ANNONS
Annons

Behöver hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Rookien

Avslutat medlemskap
Har kommit på att jag vill köpa en digital systemkamera och gå en fotokurs.
Kommer i första hand att fotografera familj, djur, natur osv. Men hoppas att intresset ska utökas efter färden...

Nu till problemet. Jag kan ingenting, så det är väldigt svårt att veta vilken kamera man ska välja.
Har varit och kollat på en Canon EOS 450 och Nikon D60, men tycker att de är lite för dyra eftersom jag inte vet om intresset håller i sig.
Tyckte i alla fall att Nikon kameran låg bättre i handen, så det lutar åt en sån.
Har funderat på D40:n eftersom den är mycket billigare.
Skulle vilja veta vad den saknar för att ta bra bilder, i jämförelse med D60:n. Finns det mindre objektiv att välja från osv.
Hoppas någon skulle vilja hjälpa mig. Förklara gärna på ett enkelt sätt.
Tack på förhand!!!

Ja..

Jag har hittat information om de olika kamerorna. Men när man inte förstår så bra vad de olika "termerna" är, så är det svårt att jämföra och veta den exakta skillnaden.
Det är väl mest en översättning jag behöver, på nybörjarspråk...
Att D60:n har mer finesser och så det förstår jag ju, men är det något viktigt för att ta bra bilder som man går miste om med D40:n.

Val av kamera

Idag är digitala systemkameror så bra att de flesta som fotograferar inte behöver mer än den billigaste kameran.

D40 är den modell idag som ger mest för pengarna och räcker gott och väl till om man inte har speciella krav och är en mycket duktig fotograf.

När det gäller optik så är skillanderna större, men mitt råd är att börja med den gluggen som följer med kameran, och sedan komplettera efterhand när man lärt sig den utrustningen man har. Dvs 55-200 zoom, extern blix och stativ. Då har du en utrustning som gör att du kan ta 95% av alla bilder för en rimlig peng.

För att ta resterande bilder behövs både mycket pengar och kunskap.

Re: Val av kamera

Casimir skrev:
Idag är digitala systemkameror så bra att de flesta som fotograferar inte behöver mer än den billigaste kameran.

D40 är den modell idag som ger mest för pengarna och räcker gott och väl till om man inte har speciella krav och är en mycket duktig fotograf.

När det gäller optik så är skillanderna större, men mitt råd är att börja med den gluggen som följer med kameran, och sedan komplettera efterhand när man lärt sig den utrustningen man har. Dvs 55-200 zoom, extern blix och stativ. Då har du en utrustning som gör att du kan ta 95% av alla bilder för en rimlig peng.

För att ta resterande bilder behövs både mycket pengar och kunskap.

Det var lite så jag har tänkt oxå. Men kan man få tag i bra objektiv till D40:n, är det samma som till D60:n eller??
Tänkte att det är bättre att satsa på objektiv än själva huset.
Behöver man en extern blixt direkt? Vilka bilder kan man ta utan den?

Ja, du behöver objektiv som har autofokus-motor inbyggt, då huset inte har motor. Hur begränsat det blir vågar jag inte säga.
Jo fast det är jag medveten om. Det är samma med D60:n.

Låna en kamera och gå kursen först..
Kruxet är att jag har ingen att låna av och jag vill ha kameran nu. Och kursen börjar i höst. Jag tror att jag får ut mer av kursen om jag har lärt mig hur kameran fungerar. Så det är inget alternativ. Lite måste man chansa.

Om vi vänder på frågan: hur mycket pengar skulle du tycka var rimligt att lägga på kamera+optik.

Ibland är det mer givande att fokusera på att få så mycket som möjligt för pengarna man har, snarare än att försöka klura ut vad som vore den optimala kameran :)

mvh
/Maria

Objektiv till D40 eller D60

Det är samma krav på optiken till både D40, D40X och D60 ur ett mekaniskt perspektiv. Dvs både två kräver inbyggd motor i optiken. Något som nästan alla Nikon's nya zoom-opjektiv har och även vissa tredjepartstillverkare, (Sigma,Tamron etc)

Tar du mycket bilder innomhus i dåligt ljus är en extern blixt att föredra, men är inte det första som behövs.

walter-g skrev:
Låna en kamera och gå kursen först..
Jag håller med Walter. Om du har möjlighet att få låna en kamera först och gå kursen så gör det. Min digitala kompaktkamera har LiveView men den har inte heller någon optisk sökare utan bara en digital skärm att komponera bilderna med och den drar mycket "batterier" på grund av det.

