Annons

Behöver sprängskiss Micro Nikkor 60mm f/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

skutte

Aktiv medlem
För några dar sen halkade jag och slog objektivet i backen, det knäcktes lite, ett par skruvar som håller bajonetten släppte i själva objektivhuset.

Jag snackade med Lasses i Saltsjö-Boo, reparationskostnaderna börjar nånstans vid 2000:-
Jag ska prova att fixa det själv.

Kan nån hjälpa mig att få bländarringen och bajonettringen med sin medbringare på rätt ställe. Jag får inte bländare att löpa rätt. En sprängskiss eller bild skulle hjälpa.

/Göran
 
Tyvärr så tror jag att du ger dig in på för djupt vatten. Om det kostar 2 lakan att reparera så lär det vara ett skapligt jobb. Kanske inte tidsmässigt, men kunskapsmässigt. Behöver du dessutom reservdelar så är det nog kört, för var ska du få tag i dem?

Jag mailade Nikon och frågade om sprängskiss på 18-70 för ett halvår sedan, då mitt hade klappat ihop så att zoomen var låst vid 24 mm. De sade att de inte lämnar ut sådant av principskäl, vilket man kan förstå. Visserligen är det nog lättare att få tag i sånt till ett äldre objekiv, men jag tror det är ganska lönlöst att försöka fixa själv ändå, tyvärr.

Är det helt dött så förlorar du ju inget på att plocka isär det utan ritning visserligen. Det lär väl inte bli dyrare för Lasses att fixa det om du kommer med det i delar än att de själva måste ta isär det först, bara allt är "i ordning".
 
Problemet med mitt objektiv är att man måste byta själva "kroppen" som gängorna sitter i. Om priset börjar nånstans vid 2000:- +frakt så vet jag inte om det lönar sig.

Alla delar finns kvar, gängproblemet fixar jag, det är "bara" det att jag inte vet hur detaljerna ska stå i förhållande till varandra när man sätter ihop det, jag har provat lite olika alternativ men hittils har jag inte lyckats fullt ut. Det är dom grönmarkerade som är problemet.

Jag pillar vidare så länge :)

Tack Martin för svaret!
/Göran
 

Bilagor

  • objektiv.jpg
    objektiv.jpg
    65.6 KB · Visningar: 458
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.