Annons

Behöver lite råd om objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

Felippe

Avslutat medlemskap
Vad rekomenderas till en nybörjare, skulle vilja ha ett "normal" objektiv om man kan säga så! Har precis fått kameran (Nikon D90) o med den följde ett Nikkon 55-200 / Nikkon 50mm (korta benämingar).

Är dessa nog till o börja lära sig med, blir nog mest sport foto, Snowboard, surf etc ???

Är tacksam för alla råd!!

Ciao

Utan att vara Nikonist så blir mitt svar att de räcker till det mesta och definitivt till att börja med och ett bra tag till. Det är nog du själv som är största begränsningen:). Ut o fota, lär dig använda det du har och ha roligt. Lycka till!

Jag hade gärna velat ha en normalzoom som komplement till det du redan har då dessa objektiv inte ger någon vidvinkel eller ens normalbrännvidd, men om du sätter igång och fotar så märker du ju vad du eventuellt inte kan göra.

Fast 24 mm kanske . . .

Vad rekomenderas till en nybörjare, skulle vilja ha ett "normal" objektiv om man kan säga så! Har precis fått kameran (Nikon D90) o med den följde ett Nikkon 55-200 / Nikkon 50mm (korta benämingar).

Är dessa nog till o börja lära sig med, blir nog mest sport foto, Snowboard, surf etc ???

Är tacksam för alla råd!!

Ciao

Varför inte en fast 24 mm f:2.8. Billig, bra och motsvarar 35 mm i FX. Klassisk gatufotoglugg. Fast istället för zoom tvingar dig att fotografera på ett annat sätt än om du har zoom. / mvh FiCa1

PS. Om du tänker satsa på sport/actionfoto, så är ju 24 mm inte något vidare, Då behöver du helst en ljusstark zoom i området 70-200 eller 105-400 med snabb autofokus. Och det blir dyyyrt. Men kolla t.ex. Sigma som vad jag vet har prisvärda sådana gluggar. DS

55-200 kan säkert funka fint! 50 mm har säkert också sitt användningsområde p ånära håll, vid ett hopp eller något annat där det händer grejer.

Sen är det så att sportfoto är något av det mest krävande vad gäller utrustning, bilderna du ser i tidningar har säkert tagits med grejer för 50-100 000 ++ kr och det finns ofta en orsak till det.

I bra ljus (snö!) är det lättare men det kräver ändå mycket av autofokus och seriebildshastighet.

Om du vill täcka ett stort register och inte har skaffat dig så kräsen smak vad gäller ljusstyrka och den yppersta bildkvalitén kan jag tänka mig att ett nytt eller beg 17-55, med eller utan VR kan vara billiga alternativ. Med denna range, 17-200mm, kan du plåta nästan allt.

När du senare blir lite mer kräsen kan ett 50/1,8, ett 35/1,8 eller ett lite finare zoomobjektiv vara ett naturligt steg att utvecklas med.

Jag skulle gissa att han har 18-55 och ett 55-200. Har aldrig hört talas om ett paket som ger 50/1.8 och telezoomen 55-200.

Du får nog testa om ditt 55-200 är tillräckligt. Den ligger så att säga i botten för de objektiven som är lämpade till att fotografera på avstånd (sport / surfing) Så antingen duger det för dig, eller så gör det inte och då är det bara att gå upp i prisklass ganska mycket. (beroende på vad du tycker saknas)

Jag skulle gissa att han har 18-55 och ett 55-200. Har aldrig hört talas om ett paket som ger 50/1.8 och telezoomen 55-200.

Du får nog testa om ditt 55-200 är tillräckligt. Den ligger så att säga i botten för de objektiven som är lämpade till att fotografera på avstånd (sport / surfing) Så antingen duger det för dig, eller så gör det inte och då är det bara att gå upp i prisklass ganska mycket. (beroende på vad du tycker saknas)

Helt rätt de är dom två jag har, Shit blev många bra svar här:)! Ville bara höra
Mig för!! Men jag kör på dessa, bara ut O fota o sen får jag se!!

Tack!!!

Precis :D

Jag hade liknande paket som du har, men jag kände att jag behövde något mer ljusttarkt så jag skaffade ett 35mm/f1.8. Det är medel kort brännvidd så att det blir mer allround.

Jag har ett 70-300mm vilket är nikons snäppet bättre än ditt 55-200mm men båda våra är ganska dåligt när det kommer till största bländare; de är sämmre i mörka förhållanden. Men är man bara utomhus och inte mitt på natten borde det fungera fenomenalt. Sen är det inte alltid det gör det endå.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto