Annons

Behöver hjälp med storlekar på bilder....

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
När jag fotograferar blir mina bilder 3744x5616 i storlek....
Skickar jag in dem till Crimson blir jag rekommenderad att välja dessa mått:
20x30
30x45
50x75

Jag ska börja sälja bilder på nätet & tänkte erbjuda måtten:
20x30
30x40
40x50
50x70
70x100

Skickar med en bild så ni får se ett ex...
Jag vill ha vit ram runt.
Tex har jag öppnat ett nytt dokument i Photoshop 50x70 240ppi & sätter in en bild i den. Ramen runt blir på ett sätt. När jag sen väljer tex 40x50 i Crimson ändras ramen..
Hoppas ni förstår vad jag menar & jag förstår att förhållandena på bilderan är olika, men vilket är lättaste sättet för mig att få till de måtten jag tänker sälja?
Måste jag göra om varje bild för att få ramen lika på varje bild.
 

Bilagor

  • TRÄD.jpg
    TRÄD.jpg
    22.2 KB · Visningar: 1,076
Om proportionerna är olika så måste du beskära, ja.

Proportioner är en sak, fysisk storlek en annan.
 
När jag fotograferar blir mina bilder 3744x5616 i storlek....
Skickar jag in dem till Crimson blir jag rekommenderad att välja dessa mått:
20x30
30x45
50x75

Jag ska börja sälja bilder på nätet & tänkte erbjuda måtten:
20x30
30x40
40x50
50x70
70x100

Vi kan räkna litet på proportionerna.

Original. 1,5
20x30: 1,5
20x45: 1,5
50x75: 1,5

Allt OK, alltså, men:

40x50: 1,25
50x70: 1,40
70x100: 1,43

Något måste du göra. Tänkte du fylla ut med vitt, eller beskära?

Per.
 
Jag ska börja sälja bilder på nätet & tänkte erbjuda måtten:
20x30
30x40
40x50
50x70
70x100

Skickar med en bild så ni får se ett ex...
Jag vill ha vit ram runt.

Det blir ju ganska enkelt, om du har 30 x 40 så lägger du till 5 cm runt om, då har du 20 x30 för själva bilden, vilket är samma proportioner som originalet.

Det samma gäller 50 x 70 som ger en bild 40 x 60 och 70 x 100 som ger en bild 60 x 90.

40 x 50 däremot så får du laborera med lite andra värden.

Däremot undrar jag varför du vill erbjuda just dessa storlekar? Varför skulle kunden vilja betala extra för massa "vitt"? De kan ju få liknande resultat genom att montera med en standard passepartout och ett mindre bildformat. Bara en tanke då jag gissar att prisskillnaden från Crimson är ganska stor när man går upp i storlek.
 
Hmmm

Tack för svar allihopa.
Jag vill ha en ram i vitt runt om.
Mestadels för de bilder jag har sålt innan har de flesta kundera valt att vilja ha det. Då är bilden "klar" att sätta in i ram, med passpartout...
Som jag har förstått är det beskärning av bilden som behövs för att få till vissa av måtten.
Lägger jag till en vit ram behöver inte bilderna beskäras.
Men tanken är att där jag ska sälja bilden (på nätet) ska kunden se en bild, bredvid ska det vara en rulllist där de kan välja måtten & se pris. Skulle vilja att alla mått hade en ram på ca 5 cm åt alla sidor, men går det att få till det utan att beskära bilden?
Åh vad svårt att förklara........
Säg så här.
Jag öppnar ett vitt papper med måtten 20X30 i Photoshop, tar bilden jag vill ha där & fixar den så det är ca 5 cm åt alla håll med vit ram. Behöver inte beskära bilden för att det ska funka & att Crimson ska acceptera förhandsval på just 20X30
men....
Väljer jag 70X100 i Photoshop, blir det annorlunda. Jag kan inte få exakt 5 cm vit ram runt om bilden utan att beskära själva fotot eller får jag välja andra mått när jag öppnar ett nytt dokument & då stämmer det inte med 70X100 som förhandsval hos Crimson...
Förstår ni vad jag menar???
Knappt jag gör det själv med denna skriftilga förklaring....
Svårt att förklara!
 
Om jag förstår rätt behöver du inte beskära några av dina bilder.

Det är ju bara att variera det vita. På vissa format kan du lägga till exakt lika mycket runt om. Det gäller 30x40, 50x70, 70x100. För alla desa format ger en 5 cm bred ram runt om en proportion för själva bilden som är 3:2, dvs det som din kamera lämnar original.

För de andra formaten får du anpassa den vita "ramen" så du lägger till lite mer/mindre på kortsidorna än långsidorna.

Hur man gör detta på bästa vis i Photoshop överlåter jag till någon som är kunnig i det programmet men hur som helst bör det vara ganska enkelt att åstadkomma det du vill.

Självklart innebär detta att du i PS måste göra en variant för respektive mått, det kan du nog inte komma undan, men det borde vara snabbt fixat.
 
Om jag förstår rätt behöver du inte beskära några av dina bilder.

Det är ju bara att variera det vita. På vissa format kan du lägga till exakt lika mycket runt om. Det gäller 30x40, 50x70, 70x100. För alla desa format ger en 5 cm bred ram runt om en proportion för själva bilden som är 3:2, dvs det som din kamera lämnar original.

För de andra formaten får du anpassa den vita "ramen" så du lägger till lite mer/mindre på kortsidorna än långsidorna.

Hur man gör detta på bästa vis i Photoshop överlåter jag till någon som är kunnig i det programmet men hur som helst bör det vara ganska enkelt att åstadkomma det du vill.

När jag öppnar upp ett tomt papper i photoshop på 50x70 & listar in bilden där får jag precis som du säger 5 cm vita kanter runt om.
När jag sen skickar den till Crimson visar dem alltid vilka mått denna bild passar att framkalla.
Då visar dem med denna bild 50x70, 35x50 & 30x42. Borde det inte vara så som du skriver??? Jag förstår inte riktigt.....
 
När jag öppnar upp ett tomt papper i photoshop på 50x70 & listar in bilden där får jag precis som du säger 5 cm vita kanter runt om.
När jag sen skickar den till Crimson visar dem alltid vilka mått denna bild passar att framkalla.
Då visar dem med denna bild 50x70, 35x50 & 30x42. Borde det inte vara så som du skriver??? Jag förstår inte riktigt.....

Förstår inte riktigt ditt problem. När du nu har en bild som är 50 x 70 så har du en relation som är 1,4. Det är samma som 35x50 och 30x42 så det förefaller logiskt.

För de andra formaten så som 30x40 måste du förstås göra en annan fil.
 
Förstår inte riktigt ditt problem. När du nu har en bild som är 50 x 70 så har du en relation som är 1,4. Det är samma som 35x50 och 30x42 så det förefaller logiskt.

För de andra formaten så som 30x40 måste du förstås göra en annan fil.

Jag är såååå dålig på det här med mått & förhållanden. Hur svårt kan det vara liksom???? :O/
Har du nån rekommendation om någon sida där det står lättförklarat?
Tack så hjärtligt för dina svar :O)
 
Jag är såååå dålig på det här med mått & förhållanden. Hur svårt kan det vara liksom???? :O/
Har du nån rekommendation om någon sida där det står lättförklarat?
Tack så hjärtligt för dina svar :O)

Nej jag har inget förslag på sida.

Men om jag fattar rätt har du ju löst det hela för formatet 50 x 70.

Då är det väl bara att upprepa proceduren för t ex 30 x 40?

Som sagt, du måste göra olika filer när proportionerna är olika. Du kan inte göra en fil som passar till alla proportioner.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.