Annons

Behöver hjälp med gammal kamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

Lepont

Ny medlem
Halloj!

Häromveckan ärvde jag en gammal Bilora Bonita 35-2 som min morfar haft. Jag är sugen på att slänga i en film och testa den och förstår mig på nästan alla funktioner, alla utom slutaren....

Är det någon som har/har haft en liknande och kan förklara hur man ställer in slutartider så vore det topp!

Eller kan det vara så att den inbyggda ljusmätaren sköter det själv? Söker man igenom internet så hittar jag bara ett fåtal bilder på kameran samt tillverkningsår, inte mer....


Tacksam för svar!

bilora_bonita35-2.jpg
 
Lite svårt att se vilka inställningsalternativ som finns på din bild, men lägg in frågan i Retro-kamerapoolen i stället, så finns det säkert någon som kan hjälpa dig!
Hälsningar Ylva
 
Kan också tänka mig att du justerar tiden på optiken, alternativt gör kameran det åt dig. Kan vara så att den är så konsumentig att allt du ställer in är bländaren, för att ljusmätaren ska bestämma tiden.

Sent from my MK16i
 
Om slutaren är en AGC "Vario-K" så har den en fast slutartid på 1/125. Troligtvis har den ett fönster med en nål för ljusmätaren, och en följenål som skall placeras jämnt med ljusmätarnålen genom att man justerar bländaren.

Det är en enkel amatörkamera, så man har förenklat handhavandet ordentligt. Tyvärr brukar selenljusmätare vara opålitliga efter några decennier, men om kameran har bländarring med bländarnummer så går kameran nog att använda när man känner till slutartiden.
 
Tack för alla svar! Det var en nål uppe på kamerahuset som inte syntes förrän man skruvade isär kameran och bytte ett batteri. Men nålen pekade inte på slutartider utan färger, och så skulle man ställa in efter rätt bakgrundsfärg på bländartalen...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.