Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver teknisk hjälp! :/

Produkter
(logga in för att koppla)

ForEvo

Avslutat medlemskap
Köpte nyligen en beggad 7i, sista gången jag gör en privat affär iallfall.....

Till att börja med så "flimrar" Lcd skärmen, det blir som streck ibland och ibland inte, man kan dock se på skärmen och fotona blir normala (fotar ändå genom sökaren)

Då jag jobbat lite med elektronik förut (stereos etc) så gjorde jag mitt gamla sätt att felsöka på, just det, trycka på huset lite här och där, eftersom det verkade vara glapp nånstans. (Enligt förra ägaren hade det bara hänt när kameran varit kall, men den flimrar ju förfan hela tiden)

Iallafall så tryckte jag lite här och där och hittade ett ställe på huset där problemen försvinner om jag trycker lite med fingret.
Nu undrar jag om det finns nått schema nånstans över hur man plockar isär området där detta är.
Har provat plockat loss den svarta "mattan" men under är det vanlig plast, man måste alltså runt det, orkar inte slita och förstöra något!

Dv.s om jag trycker där det är rödmarkerat på bilden, så funkar skärmen som vanligt oavsett hur jag rör/skakar kameran:

http://files.upl.silentwhisper.net/upload7/d7imy.jpg

Det är inte så att bilden försvinner utan mer eller mindre att om vi säger att jag står i ett mörkt rum och tittar mot en lampa så blir det vita streck i skärmen där lampan är, inte lika ljusa som lampan men tillräckligt för att störa.



Sen skulle jag behövt ett par vettiga batterier, förhoppningsvis är det inte fel på kameran men enligt beskrivningen skulle man använda Ni-ca batterier för bästa prestanda. (köpte duracell på statoil och dom tuggade den upp efter en timma)

Kan ni rekomendera storlek + märke samt ifall det är värt att köpa till en nätadapter till kameran eller bara använda sig av extern laddare?

http://www.kjell.com/?item=44547

I övrigt är jag nöjd med kameran, tar hel fina foton och alla inställningar funkar perfekt, synd bara att folk ska orka hålla på sådär mot speciellt sådana som mig som inte har pengar att spendera på nya kameror varje dag.

Har dock adress och all annan nyttig info över så detta ska nog lösas på något sätt.

Förresten, vad gör den nya Firmware´n för nytta?`
Har 1.10 eller vad det heter nu och såg att det fanns 1.11 ute. (kanske inte stavat rätt firmware men ni förstår)
 
Som jag uppfattat det nu så verkar det vara kabeln till skärmen som glappar.

Aja, går ju inte att klaga på bilderna, fotar bättre än min Z1 iallfall! :D

Får hålla på den här då tills pengarna finns för en d50 eller liknande :p

Imorn blir det iaf att spendera en tusenlapp på batterier!
 
For o köpte batterier idag iaf, tydligen ska dessa "xPower KCR-6611 + 4 st R6 2500 mAh" hålla sig bättre än Powerbank i tester, blev mängda förvånad kan jag säga när jag kopplade in allt och en fläkt drog igång i laddaren :D

Men en laddningstid på 50min är ju överkomligt!

http://www.teknikmagasinet.se/prod/stor_bild/040100a.jpg


"För att klara den höga belastningen är modellen utrustad med en fläkt, som kyler ner batterierna och effektiviserar laddningen. 4 LED-lampor indikerar när laddning pågår och när laddning är färdig (färdig laddning indikeras även med en ljudsignal). Skydd mot överhettning och överladdning. Detektering av -deltaV samt icke uppladdningsbara och fel isatta batterier. För 1-4 st R6-batterier (1-2 st R03) av NiMH/NiCd-typ (batterier av olika storlekar och kapaciteter kan laddas samtidigt). Lev inkl 4 st R6 NiMH 2500 mAh. "
 
Med dessa så bör din D7i klara sig rejält länge, skadar dock inte med en extrauppsättning, allra mest nu på vintern.

Se även till att göra kameran så strömsnål som möjligt. Se t.e.x. till att du ställer in så att sökaren slocknar när du tar den från ögat & att skärmen är släckt. Funktionen där den växlar mellan sökare & skärm när man tar den från ögat är en riktig batteridränerare som inte ska användas om man vill snåla på ström. Vill du slå på den så gör det i stället manuellt.

Sedan så har du ju autoavstängningen som du också kan kika på & ställa in efter behag. Om du gör detta så håller batterierna riktigt länge. Dina nya batterier behöver dock några laddningar (2-4 stycken) för att uppnå full kapacitet.

Jag var i Egypten med min gamla 7i & kunde fotografera från morgon till kväll innan det var dags för batteribyte & då hade jag inte så fina batterier som dig, ska tillägga att skärmen användes snålt då man ändå sällan såg nåt på den i det kraftiga solskenet...

//Larsa
 
Jo håller mig borta från skärmen kan jag säga :)

Alltid enklast att fota genom sökaren.

Precis färdigladdade i skrivande stund :D
 
Jag har en tekniskt beskrivning till 7:an med sprängskisser och artikelnummer för alla komponenter.

Maila mig så skickar jag.

sjohan10 - AT - hotmail . com

Mvh

Johan
 
Så, fick hem min A1 nu :)

Kan säga att jag e grymt nöjd!

SÅÅ mycket snabbare än 7i på både att fota och bildhantering + batteritid.

Men, såg att min firmware var 1.02e på den, alltså, aldrig uppgraderad.

Har nu försökt uppgradera den med både 1.12e och 1.13e men får inget svar, den vill inte göra det om jag följer beskrivingen utan startar kameran som vanligt. Den läser alltså inte in firmwaren.

Gjorde enligt denna:
http://download2.konicaminoltaeurop...25702D0024F9FA/$file/A1_FIRMWARE_112_ENGL.PDF

På min 7i fungerade detta utan bekymmer.

Eller finns det serviceställen som kan ordna detta och vad kostar det?

Känns ju lite dumt o pröjsa om man kan fixa det själv :(
 
Senast ändrad:
sjohan10 skrev:
Har du kommit ihåg att ta ut och sedan sätta i batteriet efter flashning?

/Johan


Inte det som är bekymret utan när jag gör enligt beskrivningen så händer inget, man ska hålla in utlösar-knappen och sedan på "power on" men när jag gör detta så startar den som vanligt, dv.s den laddar inte in ny firmware utan startar bara kameran som vanligt.

Har lagt de 3 filerna också enligt beskrivningen i "root" mappen precis om jag gjorde med 7i.
 
ForEvo skrev:
Inte det som är bekymret utan när jag gör enligt beskrivningen så händer inget, man ska hålla in utlösar-knappen och sedan på "power on" men när jag gör detta så startar den som vanligt, dv.s den laddar inte in ny firmware utan startar bara kameran som vanligt.

Har lagt de 3 filerna också enligt beskrivningen i "root" mappen precis om jag gjorde med 7i.

Tycker jag har gjort allt möjligt :(

Formaterat 2st olika kort, formaterade genom datorn och tryckt "erase all" genom kameran, och filerna ska ligga i "grund" mappen också, vilket stämmer.

Och trycker enligt beskrivningen också men inget...
 
Minolta rekommenderar att man _formaterar_ korten i kameran. Formateringen skapar ett filsystem på korten.
"Erase all" är inte samma sak utan då tömmer du bara kortet på filnivå läs bider/filer.
Det är möjligt att det någonstans i filsystemet ligger "bootinfo" som inte datorn kan skapa trots att det är samma filsystem. Jfr med en startdiskett till en dator med dolda filer som är formatterad med startinfo.Det är info som bara kameran kan skapa.Hur skall datorn veta vilken kamera du har om du förstår vad jag menar om det nu finns uppstartsinfo på ett kort.

Möjligt jag är ute och cyklar men det kan vara en källa till problem i detta fallet, om du nu inte testat att formattera korten i kameran.

Testa och funkar det inte så ring supporten, de brukar kunna hjälpa till och det löser sig nog rätt snabbt där.

/Kent
 
Formatera kort i kameran. En dator med Win Xp har ett annat filsystem (NTFS) och formaterar således med det. Kameran kör gamla MS Fat 32.
Hoppas det går bra med uppgraderingen!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.