Ska definitivt spana in de kameror du nämde nästa gång jag beger mig till min lokala 8 våningar höga återförsäljare, he he. Tror att många här skulle vara i himlen där!
Du syftar på yodobashi (
www.yodobashi.com) i Tokyo antar jag. Den är väl 9 våningar, men visst, den översta är bara restauranger.
Jag bor också i Japan (dock inte Tokyo) för närvarande, men har en något annan uppfattning om priserna. Yodobashi har verkligen allt annat än bra priser. Just D50 kan du få knappt 10% billigare än i Sverige, inkl moms vill säga. För övrigt ligger foto på ungefär samma prisnivå som Sverige, vilket gör mig ganska arg. Kamerorna är japanska, tillverkas väl åtminstone delvis i Japan, men affärerna tar mer betalt för dem än i lilla Sverige. Momsen här är 5%, i Sverige 25%.
För en D50 tar en svensk affär med låga priser ca 70 000 yen, medan yodobashi tar 76 000, båda ex moms. Att en svensk butik med rätt höga arbetsgivaravgifter och dyligt får mindre pengar över för samma produkt som en jättebutik i kamerans hemland är märkligt. Notera att detta är yodobashi enbart.
Har du koll på fler butiker får du gärna skriva om det. Du kanske känner någon teknikintresserad japan som vet vart man ska vända sig. Det känns som yodobashi inte är mycket annat än en imponerande turistfälla. Jag är själv väldigt intresserad av en D200 (om man nu överhuvudtaget kommer med i första batchen), men jag tänker aldrig betala lika mycket för den som i Sverige, iom riskerna för garanti osv när jag flyttar tillbaks till Sverige. Nog vill jag ha den för det pris den går för i Sverige ex moms, fast inkl moms. Skillnaden går ändå åt för extra garantier.
Men det som gör mig smått förbannad är priserna på minneskort som är kriminellt höga. Köper jag kamera här lutar det åt att importera minneskortet från Sverige. Hur sjukt är inte det?
Prisexempel (för Compact Flash, vilket jag råkar vara intresserad av), i yen räknat (knappt 15 yen per krona):
SanDisk Extreme III, 1GB:
Sverige: 15 000 inkl, 12 000 exkl. Yodobashi: 21 280 inkl, 20 267 exkl.
SanDisk Ultra II, 1GB:
Sverige: 12 000 inkl, 9 600 exkl. Yodobashi: 15 960 inkl, 15 200 exkl.
Lexar Media 1GB (80x):
Sverige: 16 500 inkl, 13 200 exkl. Yodobashi: 18 520 inkl, 17 640 exkl.
Nu har jag tagit några minneskort jag är intresserad av. Är man lagd åt det hållet, kan man alltid göra långa listor. Jag är övertygad om vartåt det lutar. Titta vad butikerna drar in (dvs ex moms). Extreme III, Yodobashi 69% mer. Ultra II, Yodobashi 58% mer. Lexar, Yodobashi 34% mer.
Än Sverige!
Innan du i japanyra far iväg och köper dig en kamera (som du säkert kommer ha mycket roligt med) bör du kika lite på den faktiska prisskillnaden. Att köpa något som är
mycket dyrare än i Sverige när man dessutom inte vet riktigt vilka rättigheter man har för garantier, om den är defekt, vilken garanti du har i Sverige och hur lång, är kanske inte en bra idé. Ska du stanna länge till? Behöver du kameran i Japan? För min del är det så, så jag får väl bita i det sura äpplet. Men det känns som man slänger pengar i en korrupt branch.
Små kompaktkameror som ixus och liknande är dock lite billigare här, det kommer man inte ifrån. Men jämför inte dessa priser om du ska köpa en systemkamera, lura inte dig själv att tro att det är billigt!
Jag ska höra mig för om någon känner till bättre affärer, gör detsamma du, så får vi se vad vi kan åstadkomma. Yodobashi är nog inte en bra idé.
Har du förresten visum? Vet du om man kan köpa varor utan japansk moms i sånna fall? Uppblötning-av-frimärkstekniken för passet skulle kanske funka. Jag fick punga ut för momsen på den bärbara jag köpte här, det var lite surt. Men visst. Det är inte momsen det hänger på, men ska man vara laglig ska man ju pröjsa för momsen i Sverige också, och då blir det kaka på kaka. Kanske att tänka på.
Mvh,
Gustaf