Annons

Behöver hjälp med modellfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
Ska nu på Torsdag fota en amatör som vill bli modell, hon är jätte vacker å så så hon gör sej bra på bild.
Men hur ska jag liksom tänka ?
Alltså hur går det igentligen till när man fotar en modell ?
Kommer inte vara i en studio, allt kommer att ske utomhus. Går det att få bra bilder även utan studio ?
Kommer jag att behöva nånting förutom mitt stativ ?
Vi ska plåta vid skymmningen så det kommer vara ganska mörkt ute. Hon vill köra temat sommar typ. Sommarklänning och lite så där...Men vad ska jag som fotograf göra ?
Ja förutom att ta bilder ska man seja nånting när man tar bilder eller fixar modellen det ?
Vill veta allt som kan vara till min fördel/nackdel..Det är första gången för mej så behöver verkligen all hjälp jag kan få av er proffs.

Mvh Daniel
 
Läs av alla tips som redan finns på FS och andra ställen på nätet - det finns eoner av information, guider och allt möjligt - återkom till forum när du har mer detaljerade frågor eller EN fråga du önskar svar på.

Forum lämpar sig illa för att skriva guidböcker i...
 
Läs av alla tips som redan finns på FS och andra ställen på nätet - det finns eoner av information, guider och allt möjligt - återkom till forum när du har mer detaljerade frågor eller EN fråga du önskar svar på.

Forum lämpar sig illa för att skriva guidböcker i...

vadå en fråga jag önskar ha svar på?
nu råkar de vara 10 st frågor inte 1.!!
är det en lag på 1 fråga här eller är du på dåligt
humör?
 
Vad han menar är att det är svårt svara på diffust formulerade frågor, dvs dåligt formulerade frågor får dåliga svar och tvärtom. Enkel logik där.

Hursomhelst så en reflektor är alltid bra att ha när du fotar människor utomhus för att studsa det annars så kraftiga solljuset, fast då kan du behöva hjälp av någon att hålla reflektorn åt dig.

Det kan också vara bra att underhålla modellen så att hon inte blir uttråkad av dina experiment med ljus, kameravinklar, kamerainställningar osv. Gå gärna till platserna i förväg, undersök dem, planera dina foton om möjligt så att hon inte behöver vänta på att du funderar på nästa steg. Annars kommer tjejen se uttråkad och less ut på bilderna vilket inte hjälper någon..

Extra batteri och minneskort kan vara bra att ha med om det skulle behövas. :)

/ Magnus
 
Vad han menar är att det är svårt svara på diffust formulerade frågor, dvs dåligt formulerade frågor får dåliga svar och tvärtom. Enkel logik där.

Hursomhelst så en reflektor är alltid bra att ha när du fotar människor utomhus för att studsa det annars så kraftiga solljuset, fast då kan du behöva hjälp av någon att hålla reflektorn åt dig.

Det kan också vara bra att underhålla modellen så att hon inte blir uttråkad av dina experiment med ljus, kameravinklar, kamerainställningar osv. Gå gärna till platserna i förväg, undersök dem, planera dina foton om möjligt så att hon inte behöver vänta på att du funderar på nästa steg. Annars kommer tjejen se uttråkad och less ut på bilderna vilket inte hjälper någon..

Extra batteri och minneskort kan vara bra att ha med om det skulle behövas. :)

/ Magnus

Tack för svaren.
men behöver man en reflektor även när det är skymmning?
vadå exprimentera med ljus ?
ska jag ha externa ljus med mej, alltså blixtar å så?
har inte de ju..
 
Svårt att svara på eftersom bara du vet hur det ser ut där du ska fota och eftersom vädret inte är förutbestämt. Men du får avvakta och se hur det blir och om du kan använda dig av omgivning så som träd osv för att få lite mer kreativ ljussättning med naturligt ljus på modellen.

Vad du ska ha med för externa ljuskällor och andra tillbehör är ju upp till dig och vilken typ av bilder du vill ta, det är ingenting jag kan svara på. Som fotograf måste du nog försöka planera lite i förväg om du inte vill "skjuta från höften" när det väl är dags för modelfotograferingen och hoppas på det bästa. Annars finns det en stor risk att både du och modellen blir besvikna på slutresultaten.

Lycka till!

/ Magnus
 
I skymningen blir det (förhållandevis) snabbt mörkt. Ljuset förändras avsevärt inom loppet av en halvtimme. Så länge solen är uppe, och lyser på modellen, så kommer du få ganska skarpa skuggor. Där hjälper en upplättningsblixt (kamerans inbyggda duger faktiskt till det!) eller ännu hellre en reflektor av något slag. En Lastolite för ett par tusen eller en frigolitskiva för ett par tior, du väljer, båda ger samma resultat, men frigolitskivan är svårare att packa ner.

Efter att solen har passerat horisonten kommer du se skenande slutartider, eftersom ljuset nu avtar ganska markant. Ljusskarpt objektiv rekommenderas (t.ex. en 50'a med största bländare 1.8 eller större), men att skruva upp ISOt kan också mycket väl behövas.

Min personliga erfarenhet är att det är halvjobbigt att plåta just i solnedgången. Just eftersom man inte får någon längre tid att tänka efter, ljuset förändras förhållandevis snabbt, och det gör att man hela tiden måste byta "tänk".
 
Uj, tack =)

På bilderna som det refereras till har jag använt antingen en ensam Sigma 500 Super med transparent paraply eller Sigma + en Vivitar 285hv ( billig blixt, något svagare än Sigman ). De är fotade på plats ( för ovanlighetens skull ), men retuscherade en hel del. ( Amina är dock supervacker även i realtid ) Det jag gillar med att blanda blixt och dagsljus är att det blir lite "fel" , och det gillar jag. De påminner då också lite om studiofotona jag tar och lägger ny bakgrund på.
 
Tackar Per för din info om bilden...Uppskattas !

Nu till en annan fråga:
Om man fotar när solen är på väg ner ska man använda den inbyggda blixten då eller kommer de ljuset att förstöra de "romantiska" ljuset ?
Har bara den blixten men hur kommer ljuset bli då ?
Kommer de inte bara "strålkassta" henne då ?
Har en sån där diffuser till en blixt, inbyggd...Kan den vara till hands då måntro ?

Mvh
 
Senast ändrad:
Du kan ju reglera styrkan på blixten och då själv bestämma hur mycket ljus modellen ska få på sig.

Normalt är att först exponera för bakgrunden, och sen ställa blixtstyrkan för modell.

Inte alltid som ljus från kameran,dvs rakt framifrån blir så snyggt. Fördelen med en externa blixt och tex radiosändare är att man kan placera ljuskällan där man vill ha den för att få de skuggor man vill ha , där man vill ha dem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.