ANNONS
Annons

Behöver råd angående beg. kameraköp

Produkter
(logga in för att koppla)

Arthagnan

Medlem
Jag har precis köpt en Canon 40D för några dagar sedan. Under själva köp-processen ställde jag frågor via mail om kamerans skick, vad som ingick och antal exponeringar, då finner dessa parametrar viktiga.

Säljaren svarade att skicket var gott och att kameran tagit cirka 5.500 exponeringar.

Vi kom överens om pris och jag hämtade kameran följande dag.

Väl hemma igen kopplade jag in kameran till min PC och startade EOSinfo - ett program som läser av antal exponeringar. Och enligt EOSinfo har kameran tagit 11.500 exponeringar, alltså mer än dubbelt så många som säljaren uppgav.

Vad ska jag göra? Skita i det, jag menar, Canon själva uppger att slutaren ska klara 100.000 exponeringar. Eller bör jag kräva nån form av kompensation?

Vad hade du gjort?

Jag hade struntat i det. Det känns inte som att det hade gjort någon större skillnad på priset om man vetat om det i förväg. Många personer brukar ju överdriva lite när de ska sälja något, inget konstigt i det egentligen. :)

Jag hade fullständigt skitit i det. din köpare kanske har tagit 5500 exponeringar men vad kameran gjort innan dess vet ju inte han,

sen vet man ju inte om en exponering ränas med eller utan minneskort varegång du gåör en sensorrengöring kan räknas som en exponering..

Du har köpt en bra kamera...

om jag skulle sålt min kamera till dig i befintligt skick och du sen kommer och gnäller hade jag faktiskt bett dig dra åt H..... eller om du r så nojig köp en ny

5 eller 10K exponeringar på en 40D spelar ingen roll, skicket är viktigare, och att allt funkar som det skall förstås. Grattis till en riktigt trevlig kamera! Får man fråga vad du betalade?

3.800:- inkl ett 4 GB-kort - som väl hemma visade sig vara ett 1 GB kort...

Men! 4GB-kortet och kvitto skall dock vara på väg via Post.

Jag är nöjd med köpet.

Om ni haft mejlkontakt hade jag skrivit till honom att man var besviken på att han hade ljugit, men någon kompensation eller att lämna tillbaka den hade jag struntat i. Då kanske han inte ljuger nästa gång, när han har tagit 50.000 exponeringar men skriver 10.000.

Om ni haft mejlkontakt hade jag skrivit till honom att man var besviken på att han hade ljugit, men någon kompensation eller att lämna tillbaka den hade jag struntat i. Då kanske han inte ljuger nästa gång, när han har tagit 50.000 exponeringar men skriver 10.000.

Får inget svar via mail längre (surprise) så jag lägger ner. En ursäkt eller förklaring vore fint, men det är nog bara att glömma. Att ange riktiga uppgifter verkar inte vara så viktigt i dagens Sverige.

Säljaren kanske bara gjorde en grov uppskattning på antal exponeringar. Alltså inte säkert att han ljugit medvetet.. Förvisso en viss skillnad på antal exponeringar men känns som att det inte spelar någon större roll om kameran är i gott skick.

Skillnaden i pris på den beg kameran mht ~6000 eller ~12000 exponeringar måste ju vara helt försumbar?
Det är i alla fall inget som skulle påverka min bedömning av pris eftersom det fortfarande måste anses vara mer eller mindre nytt vad gäller slutarens kondition. Då skulle jag nog lägga mer vikt vid övrigt utseende och slitage.

Du kan vända på det och undra vad KAN du göra?
Om ni inte skrivit nåt speciellt kvitto så säljs den väl "I befintligt skick".

Sen tror jag det är bara att tuta o köra, den kommer säkert att hålla länge oavsett! :)

Ja, detta är inget problem alls längre.

Visst kan minnet svikta som vårisen, inget konstigt med det.

Även solen har sina fläckar :)

Grym kamera hur som helst! Sjukt snabb AF och 50mm f/1.8 är verkligen helt magisk.

Bilagor

• 50mm.jpg
    50mm.jpg
    14.6 KB · Visningar: 81
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar