Annons

Behöver hjälp med liten jpg som skall skrivas ut i 60 cm bredd

Produkter
(logga in för att koppla)

HÅHÅ

Aktiv medlem
Behöver hjälp att FÖRSTORA en liten jpg fil - TRISSJOLLEFÖRBUNDETS LOGGA.
Denna lilla bild skall skrivas ut i 60 cm bredd. Det finns ingen vektor fil.
Har hört om interpolering men har en gammal version av Photoshop 8.0.1 och där finner jag ingen hjälp.
Anledning till stor bild är Båtmässan i Göteborg. Budgeten är redan överskriden så vi kan inte betala för hjälp av en bildbyrå. Har funderat på att skriva ut bilden i den storlek som den är i, och sedan fotografera utskriften och använda den “fotade bilden” för utskrift i 60 cm bredd.
Gissar att en canvas utskrift är mer förlåtande än pappersutskrift.
Tacksam för förslag till åtgärd.
Hälsningar
Trissjolleförbundet gm. Hans Haak
 

Bilagor

  • trissjolle logga.jpg
    trissjolle logga.jpg
    98.3 KB · Visningar: 131
Photoshop 8 duger nog...

Trixa en stund med ritstiftet, så får du nog kopierat loggan - den består ändå bara av några enkla former. Typsnittet är också ganska vanligt, råkar du inte ha det installerat finns en uppsjö gratis typsnitt att ladda ner, bara att leta efter ett som liknar originalet mest.
 
Done :)

Interpolerad till ca 4 MB stor. Kvaliten blir inte lika bra som om loggan varit vektoriserad men förhoppningsvis duger den till ändamålet.
 
Inkscape klarar av att själv vektorisera importerade bilder. Jag har gjort det flera gånger, t.ex.QZ och SICS loggor. Båda är vektoriserade av fotografier.
 
Inkscape klarar av att själv vektorisera importerade bilder. Jag har gjort det flera gånger, t.ex.QZ och SICS loggor. Båda är vektoriserade av fotografier.

Letar efter ett bra program för att vektorisera precis den typen av bilder.

Exemplen ovan ser pixliga / kantiga ut och blev inte "äkta" vektorisering, dvs några få beskrivande linjer / kurvor som man kan förstora oändligt.
 
Behöver hjälp att FÖRSTORA en liten jpg fil - TRISSJOLLEFÖRBUNDETS LOGGA.
Denna lilla bild skall skrivas ut i 60 cm bredd. Det finns ingen vektor fil.
Har hört om interpolering men har en gammal version av Photoshop 8.0.1 och där finner jag ingen hjälp.
Anledning till stor bild är Båtmässan i Göteborg. Budgeten är redan överskriden så vi kan inte betala för hjälp av en bildbyrå. Har funderat på att skriva ut bilden i den storlek som den är i, och sedan fotografera utskriften och använda den “fotade bilden” för utskrift i 60 cm bredd.
Gissar att en canvas utskrift är mer förlåtande än pappersutskrift.
Tacksam för förslag till åtgärd.
Hälsningar
Trissjolleförbundet gm. Hans Haak

Du kan inte vända dig till den som gjort den? Bilden måste ju komma någonstans ifrån.
 
Det finns bara ett sätt att lösa problemet och det är att rita om den i ett vektorprogram som tex illustrator. Allt annat är bara trams.

Lägg förlagan i ett låst lager i bakgrunden rita om formerna med vektorverktyget/ritstiftet.
Texten får du sätta om och låsa till banan i nederkant.

Med så superenkla former som den aktuella bilden så tar det max 15 minuter.

Ska man använda automatiska verktyg för vektorisering funkar det bara om originalet har riktigt bra kvalitet, samt om det är mer organiska former som döljer felen. Ska den printas i 60 cm går det inte att använda leksaksmetoder.

Personligen föredrar jag att rita vektorgrafik i InDesign för att verktygen känns smidigare där...
 
Med så superenkla former som den aktuella bilden så tar det max 15 minuter.

Om det är så enkelt och går så snabbt att fixa för den som har kunnandet och verktygen tycker jag det vore skamligt om inte någon skulle kunna erbjuda sig att fixa det hela. Själv har jag tyvärr varken kunnande eller verktyg...
 
Om det är så enkelt och går så snabbt att fixa för den som har kunnandet och verktygen tycker jag det vore skamligt om inte någon skulle kunna erbjuda sig att fixa det hela. Själv har jag tyvärr varken kunnande eller verktyg...
Har verktygen men inte kunskapen för att göra det.
Men jag har en arbetskamrat som är duktig o pysslar med det på jobbet.
Maila mig materialet så skall jag fråga honom i morgon.
O då får du en illustrator fil tillbaka, blir det bra?
 
Nej, du har fel. Det är ingen pixmap.

Det skrev han inte. Problemet finns i SVG-filen. Problemet med de automatkonverterande verktygen ovan är att de genererar polygoner istället för kurvor. Dvs vektorgrafiken blir inte skalbar. Granskar man resultatet kan man tydligt se detta. Och för den intresserade, öppna SVG-filen i notepad, SVG är ett format läsbart för människor.

I ovan exempel kunde man se det redan vid normal storlek på skärm, dvs det går inte att skriva ut, ens i liten storlek utan att det blir fult.
 
Det skrev han inte. Problemet finns i SVG-filen. Problemet med de automatkonverterande verktygen ovan är att de genererar polygoner istället för kurvor. Dvs vektorgrafiken blir inte skalbar. Granskar man resultatet kan man tydligt se detta. Och för den intresserade, öppna SVG-filen i notepad, SVG är ett format läsbart för människor.

I ovan exempel kunde man se det redan vid normal storlek på skärm, dvs det går inte att skriva ut, ens i liten storlek utan att det blir fult.

Och jag säger återigen att du har fel. Bilderna innehåller bara kurvor ("paths" i SVG). Ladda ner filerna och titta själv. QZ-loggan har jag skrivit ut i 150 cm bredd utan en tillstymmelse till artefakter.
 
Och jag säger återigen att du har fel. Bilderna innehåller bara kurvor ("paths" i SVG). Ladda ner filerna och titta själv. QZ-loggan har jag skrivit ut i 150 cm bredd utan en tillstymmelse till artefakter.

Det må vara paths men det är ... äh, jag laddar upp exempel.
 

Bilagor

  • Capture111.JPG
    Capture111.JPG
    14.2 KB · Visningar: 276
Istället för att sitta och dividera huruvida det är si eller så vilket inte hjälper TS ett endaste dugg, så valde jag att helt enkelt göra en logga i Illustrator.

Så TS om du är intresserad av få loggan kan du kontakta mig via min profil.
 

Bilagor

  • trissjollelogga.jpg
    trissjollelogga.jpg
    35.9 KB · Visningar: 73
Men då kommer vi till tusenkronorsfrågan. Är det rätt färger? Ser fin ut men betydligt klarare färger
 
Men då kommer vi till tusenkronorsfrågan. Är det rätt färger? Ser fin ut men betydligt klarare färger

Det kan jag direkt säga att det ligger utanför mitt ansvarsområde.
Är ju fruktansvärt svårt att veta huruvida färgerna i den totalt söndersparade JPG-filen är riktiga.
Valde helt enkelt att gå på en ren CYAN som blå och en varmröd där det är rött.

Om TS kan säga exakt vilka färger det är i loggan så kan jag ju givetvis lägga in rätt färger men tills dess ser den ut som den gör.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.