Annons

Behöver hjälp med nytt objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

NathalieH1

Avslutat medlemskap
Hej!!

Just nu har jag kameran Nikon D3100 med det objektivet som kommer med (18-55mm)

Men jag vill nu utvecklas som fotograf och ta mer proffsiga bilder.
Så jag är på jakt efter ett nytt objektiv!

Eftersom jag inte kan så jätte mycket om objektiv just nu, hoppas jag på att få lite hjälp utav er!

Jag vill fota både konserter, natur, sport (hästar, hockey m.m).

Vilket objektiv skulle passa bäst för detta?

Tack på förhand!!
 
Föreslår ett ljuskänsligt f/1,8 objektiv för snävare skärpedjup tex 35/1,8G eller 50/1,8G. från Nikon får du för ung1000:- begagnat. Sedan ett Tamron 70-300VC begagnat för runt 2500:-
 
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=396900

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=879462

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=684099

Jag har valt några billiga objektiv men som ger bra bildkvalitet och som kan skapa mer kreativitet i fotograferandet. Det finns såklart många fler alternativ att välja men detta är nog de billigaste. Men vill du satsa mer så kan man tex byta ut 70-300 mot en 70-200/2,8 men den blir dyrare och tyngre

Tackar så jätte mycket för detta! Blir nog så att jag köper någon av de!
 
Du kan använda ditt 18-55 objektiv du har för att se om ett fast 35 eller 50 kan vara något för dig, då får du testa brännvidden iaf. Många föredrar ett 35/1,8 som ger lite mer vidvinkel. 50 blir ett mer kort tele.

Jag tänkte att ett tele 70-300 kan ge en hel del för dig att zooma in olika motiv så du kommer närmare

Vill du byta ut ditt 18-55 så finns det alternativ som 17-50/2,8 objektiv från Tamron o Sigma. Ett annat alternativ är Nikons utmärkta 16-85, men detta har inte speciell bra ljusstyrka och vill man vara lite kreativ med skärpedjup mm så behöver man också något mer större öppning, dvs f/1.8-2.8
 
Du kan använda ditt 18-55 objektiv du har för att se om ett fast 35 eller 50 kan vara något för dig, då får du testa brännvidden iaf. Många föredrar ett 35/1,8 som ger lite mer vidvinkel. 50 blir ett mer kort tele.

Jag tänkte att ett tele 70-300 kan ge en hel del för dig att zooma in olika motiv så du kommer närmare

Vill du byta ut ditt 18-55 så finns det alternativ som 17-50/2,8 objektiv från Tamron o Sigma. Ett annat alternativ är Nikons utmärkta 16-85, men detta har inte speciell bra ljusstyrka och vill man vara lite kreativ med skätpedjup mm så behöver man också något mer större öppning

Okej tack! Jag läste runt lite och alla verkade ta bra bilder! Tänkte också att ett tele kan vara bra eftersom om jag vill fota på någon konsert eller hästtävling, för då måste man zooma in!
Läste lite om den från Tamron och det verkade vara bra. Men har du tips på någon liknande?

Tackar återigen för alla dessa tips! Uppskattar det enormt mycket!
 
Okej tack! Jag läste runt lite och alla verkade ta bra bilder! Tänkte också att ett tele kan vara bra eftersom om jag vill fota på någon konsert eller hästtävling, för då måste man zooma in!
Läste lite om den från Tamron och det verkade vara bra. Men har du tips på någon liknande?

Tackar återigen för alla dessa tips! Uppskattar det enormt mycket!
I princip har du dessa val.
Nikons 70-200/4 ca 14 000
Ett 70-200/2,8:
Nikons AFS (Cyberphoto har ett begagnat med 6 månaders garanti för 9000)
Nikons VRII om du kan få tag på ett.
Nikons senaste FL för drygt 25 papp.
Tamrons senaste G2 föpr 16 papp

Och Sigmas 120-300/2,8 (nog inget du vill ha med på en konsert. Det är STORT)

O så finns det fasta objektiv.
Nikons
300/4
105/1,4
200/2(fantastiskt men dyrt)

För att göra dessa objektiv rättvisa så är det vettigt att byta ut huset oxå.
D7200 och uppåt i modellkedjan.
 
I princip har du dessa val.
Nikons 70-200/4 ca 14 000
Ett 70-200/2,8:
Nikons AFS (Cyberphoto har ett begagnat med 6 månaders garanti för 9000)
Nikons VRII om du kan få tag på ett.
Nikons senaste FL för drygt 25 papp.
Tamrons senaste G2 föpr 16 papp

Och Sigmas 120-300/2,8 (nog inget du vill ha med på en konsert. Det är STORT)

O så finns det fasta objektiv.
Nikons
300/4
105/1,4
200/2(fantastiskt men dyrt)

För att göra dessa objektiv rättvisa så är det vettigt att byta ut huset oxå.
D7200 och uppåt i modellkedjan.

Sigmas nya 135 art verkar också vara suveränt :)
 
Som du ser så finns det nästan inget tak uppåt i pris när det gäller foto, jag valde bland det billigaste och då finns det såklart vissa kompromisser man får ta

Du ville:

Jag vill fota både konserter, natur, sport (hästar, hockey m.m).

Konserter, beror på hur nära man kan komma men skulle tro att en 35-50/1,8 kan fungera men man kan nog tänka sig en 85/1,8, är det skapligt ljust så kan ett vanligt 70-300 fungera men man borde nog välja något 1,8-2,8 objektiv

Natur, detta är enklare, behövs inte något ljuskänsligt utan här fungerar ditt 18-55 och vill du fota lite enklare djur o fåglar ett enkelt 70-300

Sport, här är det svårare igen. I princip behövs något 1,8-2,8 om du är inomhus för ditt kamerahus tillåter inte heller några större ISOtal utan extra brus. Så vill du hålla nere kostnaderna så räknade jag med att du fick använda 35-50/1,8 här och ta översikt om du är inomhus och utomhus kan du använda ett enklare 70-300 tele. Men här hade ett 70-200/2,8 fungerat utmärkt, men då pratar vi minst 5000.
 
Som du ser så finns det nästan inget tak uppåt i pris när det gäller foto, jag valde bland det billigaste och då finns det såklart vissa kompromisser man får ta

Du ville:

Jag vill fota både konserter, natur, sport (hästar, hockey m.m).

Konserter, beror på hur nära man kan komma men skulle tro att en 35-50/1,8 kan fungera men man kan nog tänka sig en 85/1,8, är det skapligt ljust så kan ett vanligt 70-300 fungera men man borde nog välja något 1,8-2,8 objektiv

Natur, detta är enklare, behövs inte något ljuskänsligt utan här fungerar ditt 18-55 och vill du fota lite enklare djur o fåglar ett enkelt 70-300

Sport, här är det svårare igen. I princip behövs något 1,8-2,8 om du är inomhus för ditt kamerahus tillåter inte heller några större ISOtal utan extra brus. Så vill du hålla nere kostnaderna så räknade jag med att du fick använda 35-50/1,8 här och ta översikt om du är inomhus och utomhus kan du använda ett enklare 70-300 tele. Men här hade ett 70-200/2,8 fungerat utmärkt, men då pratar vi minst 5000.

Jag såg faktiskt inget i första inlägget som sa något om pris, mer än att TS utrustning inte är lämpad för allt det som nämns utan ganska "basic".

Lite är också beroende på vad frågan att få "proffsigare bilder" som TS efterlyser innebär. Det skulle kunna räcka med ett 70-300 och kanske D7200 för det. Tyvärr är det så att för alla de kategorier som räknas upp är inte ett objektiv helt optimalt.

Men för att hitta ETT objektiv som är mest lämpligt för det som nämns så är väl 70-200/2,8 alternativet? Jag har svårt att se något annat som passar på det, om man inte bara vill ha översiktsbilder över en scen eller hockeyrink, eller djur stora som prickar på korten.
 
Jag såg faktiskt inget i första inlägget som sa något om pris, mer än att TS utrustning inte är lämpad för allt det som nämns utan ganska "basic".

Lite är också beroende på vad frågan att få "proffsigare bilder" som TS efterlyser innebär. Det skulle kunna räcka med ett 70-300 och kanske D7200 för det. Tyvärr är det så att för alla de kategorier som räknas upp är inte ett objektiv helt optimalt.

Men för att hitta ETT objektiv som är mest lämpligt för det som nämns så är väl 70-200/2,8 alternativet? Jag har svårt att se något annat som passar på det, om man inte bara vill ha översiktsbilder över en scen eller hockeyrink, eller djur stora som prickar på korten.

Hej och tack för alla svaren!
Med proffsigare bilder menar jag bilder med lite bättre kvalitet.
Har ni tips på något 70-200/2,8 som är bra? Länka isåfall!
 
Länken nedan visar till alla 70-200. Såg att Cyberhoto säljer ut det äldre 70-200 för 5990:- borde utgöra ett vettigt köp om man vill ha något nytt o billigt. Alternativen är ett begagnat 70-200 från Nikon men det är dyrare. Man kan nog hitta några äldre Tamron och Sigma också begagnade för under 5000:-. De äldre Tamron o Sigma har lite långsammare AF.

Varianterna av Tamron med VC är bra objektiv kan nästa konkurrera med Nikons serie II, men det är lite som hur dyrare desto bättre, beror helt på vilken budget du har och om du har tänkt att byta kamerahus i framtiden

Nikons 70-200/4 är ett f/4 objektiv men det har snabb AF och är riktigt skarpt,, men det är då inte ett2.8 och det skulle därför passa bättre med ett kamerahus som har lite bättre ISO


https://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&l=s324732221
 
Länken nedan visar till alla 70-200. Såg att Cyberhoto säljer ut det äldre 70-200 för 5990:- borde utgöra ett vettigt köp om man vill ha något nytt o billigt. Alternativen är ett begagnat 70-200 från Nikon men det är dyrare. Man kan nog hitta några äldre Tamron och Sigma också begagnade för under 5000:-. De äldre Tamron o Sigma har lite långsammare AF.

Varianterna av Tamron med VC är bra objektiv kan nästa konkurrera med Nikons serie II, men det är lite som hur dyrare desto bättre, beror helt på vilken budget du har och om du har tänkt att byta kamerahus i framtiden

Nikons 70-200/4 är ett f/4 objektiv men det har snabb AF och är riktigt skarpt,, men det är då inte ett2.8 och det skulle därför passa bättre med ett kamerahus som har lite bättre ISO


https://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&l=s324732221


Jag har tänkt att köpa ett bra objektiv just nu till ett bra pris. För i framtiden (1-2år) är jag sugen på att köpa en ny kamera!

Tack för all hjälp jag fått!
 
Har ni tips på något 70-200/2,8 som är bra? Länka isåfall!

Ett 70-200/2,8:
Nikons AFS (Cyberphoto har ett begagnat med 6 månaders garanti för 9000)
Nikons VRII om du kan få tag på ett.
Nikons senaste FL för drygt 25 papp.
Tamrons senaste G2 föpr 16 papp

www.cyberphoto.se
Objektiv
Nikon
Klicka i:
Nikon F
Telezoom
Anpassad för fullformat (Det är i princip alla dyrare objektiv)
har inbyggd motor

leta i listan efter 70-200/2,8
så ser du alla varianter som säljs nya.
 
Ett 70-200/2,8:
Nikons AFS (Cyberphoto har ett begagnat med 6 månaders garanti för 9000)
Nikons VRII om du kan få tag på ett.
Nikons senaste FL för drygt 25 papp.
Tamrons senaste G2 föpr 16 papp

www.cyberphoto.se
Objektiv
Nikon
Klicka i:
Nikon F
Telezoom
Anpassad för fullformat (Det är i princip alla dyrare objektiv)
har inbyggd motor

leta i listan efter 70-200/2,8
så ser du alla varianter som säljs nya.

Tack!
Gick in och kollade och hittade denna: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=T70200N

Bra pris, vill inte köpa något jätte dyrt just nu då jag vill köpa ny kamera om ca 1-2år.
Men är detta objektiv bra?
 
Bra - ja
De andra jag listade är bättre.

Framförallt så skall Sigma/Tamron lida av en sämre träffsäkerhet/snabbhet i AF. O med tanke på springande hundar o hästar så är det ngt du vill ha.

Det nya Tamron skall vara bättre på det men kostar 16 000kr

Kanske ett begagnat AFS eller VR(alltså första generationen VR) ligger bättre till i plånboken?
Vet inte riktigt var de ligger i pris.

Kanske du kan låna ett av ngn o känna efter om du tycker det är värt pengarna?
 
Bra - ja
De andra jag listade är bättre.

Framförallt så skall Sigma/Tamron lida av en sämre träffsäkerhet/snabbhet i AF. O med tanke på springande hundar o hästar så är det ngt du vill ha.

Det nya Tamron skall vara bättre på det men kostar 16 000kr

Kanske ett begagnat AFS eller VR(alltså första generationen VR) ligger bättre till i plånboken?
Vet inte riktigt var de ligger i pris.

Kanske du kan låna ett av ngn o känna efter om du tycker det är värt pengarna?

okej! Ska kolla lite närmre på alla de du listade.
Ska kolla de begagnade med!
Jag är rätt ny på det är med objektiv. Vad är skillnaden på AFS och VR?
 
Senast ändrad:
okej! Ska kolla lite närmre på alla de du listade.
Ska kolla de begagnade med!
Jag är rätt ny på det är med objektiv. Vad är skillnaden på AFS och VR?
Det är olika Nikon generationer på 70-200.
Första ( i förhistorisk tid) var en skjutzoom.
Därefter kom den med ringzoom.
Du vill inte ha dessa 2 versioner.

Sen byggdes AF-motorn in i objektivet, det kallar Nikon AF-S.
Efter det dök den första VR versionen upp. VR är bra men om jag kommer ihåg debatten rätt så är AF-S objektivet skarpare är VR, därför valde jag bort den från listan.
O näst sist så släpptes en VRII där skärpan var tillbaka igen.
O nu är det FL som gäller (O den är SVINDYR)

Nu hoppas jag att ngn fyller i om jag kommer ihåg fel.

Det viktigaste när man handlar begagnat är att du hittar ngn du litar på.
 
Det är olika Nikon generationer på 70-200.
Första ( i förhistorisk tid) var en skjutzoom.
Därefter kom den med ringzoom.
Du vill inte ha dessa 2 versioner.

Sen byggdes AF-motorn in i objektivet, det kallar Nikon AF-S.
Efter det dök den första VR versionen upp. VR är bra men om jag kommer ihåg debatten rätt så är AF-S objektivet skarpare är VR, därför valde jag bort den från listan.
O näst sist så släpptes en VRII där skärpan var tillbaka igen.
O nu är det FL som gäller (O den är SVINDYR)

Nu hoppas jag att ngn fyller i om jag kommer ihåg fel.

Det viktigaste när man handlar begagnat är att du hittar ngn du litar på.

Okej, förstår nu!
jag kollade in på detta; https://www.cyberphoto.se/info.php?article=828321_1

har du hört något om det?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.