Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver lite tipps.

Produkter
(logga in för att koppla)

Bossebarrskog

Aktiv medlem
Tycker att bilden blivit lite kornig och att den är lite färglös, kan ni trixa och helst berätta hur ni gör för att få fram resultatet . Har försökt läsa i manual och bok om PS men inte riktigt kunnat klura ut hur man gör.

JörgenStor bild här

Bilagor

• fotosidanliten.jpg
    fotosidanliten.jpg
    9.4 KB · Visningar: 1,154
Var är alla photo shoppare?
På krogen kanske?

Nåja, här är mitt förslag.

I stora drag har jag gjort en lagerkopia i blandningsläge overlay och dragit ner opaciteten till ca 40 %.

Åsså USM o Saturation o Neat Image förstås.

Åsså klonat bort lite skräp i horisonten.

mvh

Hmm, ser nu efteråt att jag borde fixat den mörka skuggan nedtill i vattnet.

Bilagor

• skuta-3.jpg
    skuta-3.jpg
    43.9 KB · Visningar: 1,149
Va skönt det är inte bara jag som inte är på krogen ;=)

Ser ju fint ut ska försöka själv med hjälp av det du skrivit..Tack

Jörgen

Jag håller mig oxå gärna borta från krogen.

Först gjorde jag en allmän justering av kurvorna för ökad kontrast i bilden. Efter det ökade jag på färgmättnaden kraftigt.

I ett nytt lager penslade jag blåfärg över vattnet och valde sedan blandningsläge "färg", detta för att få bort speglingen från seglen.

Ett lager NeatImage med låg opacitet. Beskurit lite i alla kanter.

Sedan kunde jag ju bara inte låta bli att göra ett piratskepp ;D

Större bild finns att se här.

Bilagor

• pirater.jpg
    pirater.jpg
    42.5 KB · Visningar: 1,137
Ett justeringslager för att öka färgmättnaden och sen ett justeringslager för att öka ytterligare lite av den röda färgen och sen öka svärtan lite.

Bilagor

• namnlöst-1.jpg
    namnlöst-1.jpg
    24 KB · Visningar: 1,099
Många gör havet och himmelen på tok för blått. Det är sällan havet och himelen är så blått och bilder som då får för mycket av dessa färger ser oftast orealistiska ut.

Det man ofta behöver göra är ett förändra svärtan lite och kanske justera vissa färger och inte så mycket mer. Men kan öka skärpa och sånt i efterhand, men man får inte göra det över hela bilden då tex vissa delar som har bra skärpa då istället kan se bruskiga ut.

Man skall tänka på att horisonten skall vara ljusare och nära på gråvit och ju högre upp på himelen man ser desto mörkare blir den blå färgen. Om man då ändrar tonen på vitt så kan man även göra så att horisonten blir mörkare och där med ser konstlad ut.

Orkade inte fixa en bild då Lasse H ändå gjort en bild som låg ganska nära det jag skulle ha gjort. Jag skulle inte förändrat nått i bilden eller beskurit den eller lagt på ramar utan bara arbetat med färger i detta fall.

USM= Unsharp Mask (oskarp mask), skärper upp bilder. Photo shop.

Neat Image= ett lítet oumbärligt program som tar bort brus i bilder. Finns i gratisversion att ladda ner.

Hej.

Jag har 'överarbetat' bilden ganska kraftigt i Photoshop men tänkte att den kunde vara intressant i jämförelsesyfte :)

Har ändrat Levels, Curves, Color-balance, HUE/Saturation och ökat skärpan.

Bilagor

• fotosidan-fix.jpg
    fotosidan-fix.jpg
    44.1 KB · Visningar: 1,049
Eller så struntar man i att lyssna på råd som går ut på att Googla och istället går man till www.neatimage.com för att titta.

Men jag kan avslöjja att det står "Windows 9x, Me, NT, 2000, XP" och ingeting om Mac.

Men Noise Ninja finns för Mac och den är ganska bra men finns inte som gratis verre.

Saturation????

Lasse H skrev:
Var är alla photo shoppare?
På krogen kanske?

Nåja, här är mitt förslag.

I stora drag har jag gjort en lagerkopia i blandningsläge overlay och dragit ner opaciteten till ca 40 %.

Åsså USM o Saturation o Neat Image förstås.

Åsså klonat bort lite skräp i horisonten.

mvh

Hmm, ser nu efteråt att jag borde fixat den mörka skuggan nedtill i vattnet.

Vad är "Saturation" vad heter det på svenska ???

Så här långt har jag kommmit men det ska bli bättre....

Jörgen

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    45.2 KB · Visningar: 991
I lagerpaletten längst ner finns sex symboler.
En av dom ser ut som en svartvit cirkel.
Tryck på den.
Välj sedan Hue/Saturation ( Intensitet/ Mättnad tror jag det står i svenska versionen?).
Dra i reglagen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar