Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

behöver råd ang. mörkerrumspaket

Produkter
(logga in för att koppla)

EmmaT

Aktiv medlem
Jag och min syster har funderingar på att skaffa ett mörkerrum hemma. Vi har hittat ett mörkerrumspaket, men, vad tycker ni, är det något att ha? vad är bra och vad är dåligt?

Paketet innehåller (och kostar 4995 kronor);
Förstoringsapparat:
Meopta Opemus 6 Std. för småbild & 6x6 cm !

Exponeringsur:
Elektroniskt ur för tider mellan 0,5-99 sekunder.
Ansluts mellan förstoringsapparaten och vägguttaget(240v).

Förstoringsoptik:
Hansa 50/3,5 (eller 75/3,5 för 6x6 cm negativ.)

Avmaskningsram
LPL 2 linjalers 20x25 cm.

Mörkrumsutrustning:
Röd mörkrumslampa.
3 st Skålar 18x24 cm .
3st pincetter för papper.
Filtersats
Framkallningsdosa. Termometer.
Mätglas 50 ml.
Mätglas 600 ml.
Filmavtorkare.
2 st Filmklämmor.

Fotopapper
1 st Fineprint 100-förp 13x18

Kemi
Filmframkallare.
Pappersframkallare.
Stoppbad.
Fix, för film & papper.

/emA

Inget fel på paketet, men det är alldeles för dyrt. Det är köparens marknad på begagnad mörkrumsutrustning idag och motsvarande det där, eller bättre, hittar du lätt under tusenlappen.

Opemus 6 är en bra apparat med förställningsmöjligheter och format upp till 6x6. Hansaoptiken tillhör knappast toppskiktet. Köper du begagnat kan du få bättre optik.

Köp begagnat.

Dessa märken är bra: Durst, LPL, Omega, Beseler, Leitz (dyrt).

Köp optik som heter: Schneider-Kreuznach Componon-S, Nikon Nikkor, Rodenstock Rodagon.

Dessa grejer dräller det av på marknaden nu. Nya grejer är dyrt att köpa, om man inte har väldigt specifika krav så är det onödigt.

Se till att ni köper en förstoringsapparat som klarar minst 6x6 neg. Köp en apparat vars tillverkare fortfarande finns. Ovan nämda är OK.

Man kan få hela mörkrum för ett par tusenlappar begagnat. 5000 spänn är alledeles för mycket för så pass medioker utrustning, tycker jag. :)

Lycka till!

Meoptas apparater är helt ok! Inte sämre än Durst. Jag gillar Axomaten bättre än Durst 305. det är framför allt negativhållaren på Durst som jag inte gillar. På optiken ska man däremot inte snåla.

okej, tack så jättemycketför era tips och råd =)

Det blir att ge sej in i begagnatmarknadens djungel ;)

Har ni några bra tips på begagnatsidor?
Jag har kollat lite på blocket.se och här på fotosidans begagnatmarknad..

/emA

Du kan idag köpa en fin begagnad proffsutrustning (Durst Laborator-serien, Fujimotos toppmodeller eller liknade) med flera och betydligt bättre optiker än de i detta paket samt övrig utrustnig med proffessionella avmaskningsramar, exponeringsur etc, för samma pris eller någon tusenlapp mera. Du betalar alldeles för mycket om du lägger ned 5000 kr på denna ganska enkla amatörutrustning. Inget att bygga vidare på som jag ser det. Är ni beredda att lägga ut 5000kr kan ni få betydligt bättre grejor för pengarna.
Hälsn, Nils.

Var heller inte rädd för att pruta ännu mera på de redan låga priserna på beg. utrustning. Ofta ser man samma utrustningar utannonserade flera gånger och då kan det vara läge för prutning då säljaren börjar tröttna på att vänta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar