Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp med namn på motivkategori (på engelska)..

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Jag har nyligen skapat mig en egen hemsida, men skulle behöva hjälp med att hitta fram till rätt namn på en motivkategori som eventuellt ska finnas med. Det gäller en kategori för bildtypen här nedan.

På svenska skulle jag vilja säga utsnittsbild eller liknande, men på engelska hittar jag inte motsvarande ord. Motivet är ju ingen macrobild i ordets rätta bemärkelse. Inte heller är det en abstrakt bild precis. Är det någon som har ett lämpligt förslag på vad motivkategorin ska heta? Kanske ska gå under "Detaljer/Details"!? Eller kanske "Lines and Patterns" (alltså linjer och mönster)!?

Bilagor

• Istappar vid bergvägg.jpg
    Istappar vid bergvägg.jpg
    163 KB · Visningar: 728
Den där passar ju både i details och lines. Det är ju två olika saker, och båda råkar passa på den bilden. Detaljer behöver ju inte alltid vara linjer, och linjer är inte alltid detaljer.

Den där passar ju både i details och lines. Det är ju två olika saker, och båda råkar passa på den bilden. Detaljer behöver ju inte alltid vara linjer, och linjer är inte alltid detaljer.

Precis, det är lite därför jag suktar efter en passande engelsk översättning till svenska "utsnittsbild".. :) För en sådan rubrik skulle kunna täcka in lite fler motiv än rena detalj- eller linjebilder. Googles översättning föreslår "Openings" för svenska ordet "utsnitt", och "Openings image" för "utsnittsbild". Låter jättekonstigt i mina öron..

Här är en annan bild som skulle kunna passa under samma kategori. Inte en närbild på samma sätt som den med istapparna, men på något sätt ändå en grafisk bild med lite linjer och former. Hur skulle ni kategorisera den bilden? Och hur skulle ni kategorisera bilderna ifall ni skulle ha dem under samma kategori? "Vinter" är inget alternativ för så har jag kategoriserat dem just nu.. ;-)

Bilagor

• Litet träd mot bergvägg.jpg
    Litet träd mot bergvägg.jpg
    106.1 KB · Visningar: 629
Senast ändrad:
"The Art of Nature" kanske? (naturens konst). Är själv förtjust i den typen av motiv som du ger exempel på. Men du kanske vill att din kategoribenämning skall vara lite tydligare angående vad det handlar om. Själv gillar jag lite "poetiska" benämningar, med risk för att de kan uppfattas som lite "flummiga" av vissa... Ett annat alternativ kanske vore "Shapes and Structures" (former och strukturer).
/Pontus

"The Art of Nature" kanske? (naturens konst). Är själv förtjust i den typen av motiv som du ger exempel på. Men du kanske vill att din kategoribenämning skall vara lite tydligare angående vad det handlar om. Själv gillar jag lite "poetiska" benämningar, med risk för att de kan uppfattas som lite "flummiga" av vissa... Ett annat alternativ kanske vore "Shapes and Structures" (former och strukturer).
/Pontus

Jag gillar i och för sig också lite mer poetiskt namngivna kategorier och "The Art of Nature" är snyggt, men på min hemsida har jag nog tänkt använda mig av lite mer tydlighet ändå. Just nu har jag huvudrubriken "NATURE" (mycket fantasifullt.. ;-) ) med årstider som underrubriker. Men efter att ha lagt upp en del bilder inser jag att bilder på t.ex. björkstammar som är tagna i december månad hamnar under "Winter" för att bilden är tagen under den årstiden. Men björkbilden ser inte speciellt "vintrig" ut om man säger så. I stället för årstider som underrubriker funderar jag nu på att ändra till "Landscape", "Seascape", "Snowscape" och "Nightscape" + ett par underrubriker till; typ "Forrest" och "Shapes and Structures". Det täcker det mesta av mitt naturbildskapande känns det som.

Får fundera vidare. Tack för förslagen! :)

Det finns universitetskurser i taxonomi. Konsten att kategorisera saker är delikat och utan hjälp av överliggande kategorier är du såld, såvida inte du väljer kategorin "bild" för ditt alster, ungefär som Robert antyder.
Det engelska ord jag tänker på när jag hör "utsnitt" är "crop."

Det är ju bl.a. av denna anledning som program som Lightroom och iPhoto låter en ange en massa nyckelord till en bild. Eftersom en bild kan ha många beskrivningar och associationer.

Du har just insett problemet att använda en enda beskrivning för en bild...

Nä, det tror jag nog att jag har varit medveten om hela tiden. Men bara för att flera kategorier passar för en bild innebär det inte alla passar precis lika bra för just den bilden. Och speciellt inte ifall det är flera liknande bilder som ska in under en och samma kategori. Då gäller det att hitta någon gemensam nämnare, en "röd tråd"..

Det engelska ord jag tänker på när jag hör "utsnitt" är "crop."

Tack för förslaget, men personligen tänker jag på beskurna bilder när jag ser ordet "crop". Det ger nog lite fel associationer tror jag. Hmm..det är nog bäst att försöka ha mer övergripande underrubriker ändå, annars finns risken att man titt som tätt hamnar i samma situation..d.v.s. i vilken kategori man ska placera en viss bild.

Tack för era synpunkter i alla fall!

Va bra :)
Såg nu också att jag råkade stava fel på intimate men det löste sig ju ändå :)

Jo, jag såg att du råkat slinta på tangentbordet och stavat intimate fel. Men det är lätt hänt - jag gjorde detsamma i något inlägg här ovan när jag skrev "ForRest" i stället för det korrekta "Forest". Hade väl antagligen filmen "Forrest Gump" i huvudet eller något när jag skrev det där.. ;-)

Jag har nyligen skapat mig en egen hemsida, men skulle behöva hjälp med att hitta fram till rätt namn på en motivkategori som eventuellt ska finnas med. Det gäller en kategori för bildtypen här nedan.

På svenska skulle jag vilja säga utsnittsbild eller liknande, men på engelska hittar jag inte motsvarande ord. Motivet är ju ingen macrobild i ordets rätta bemärkelse. Inte heller är det en abstrakt bild precis. Är det någon som har ett lämpligt förslag på vad motivkategorin ska heta? Kanske ska gå under "Detaljer/Details"!? Eller kanske "Lines and Patterns" (alltså linjer och mönster)!?

Utsnittsbild heter Partial Image på engelska..

Fast hur ofta använder man det uttrycket inom fotografering? Tror aldrig jag hört eller läst det..
Jag röstar fortfarande på mitt eget förslag intimate landscape då det är det man brukar kalla det :)

Man kan nog kalla det vad man själv vill, men jag är medlem på en annan sida (Engelsk) där detta alternativ finns som val, betydelsen är utsnittsbild sen om man inte vill använda det så kan man ta eget namn på det.

Man kan nog kalla det vad man själv vill, men jag är medlem på en annan sida (Engelsk) där detta alternativ finns som val, betydelsen är utsnittsbild sen om man inte vill använda det så kan man ta eget namn på det.
Det är möjligt att just ordet utsnittsbild översätts till partial image, men den etablerade benämningen på den typ av bilder TS visat är just intimate landscapes.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar