Annons

Behöver snabba tips/förslag, vad skall jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

madelenrisberg

Aktiv medlem
Jag åker till New York imorgon och har funderat sedan i maj (typ) på vad jag skall köpa för objektiv när jag är där. Jag har nästan hela tiden varit inställd på ett Tokina 11-16mm/2,8. Det kostar på Cyberphoto tex 6 800 kr och i NY ca 4 300 kr.

Nu börjar jag vackla lite. Jag har en fotostudioutrustning hemma som jag riggar upp i vardagsrummet. Det blir inte supergott om plats men det är iaf ett hyfsat stort vardagsrum. Säg att det blir ca 5-5,5 meter från bakgrunden jag kan stå och fota. Jag gillar att använda mitt Canon 50/1,4 att fota med (ej fullformatskamera) men ibland känner jag helt klart att jag skulle behöva lite mer vidvinkel... kanske 25-35 någonstans.

Har hittat ett Sigma 30/1,4 som verkar prisvärt (om man inte får ett "måndagsexemplar" som tyvärr inte verkar helt ovanligt). Annars finns ju Canons flera olika inom det spannet i varierande prisklass.

Förutom detta har jag även funderat på att byta ut mitt Sigma 17-70 till ett Canon 15-85. Eller något annat...förslag?

Så, nu behöver jag hjälp att resonera fram vad jag skall köpa för objektiv. Någon som har några synpunkter/ideér?

Supervidvinkel (tokina) känns som det hade varit grymt att ha. Både när jag väl är i New York men även sen att ta schyssta landskapsbilder osv med. Men som sagt, ett allround (som även går till studion) eller ett fast till studiofotograferingen hade varit schysst det med... och det springer ju lätt iväg i pengar... även i USA.

Help please!

Tokinan är ett bra köp, 35% billigare. Du kan sälja med förtjänst hemma om du ångrar dig.
Sigmaobjektiv är 25% billigare
Canonobj är 10-20% billigare i USA.

Räknat med $6,8 och 10% lokal skatt

Tack för ditt svar Anders.

Tanken har slagit mig att jag kan köpa Tokina oavsett och möjligtvis sälja om jag ångrar mig sen. Och så kanske köpa ett objektiv till. Frågan är i så fall vilket...

Packa upp objektiven (släng kartongerna) och lägg dem i din gamla sunkiga kameraväskan tillsammans med lite lera och gamla äppelskrutt. Så slipper du momsen när du blir stoppad i tullen hemma på Arlanda.

Packa upp objektiven (släng kartongerna) och lägg dem i din gamla sunkiga kameraväskan tillsammans med lite lera och gamla äppelskrutt. Så slipper du momsen när du blir stoppad i tullen hemma på Arlanda.
Nej, man "slipper" inte momsen, oavsett om man har kartonger eller äppelskrutt i bagaget.

För övrigt undrar jag om inte Madelen är tillräckligt smart för att inse att det kanske inte är någon bra idé att bli kriminell för några futtiga hundralappar.

Tar gärna emot fler tips och synpunter!

Ett annat tips. Om du t.ex. skall bo hos en kompis i NY så beställ via "nätet" redan idag från en shop i en annan delstat som skickar prylarna hem till din kompis adress i NY. Då slipper du lokal "sales tax" också.

Canon kör med "Rebates" i USA, eller kampanjer på Svenska. För att ta del av dessa måste du bo i USA, här kommer din kompis in i bilden igen...

Det finns ingen tullare som lägger tid o intresse på att jag några hundralappar för ett eller annat objektiv. Skicka hem kvittot med post.

Du måste naturligtvis berätta för tullen att Du handlat, särskilt om Du inte har kartongen med.
Saknas kartong och kvitto är det nämligen svårt för tullaren att se att Du inte handlat den i Sverige och så kan man ju inte ha det!

/Peter

Självklart vill jag inte bli kriminell bara över några ynka hundralappar. Skall jag bli det skall jag bli det ordentligt. Så för säkerhetsskull tejpar jag fast kvittot i pannan innan hemresa. Kanske.

Om din kompis köper objektivet och sedan säljer det till dig är det ju begagnat och värt kanske 3000 kr. Ingen mons o tull på den nivån. Inga galler heller.

Självklart vill jag inte bli kriminell bara över några ynka hundralappar. Skall jag bli det skall jag bli det ordentligt. Så för säkerhetsskull tejpar jag fast kvittot i pannan innan hemresa. Kanske.

Nu tycker jag att vi återgår till mina frågor som det hela startade med. Jag behöver inga pekpinnar på vad jag får och inte får göra. Jag vill ha tips på objektiv.

Please!

Vill bara påpeka tredjeparts objektiv brister. AF kan vara osäkrare dock sällan problem med Tokina vad jag hört och dessutom vidvinkel där skärpedjupet är stort ändå, men jag köper t ex aldrig Sigma i USA, inte ens på postorder i regel, deras objektiv vill jag testa på MIN kamera.

Vad som alltid har lönat sig är icke nya L objektiv. Men 8-15 finns ej i handeln än och alla andra vidvinklar till APS-c är icke L.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar