Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

susanne_86

Ny medlem
Hejsan på er alla!
Jag behöver hjälp till ett teknik arbete som ska vara klart senast i Maj!
Jag behöver information till hur man gör färg fotoframkallning, hitills så ahr jag bara hittat hur man gör i svart vitt!det skulle vara bra om jag fick reda på hur man gör på labbet också!! Skulle bli jätte glad om jag fick svar!

Kramar/susanne

Jag kom när någon tangent så det blev avbrutet
2. Framkalla filmen sker normalt hos ett lab.
3. Skaffa färgpapper för RA 4 (Så heter metoden)
4. Använd en förstorings apparat med färgfilter
5. Det finns kemikalier både för 20 C eller 35 C.
6. Kemikalierna består av framkallare vanligt stoppbad samt blek/ fix.
7. Exponera som vid vanlig förstoring med en filtrering av gult och magenta.Börja med ca 40 enheter av varje sen får du testa dig fram till rätt.
8. Framkalla i 45 s samt stopp i 30 s sen blek fix i 45 s sist i skölj i säg 5 min du måste torka innan du kan bedömma bilden pga cyan färgstick i blött tillstånd. (detta gäller Kodaks LU 35).
9. Torka
10. Det är billigt en 24x30 kopia kostar i papper säg 7:- samt kemikalier 1:- tot. 8 kr

Såg att sen jag svarat att du frågade om framkallningen.
Den består av något som kallas C 41 vilket är en soppning som alla andra antar jag med en skillnad mot svarvit att temp. är väldigt viktig. Men består av framkallare-stopp-fix.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar