Annons

Behöver tips ang. systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Wahlström

Medlem
Hej.

Jag bor i Japan och tänkte passa på att införskaffa mig en lite mer avancerad kamera (dig. systemkamera) att använda istället för min Canon Ixus 700 när jag reser runt. Allt i kameraväg är allt från 20 procents rabatt och billigare än hemma i Sverige.

Jag har hittills kikat på Nikon D50 och Pentax ist Ds2, vilka (enligt säljaren i butiken) var hyfsat jämlika.

Pentaxkameran har mycket större display än Nikon D50 och känns inte riktigt lika klumpig, därmed har Pentaxen den yttre fördelen. Det inre har jag dock sämre koll på och tackar för alla kommentarer med fördelar och nackdelar.

En annan fråga är garantin, är den världsomfattande? Alltså, köper jag den i Japan, kan jag sen reklammera den i Sverige?

Sist men inte minst, man får med en lins när man köper kameran. Är detta en all-roundlins eller bör man sikta på att köpa en extra? Isf. vad ska man titta efter?

Mvh Johan
 
Nog kan du få kameran reparerad i Sverige. Sedan återstår frågan om det görs kostnadsfritt eller inte, beroende på hur avtalet mellan säljaren oh dig ser ut samt hur produkten är förpackad med garntiåtaganden från leverantören, med avseende på begränsningar. I Japan borde inte vara något problem så länge du bor där.


Kamerorna som säljs i Japan och de som säljs i Sverige är identiska, sånär som på batteriladdare och i vissa fall benämningen av kameran. Oftast klarar laddarna av 110-240V inspänning och det enda som behöver göras är att anpassa kontakten. Dock en punkt att kolla och och ha en handlingsplan för, som kan innebära utbyta av laddaren.


Både Pentaxen och Nikonkameran är goda kameror. Det finns tre tillverkare till av kameor i ungefär samma prisklass och det är KonicaMinolta och Olympus. Som jag förstod av dig är du sedan tidigare inte bunden av arvegods från den filmbaserade världen, vilket gör att inga hänsyn behöver tas till tidigare investerade pengar.

De objektiv som medföljer kamerorna i paket är tänkta för att vara hyfsat bra, så att det går att fotografera direkt ur kartongen, samt att kunden inte ska behöva välja bland en drös objektiv, när denne bestämt sig för att köpa kamera kan spoliera hela affären.

Jag skulle välja en KonicaMinolta 5D före en Pentax, beroende på att det finns bildstabilisering inbyggd i kameran.

Nikons och Canons kameror anser jag jämbördiga. Canon har ett större urval och förmodligen den med störst andel av marknaden. Canon och Nikon systemen är de som har flest originalobjektiv att välja mellan. Det finns gott om alternativa tillverkare av tillbehör. Alla systemkameror på marknaden klarar utan vidare att ge förstoringar som är 60x40 cm stora. Vid utskrift på 15x10 cm använder fotolabben ungefär 1,5 miljoner pixlar.

Mitt råd blir att köpa någon av:

Canon EOS 350D
KonicaMinolta Dynax 5D
Nikon D50

Köp dem med den optik som ingår i paketet och använd det ett tag, tills du upptäcker vad det är som begränsar dig. Detkan vara dina egna färdigheter likväl som någon del i utrustningen.

Utrustningssidan innehåller hur mycket som helst att välja på:

Blixtar
Stativ
Optik

När det gäller utrustning när du blivit varm i kläderna, tycker jag att det du kompletterar med ska vara av god teknisk kvalité, vilket kostar betydligt mer än de av inte fullt samma tekniska höjd. Exempelvis är det markant skillnad i bildkvalité från en optik 70-200/2,8 jämfört med en 70-300/4-5,6. Priset skilljer med en faktor tre i dessa exempel. DÄrför tycker jag det är bättre med ett fåtal bra objektiv, istället för ett flertal halvmesyrer. Erfarenhetsmässigt har jag lärt mig att det är billigare i längden att köpa rätt grejor från början än att vandra sig upp genom prisklasserna.
 
Hej Roland.

Tack för att du tog dig tid och gav ett mycket bra svar!

Angående bildstabiliseringen, är den nödvändig om man använder sig av det "vanliga" objektivet och har hyfsat stadig hand? Skulle jag ta bilder med ordentlig zoom har jag ett stativ som skulle fungera bra.

Angående garantin, jag kommer flytta hem till Sverige inom några månader men kom på att jag faktiskt kan ringa samtliga tillverkare i Sverige för att få svar. Fast det väger av en hel del om garantin inte skulle fungera i Sverige...

Hur ser man på Pentax rent generellt sett om man pratar om kvalité osv.?

Ska definitivt spana in de kameror du nämde nästa gång jag beger mig till min lokala 8 våningar höga återförsäljare, he he. Tror att många här skulle vara i himlen där!

Mvh Johan
 
Pentax

Pentax är har ett mindra antal användare och servar inte säljarna på samma sätt som Canon men gör väldigt bra kameror och har även riktigt bra objektiv, tänkte lägga in en länk där många användare diskuterar http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1036 hoppas du får lite användbar information. Själv är jag oerhört nöjd med kameran jag har.
 
Hej igen och tack för alla svar!

Har ringt Canon, KonicaMinolta, Nikon och Pentax i Sverige angående garantin.

Endast Pentax och KonicaMinolta erbjuder internationell garanti och kvinnan på Nikon var riktigt otrevlig...

Så antingen Pentax eller KonicaMinolta är aktuellt för min del och då är frågan:

Pentax Ds2 (?) eller KonicaMinolta Dynax 5D..?

Mvh Johan
 
Wahlström skrev:
Hej igen och tack för alla svar!

Har ringt Canon, KonicaMinolta, Nikon och Pentax i Sverige angående garantin.

Endast Pentax och KonicaMinolta erbjuder internationell garanti och kvinnan på Nikon var riktigt otrevlig...

Så antingen Pentax eller KonicaMinolta är aktuellt för min del och då är frågan:

Pentax Ds2 (?) eller KonicaMinolta Dynax 5D..?

Mvh Johan

Har själv spanat på samma kameror under en tid och resonerar precis som Roland. Många här på FS säger att handhavandet är lika viktigt som de övriga egenskaperna och det tror jag helt och fullt på. Efter att ha varit runt och känt på olika kameror, så avgör i princip "ett-med-känslan" med kameran för mig.

Kan väldigt lite om Pentaxkameran, men har förstått att den är bra - har inte funnit någon direkt kritik att hänga upp mig på (kanske att kameran, såväl som många objektiv känns lite plastiga - men det innebär å andra sidan bra vikt på alla grejor vilket inte är dumt). Dock syns deras objektivserie vara ruggigt bra optiskt - topprankad tror jag t o m, vilket är ett starkt argument för.

Nikon D50 har dock fått mycket goda omdömen för att den är tyst, snabb, exakt användarvänlig och har riktigt bra batterilivslängd. Hade den haft bildstabilisering och lite större sökare (visst minus) hade den förmodligen varit ohotad på marknaden.

KM 5D är av allt att döma riktigt prisvärd (mest prisvärd av dessa tre...!??) med tanke på att den har bildstabilisering. Dess stora plus är dock förmodligen användarvänligheten som verkar vara fantastisk med alla direkta reglage och en riktigt stor sökare. Vissa mindre minus finns dock: Den är tydligen inte helt tyst då spegeluppfällningen snäpper till och sekvenstagningen har fått viss kritik då den verkar bli lite trött efter ett par bilder (endast ett problem om man använder denna typ av fotografering givetvis). KM:s objektivserie syns bra, men kanske inte i klass med C, N el. P:s gluggar. Dock finns ju en mängd piratmärken att utgå ifrån (Sigma, Tamron och Tokina tex.). På vissa av dessa objektiv får man dock inte HSM till 5D:n (vet själv inte hur mycket detta spelar in, men det går ju att bolla vidare i denna tråd).

Canon 350D verkar vara en lika bra kamera som Nikon D50, men med ett väldigt litet grepp som i mina ögon knappast kommer att funka ihop med lite större objektiv. Dock går det ju att kompletera med ett batterigrepp, vilket inte går på Nikons D50 - men då har å andra sidan den ett bättre utgångsläge i fråga om greppet.

Detta är iaf. vad jag kommit fram till - men dubbelkolla gärna denna information med andra på FS (om jag snackat i nattmössan lär dock detta visa sig rätt snabbt via andras kommentarer...) ;D

'Good Luck!'

/ D
 
Rättning/komplement till föregående mail:

Det finns batterigrepp till Nikon D50 - dock pirat från Hähnel, som jag tror inte innebär någon extra avtryckare eller sidogrepp för att ställa kameran på högkant. Helt enkelt bara en förlängning av kameran som skall ge bättre stabilitet samtidigt som man får möjlighet till dubbel batterikapacitet.

Ställer mig dock tvekande till hur man kan ta över 1600 pix för denna då Canons original-motsvarighet kostar 1300 och dessutom har de övriga fördelarna!

;O.

ds.
 
Du verkar ju nu ha ringat in Pentax & KM som dina kandidater & har ju fått så många fina råd ovan.

Du undrade dock om bildstabiliseringen i KM var nödvändig.

Den är som jag ser det bara ett plus. Om vi håller oss till Sverige vid denna årstid så går bildstabiliseringen på min D7D nästan konstant när jag är ute & vandrar i vintermörkret, detta trots att jag använder mig av ljusstarkare optik än de standardzoomar som kanske blir aktuellt för dig.

Självfallet så ersätter den inte stativet men den är en oerhörd tillgång när det inte är med eller när man vill känna sig "friare" genom att fotgrafera på fri hand.

Att man dessutom, om man ställer upp känsligheten på kameran, ofta kan fotografera på fri hand inomhus utan blixt är väl det jag älskar mest med AS.

En sak som KM & Pentax har gemensamt är att dom har klart större sökare än Canons,nikons & Olympus kameror. Detta är något som alla fotografer vill ha men man får prioritera, Canon, Nikon & Oly har andra fördelar.

Den optimala kameran finns inte, den skulle förmodligen ha Canons snabbhet & objektivutbud, KM:s sökare & AS, Nikons känsla & objektivutbud, Olympus dammbortagning samt paketprisvärdhet samt Pentax bakåtkompatibilitet & smidighet.

Ja detta ovan är ju bara lite spånande som du får ta med en nypa salt men mycket av det stämmer...

Jag föreslår att du känner på de två kandidaterna & utifrån detta gör ditt val. AS på KM är bra att ha & Pentax har den fördelen att du, om du har intresse, kan använda gammal Pentax K-optik på den. Dessa kan köpas mycket billigt men innebär att du får ställa skärpan manuellt.

//Larsa
 
Senast ändrad:
Är så imponerad av era långa, trevliga svar!

Jag tog åt mig av argumentet med att hanteringen av kameran är i stort sett lika viktig som det inre. Hmm... Pentax eller KM...

Jag kommer knalla ner till affären imorgon och återkommer med nya uppfattningar.

Mvh Johan
 
Ska definitivt spana in de kameror du nämde nästa gång jag beger mig till min lokala 8 våningar höga återförsäljare, he he. Tror att många här skulle vara i himlen där!

Du syftar på yodobashi (www.yodobashi.com) i Tokyo antar jag. Den är väl 9 våningar, men visst, den översta är bara restauranger.

Jag bor också i Japan (dock inte Tokyo) för närvarande, men har en något annan uppfattning om priserna. Yodobashi har verkligen allt annat än bra priser. Just D50 kan du få knappt 10% billigare än i Sverige, inkl moms vill säga. För övrigt ligger foto på ungefär samma prisnivå som Sverige, vilket gör mig ganska arg. Kamerorna är japanska, tillverkas väl åtminstone delvis i Japan, men affärerna tar mer betalt för dem än i lilla Sverige. Momsen här är 5%, i Sverige 25%.
För en D50 tar en svensk affär med låga priser ca 70 000 yen, medan yodobashi tar 76 000, båda ex moms. Att en svensk butik med rätt höga arbetsgivaravgifter och dyligt får mindre pengar över för samma produkt som en jättebutik i kamerans hemland är märkligt. Notera att detta är yodobashi enbart.

Har du koll på fler butiker får du gärna skriva om det. Du kanske känner någon teknikintresserad japan som vet vart man ska vända sig. Det känns som yodobashi inte är mycket annat än en imponerande turistfälla. Jag är själv väldigt intresserad av en D200 (om man nu överhuvudtaget kommer med i första batchen), men jag tänker aldrig betala lika mycket för den som i Sverige, iom riskerna för garanti osv när jag flyttar tillbaks till Sverige. Nog vill jag ha den för det pris den går för i Sverige ex moms, fast inkl moms. Skillnaden går ändå åt för extra garantier.

Men det som gör mig smått förbannad är priserna på minneskort som är kriminellt höga. Köper jag kamera här lutar det åt att importera minneskortet från Sverige. Hur sjukt är inte det?
Prisexempel (för Compact Flash, vilket jag råkar vara intresserad av), i yen räknat (knappt 15 yen per krona):

SanDisk Extreme III, 1GB:
Sverige: 15 000 inkl, 12 000 exkl. Yodobashi: 21 280 inkl, 20 267 exkl.

SanDisk Ultra II, 1GB:
Sverige: 12 000 inkl, 9 600 exkl. Yodobashi: 15 960 inkl, 15 200 exkl.

Lexar Media 1GB (80x):
Sverige: 16 500 inkl, 13 200 exkl. Yodobashi: 18 520 inkl, 17 640 exkl.

Nu har jag tagit några minneskort jag är intresserad av. Är man lagd åt det hållet, kan man alltid göra långa listor. Jag är övertygad om vartåt det lutar. Titta vad butikerna drar in (dvs ex moms). Extreme III, Yodobashi 69% mer. Ultra II, Yodobashi 58% mer. Lexar, Yodobashi 34% mer. Än Sverige!

Innan du i japanyra far iväg och köper dig en kamera (som du säkert kommer ha mycket roligt med) bör du kika lite på den faktiska prisskillnaden. Att köpa något som är mycket dyrare än i Sverige när man dessutom inte vet riktigt vilka rättigheter man har för garantier, om den är defekt, vilken garanti du har i Sverige och hur lång, är kanske inte en bra idé. Ska du stanna länge till? Behöver du kameran i Japan? För min del är det så, så jag får väl bita i det sura äpplet. Men det känns som man slänger pengar i en korrupt branch.

Små kompaktkameror som ixus och liknande är dock lite billigare här, det kommer man inte ifrån. Men jämför inte dessa priser om du ska köpa en systemkamera, lura inte dig själv att tro att det är billigt!

Jag ska höra mig för om någon känner till bättre affärer, gör detsamma du, så får vi se vad vi kan åstadkomma. Yodobashi är nog inte en bra idé.

Har du förresten visum? Vet du om man kan köpa varor utan japansk moms i sånna fall? Uppblötning-av-frimärkstekniken för passet skulle kanske funka. Jag fick punga ut för momsen på den bärbara jag köpte här, det var lite surt. Men visst. Det är inte momsen det hänger på, men ska man vara laglig ska man ju pröjsa för momsen i Sverige också, och då blir det kaka på kaka. Kanske att tänka på.

Mvh,
Gustaf
 
Ha ha. Helt otroligt om man bor i japan & ska behöva beställa japansk kamera från Cyberphoto i Umeå för att få ett bra pris:)

//Larsa
 
Hej Gustaf. Tack för ditt inlägg. Ja, det är Yodobashi jag syftar på. Observera dock att man får 10% på priserna tillbaka som värdecheck i butiken, vilka jag definitivt kommer använda till kameraväska och sen få tillbaka 5% på hela kakan i tullen. Har inget eget företag i Sverige att dra momsen på. Hutlösa priser på kort, ja. Det kommer jag importera, var så säker.

Jag behöver en ordentlig kamera nu, och hur man än vrider och vänder på det kommer jag ändå gå plus gemtemot ett köp i Sverige med frakt osv. Oavsett Yodobashis "fulspel" så är det fortfarande billigare för mig.

Det går att hitta billigare i mindre butiker, dock erbjuds inte den internationella garantin alla gånger och inte alla använder sig av taxfree.

En Nikon kommer det inte bli, inte heller Canon.

Mvh Johan
 
Hej igen allihopa!

Det blev en kovändning, går och köper Nikon D50 med dubbla objektiv imorgon bitti!

Garantin gäller endast objektiven i ett år, inte huset. Får hoppas på det bästa helt enkelt. Kanske ett dumt resonemang, men å andra sidan var det den som kändes allra bäst när allt kom till krita.

Dock är jag osäker på vilken färg, silver eller svart... :)

Tack för alla fina svar, det uppskattas hos en novis såsom jag.

Mvh Johan
 
Wahlström skrev:
Hej igen allihopa!

Det blev en kovändning, går och köper Nikon D50 med dubbla objektiv imorgon bitti!

Garantin gäller endast objektiven i ett år, inte huset. Får hoppas på det bästa helt enkelt. Kanske ett dumt resonemang, men å andra sidan var det den som kändes allra bäst när allt kom till krita.

Dock är jag osäker på vilken färg, silver eller svart... :)

Tack för alla fina svar, det uppskattas hos en novis såsom jag.

Mvh Johan

Alright... - kul att du kom fram till ett beslut!
Vad avgjorde och vilka objektiv blev det?
 
Hej David. Jo, det är en kanonfin kamera och man märker vilken otrolig skillnad det är mellan denna och min IXUS 700, jisses!

Det var faktiskt paketdealen med 2 objektiv som avgjorde. Ett på 18-55 mm och ett på 55-200 mm. Nu ska jag ut och resa en sväng och leka vidare med min nya Nikon!

Mvh och tack för all hjälp!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.