Re: Liveview

Troligtvis inte. Genom att hålla kamerans sökare till ögat så får du ett bättre grepp och mindre suddiga bilder.

Ju mer finesser, ju längre tid att lära istället för att se motiven.

För prisskillanden mellan D40 och D60 för du antaligen en 55-200 optik. Den ger dig då större möjligheter än ytterligare finesser och fler megapixlar på D60.

Rookien skrev:
Har funderat på D40:n eftersom den är mycket billigare.
Skulle vilja veta vad den saknar för att ta bra bilder, i jämförelse med D60:n.
Man kan nog säga att du får vad du betalar för -- båda kamerorna är prisvärda.

För övrigt tycker jag inte prisskillnaden verkar så stor om man letar upp rätt handlare. Och förmodligen skiljer andrahandsvärdet ungefär lika mycket -- om du så småningom skulle besluta dig för att sälja utrustningen.

Jag har en Sony A300 och anser att skärmen är kanonbra i vissa lägen .. Och just såsom oerfaren så kan den ge mig förklaring på vad jag gör med kameran innan jag trycker av bilden.Detta för jag ju ser inställningarna ändras i bilden direkt....Och ta över huvudet osv då folk står framför osv.....Då är det kanon..

Dessutom om jag skulle lessna eller uppgradera mig så är den nya skärmtekniken sådan begköparna kommer titta på om den finns eller ej på beg kamerorna i framtiden tror jag.... Allt utan den funktionen kommer bli mer svårsålt är jag övertygad om..

Tror få av dom andra tillverkarna kommer våga låta bli att sätta dit liveskärmar i framtiden faktiskt nu då folk börjar vilja ha det. Samt många av etablerade testarna klagar ju redan på dom som inte har dessa fungerande skärmar på billigare sortimentet har jag sett.......Så det blir nog rätt snabbt en "typ standard" tror jag..

Sedan batteritid.. Jag fotade massor i Lördags med blixt - Skärm- samt folk skulle kolla bilder stup i kvarten... Och jag har efter en helkväll 68% batteri kvar.. Så jag tror det är olika på dom olika kamerorna hur batteritörstiga dom är...

Min Sony verkar då inte dra i sig batteri så jag behöver tänka på detta .. Inte en vanlig dag eller helg i alla fall...

Re:Begagnatvärde

Vad skulle du själv ge för en eller två år gammal digital kamera av en instegsmodell?

Räkna med att begagnatvärdet på DSLR är nästan lika med noll pga teknikutecklingen. Gällande optik förutom kit-optiken är beg-värdet troligtvis runt 50% för orginaloptiken, även efter några år.

Saxat från pricerunner idag. Nikon D40 ca 3750 kr, Nikon D60 5500 - 6000 kr, Canon 450D 6500 - 7000 kr. Alla exempel inkl normal zoom.

Se tagna bilder, resp histogrammet som visar hur exponeringen är gjord finns på alla DSLR så det har inte med Live-view funktionen att göra.

Det som skiljer det enklare modellerna är att de inte är lika enkla att ställa in inställningar manuellt på som på de lite dyrare modellerna. Å andra sidan är det inte manuella inställningar något som görs av merparten av dem som tar bilder.

Lycka till med dina bilder :)

Senast ändrad:
Casimir Artmann skrev..

"""Se tagna bilder, resp histogrammet som visar hur exponeringen är gjord finns på alla DSLR så det har inte med Live-view funktionen att göra."""

Live view och histogram är inte samma sak givetvis... Inte heller att se då man komponerar bilden i Live skärmen är samma sak som se den sedan den är tagen...Det ser man på varenda kamera som du säger..

Tack för alla svar!!

Jag förstår att det är smidigt att ha live view ibland. Men det känns som att prisskillnaden är så pass stor, så det är inte riktigt värt det. Kan hända att jag får tag i en D40 med kitobjektiv för 2990 kr. Det känns inte som att det är värt att betala tusenlappar mer för att få live view.
Har jag lagt ut den summan på en kamera så finns det ju inte någon större anledning att sälja den om man nu skulle vilja investera i en mer avancerad variant.
Då kan man ju ha den som en slit och släng kamera om inte annat. Så andrahandsvärdet har inte så stor betydelse.

Men finns det någon likvärdig kamera i något annat märke som har live view??
Har i alla fall bestämt mig att det blir en kamera i den prisklassen, ca 3-4000 för kamera och kitobjektiv.
Om jag skulle bli duktig och intresset håller i sig så kan man ju då satsa på något mer avancerat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar