eller S/V film så måste man kompensera under framk.


Hmm, nu blev det rörigt. Jag tolkar det som att Mark undrade om han måste exponeringskompensera när han ändrar ISO. Det ska man inte göra.

Om man byter film till ett annat ISO så känner antingen kameran av det själv, eller ställer man själv in samma värde på kameran som står på filmen. Sedan är det bara att exponera normalt.

Ska man däremot pressa filmen sätter man t.ex. i en 800-film men ställer in 1600 på kameran. resultatet blir underexponerade bilder. När man sedan framkallar säger man till (glöm ej!) så överframkallar de motsvarande pressningen. Då får man normala kopior.

Det gör ingen skillnad på det jag skrev ovan beroende på om man använder färg neg., s.v. neg eller dia. Det fungerar på samma sätt. Däremot är det så att neg-film (färg och svartvit) kopieras från negativen, vilket gör att man kan justera felexponeringar. Det gör ju inte dia, det syns direkt om man felexponerat. Alltså måste man vara mer noggran när man använder dia. Men alla sorters film ska helst kompenseras för över eller underexponering när man framkallar.

/Jens
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar